Ad:Tech Sydney 2011: LinkedIn en de nieuwe wereld van werken

10 maart 2011, 06:00

Het feit dat ik op wereldreis ben, resulteert in veelvuldig en langdurig gebruik van verschillende social media. Nu zijn dit voornamelijk de echte ‘sociale’ media als Facebook en mijn eigen blog. Op Twitter en LinkedIn, die ik in Nederland regelmatig bijhoud en update, had ik de afgelopen 5 maanden slechts enkele keren kort ingelogd. Tot gisteren. LinkedIn heeft inmiddels meer dan 90 milioen profielen wereldwijd. Elke seconde meldt 1 nieuw lid zich aan. Dat betekent dat er elke 12 dagen, 1 miljoen nieuwe profielen op LinkedIn te vinden zijn. Verder zijn er 900,000 groepen en melden zich elke week 1 miljoen leden aan voor een nieuwe groep. Indrukwekkende cijfers voor het grootste zakelijke Social Media platform. Volgens Steve Patrizi, VP US Sales bij LinkedIn, zijn er drie primaire redenen voor de groei van de professionele communities.

1) Ieder individu is nu een merk die gevestigd en gemanaged moet worden

Het is tegenwoordig makkelijker om van baan te wisselen. We zijn meer trouw aan onze eigen kennis en kwaliteiten dan aan onze werkgever. Ook nemen we zelf verantwoordelijkheid voor onze eigen ontwikkeling. Het wordt steeds belangrijker om een volledig en up to date zakelijk profiel van jezelf bij te houden. Optimaliseren dus. Door het toevoegen van de juiste keywords in je zakelijke profiel, zorg je ervoor dat het goed scoort in de interne LinkedIn zoekmachine en tevens in Google op het moment dat een potentiele werkgever op zoek is naar iemand met jouw profiel. De gemiddelde hedendaagse student heeft 10 tot 14 banen afgwerkt voordat hij of zij 38 is. Als reactie hierop heeft LinkedIn een leuke ‘app’ gebouwd: de ‘Career Explorer’.

Met deze explorer kun je op basis van je studie, opleidingsniveau en de sector waarin je geïnteresseerd bent je carrière pad uitstippelen. De Career Explorer visualiseert verschillende carierre mogelijkheden en legt je mogelijke banen voor bij bedrijven in de sector van interesse. Daarnaast geeft het een salaris indicatie en suggesties van mensen in je netwerk die je kunnen helpen je carierre doel te bereiken.

2) Het nemen van beslissingen is moeilijker dan ooit

Dit door de overvloed aan informatie die we tot onze beschikking hebben. Er is simpelweg te veel informatie. Momenteel staan er 60 miljard content pagina’s op het wereldwijde web. Zoals Mitchell Kapor zei: “Getting information off the Internet is like taking a drink from a fire hydrant”.

Niet alleen consumenten, ook marketeers lopen tegen het beslissings dilemma aan. Consumenten vragen zich af hoe ze op een snelle manier de juiste beslissing kunnen nemen. Het is de taak van de marketeer om consumenten te helpen snel de juiste beslissing te kunnen nemen. In het nieuwe tijdperk wordt dit gedaan op basis van aanbevelingen. Dit wordt gezien als de meest vertrouwde vorm van marketing.

Websites bieden steeds vaker de mogelijkheid aan consumenten hun mening achter te laten over een product of dienst waarmee ze ervaring hebben. Sterker nog, de website van een retailer is niet compleet zonder een dergelijke optie. LinkedIn biedt merken de mogelijkheid om hun producten te promoten. Gebruikers kunnen het product vervolgens aanbevelen. Jij als gebruiker kunt exact zien door wie het product is aanbevolen. Op deze manier kun je zelf beslissen of je het oordeel van deze persoon vertrouwt. Als ik bijvoorbeeld een nieuwe laptop nodig heb, kan ik gaan kijken welke laptops door mensen in dezelfde functie als ik aanbevolen worden en op basis daarvan een beslissing nemen.

Ook kan ik, indien ik een bepaald merk en model in gedachten heb, binnen mijn netwerk gaan kijken wie deze laptop heeft aanbevolen. Zelfs in advertenties zien we aanbevelingen meer en meer het voortouw nemen. De aanbeveling wordt de boodschap van de advertentie.

3) Professionals gebruiken de expertise van hun netwerk

Het feit dat het netwerk van professionals vrijwel ten alle tijde beschikbaar is, heeft het beslissingsproces volledig veranderd. Waar een belangrijke beslissing in het verleden genomen werd binnen, en vaak op het hoogste niveau van, een organisatie wordt eenzelfde beslissing nu genomen op basis van input en aanbevelingen van experts binnen het netwerk van de professional. Deze experts maken niet noodzakelijkerwijs deel uit van de organisatie waarin deze persoon werkzaam is.

De zoekfilters binnen LinkedIn zorgen ervoor dat je iedereen binnen en zelfs buiten je netwerk kunt vinden op basis van bepaalde eigenschappen. Ook kun je met InMaps visualiseren hoe je netwerk eruit ziet en tevens zien hoe mensen binnen jouw netwerk aan elkaar gelieerd zijn. Erg handig om de juiste mensen te vinden om je beslissing te kunnen nemen.

Hoewel LinkedIn zegt dat mijn profiel voor 100% compleet is, heeft gisteren mij toch een andere indruk gegeven. Het ziet er dus naar uit dat ik de laatste 6 maanden van mijn reis toch vaker naar de zakelijke social media zal grijpen. Zou een bezoekje aan de ad:tech Sydney een pluspunt zijn op mijn online cv?

Dit artikel is geschreven door @LisaDijkstra van Traffic4u (marketingmanager op wereldreis).

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Wilhelmina

    Haha, mietinkin että miltä Suomen kanavalta se oikein muka näkyy, kun yleensä olen kyllä tietoinen kaikesta resittyalä mitä täällä tulee :)- Johis


    26 april 2016 om 02:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!