#SocialMediaRecap #19 2011 met Sociale reclame, Tools en Facebook

9 maart 2011, 05:57

Twitternieuwsdiensten @besocialonline (door ondergetekende) en @socialemediaNL (door Mark de Bruin) brengen dagelijks veel nieuwtjes over wat er gebeurt in de wereld van de sociale media. Vandaag verschijnt alweer de negentiende editie van de Marketingfacts #SocialMediaRecap met daarin volgens ons de 5 highlights van de laatste twee weken uit de pers die nog niet eerder hier op Marketingfacts verschenen:

  • Meer een meer reclame binnen sociale netwerken
  • De laatste nieuws over Facebook
  • Handige tools voor social media
  • Facebook like gaat buiten het Faceboekje
  • Sociale netwerken in plaatjes en nuttige linkjes

Meer en meer reclame binnen sociale netwerken

Als je al een tijdje actief bent op verschillende sociale media netwerken dan merk je op dit moment dat de reclame op sociale netwerken aan het toenemen is. Twitter heeft al geruime tijd de “promoted tweets”. Deze tweets zijn het advertising platform van twitter zelf. De ontvangst hier van was met zeer gemengde gevoelens, maar het is niet het einde van twitter gebleken. Naast de tweets kent twitter ook “promoted trends” en promoted accounts. Google deelt ook mee in de opbrengsten die twitter op deze manier binnen haalt.

Los van Twitter zijn er nu ook gevallen aan het licht gekomen van bekende twitteraars zoals rapper 50 cent. Het account kent 4,164,399 volgers en heeft dus duidelijk marketing waarde. Dat heeft 50 cent zelf ook begrepen en dus is hij begonnen met het verzenden van een commerciële boodschap via zijn twitteraccount. In de tweets die hij verzond promote hij een koptelefoon en verzocht volgers deze te kopen. Rapper 50 Cent blijkt voor twintig procent eigenaar te zijn van het bedrijf dat de koptefoons verkoop. De waarde van dit bedrijf steeg met 10 miljoen door een aantal tweets. Om dit in de toekomst te voorkomen wil de BBC dit aan banden gaan leggen. De BBC maakte bekend dat Office of Fair Trading (OFT) van beroemdheden – maar ook normale mensen – eist dat ze duidelijker aangeven wanneer hun tweets betaald zijn.

De laatste dagen is Skype ook in het nieuws omdat Skype reclameruimte gaat verkopen in het hoofdscherm van zijn belprogramma. Met een beursgang in het vooruitzicht boort Skype hiermee een nieuwe, voor de hand liggende geldstroom aan.

De laatste nieuws over Facebook

Facebook is het grootste sociale netwerk in 15 van de 18 Europese markten. Ondanks de andere spelers in de markt – met name in Oost-Europa – comScore’s meest recente onderzoek geeft behoorlijk eenduidige bevindingen: Facebook is de grootste speler in alle Europese landen, met uitzondering van Nederland, Polen en Rusland. Buiten Nederland gaat het erg goed met Facebook en bereikt bijvoorbeeld een meerderheid van de Amerikaanse webgebruikers, Twitter bereik veel lager. De cijfers die eMarketer heeft vrijgegeven beweren dat meer dan de helft van de Amerikaanse internet-gebruikers (met inbegrip van gebruikers op mobiele apparaten) zich ten minste eenmaal per maand in 2010 aangemeld bij Facebook, met een verwachte stijging tot 57% dit jaar. Echter, het is dramatisch groeicijfers zijn ten einde. Twitter verging het veel beter met in 2011 een groei van 26,3%, maar het gebruik ervan in de VS is nog steeds niet goed – slechts 9% van de gebruikers in de VS gebruikte de site in 2010, lager dan eerder voorspeld. Echter, het is niet allemaal slecht nieuws – een voorspeling geeft aan dat 28 miljoen Amerikanen zullen tweeten in 2013.

Handige tools voor social media

Op de website van veldmerk staat een handig overzicht met de titel “De 12 beste Social Media Monitoring Tools voor B2B”. Het lijstje is niet compleet, zo missen een aantal Nederlandse partijen in dit rijtje zoals: coosto, clipit, finchline en bijvoorbeeld mediainjection (Allen betaalde tools). Een grote speler uit Amerika zoals Radina6 is ook een nuttige toevoeging. In nederland onderandere aangeboden door de webcare company. Dat er vele mogelijkheden zijn voor het monitoren van sociale netwerken blijkt wel uit het feit dat op de site van cloudtools een totaal andere lijst staat van handige tools. Tot slot is er ook een handige “wiki” die alles voor je op een rijtje zet. En wie gewoon zelf aan de slag wil en alles gratis in de hand wil houden kan natuurlijk altijd gebruik maken van Google en Google Alerts.

Facebook like gaat buiten het Faceboekje

Op de developrs blog van Facebook is te lezen dat de “comments” van facebook enkele wijzigingen hebben ondergaan. Facebook zelf praat over een aanpassing met maatschappelijke relevantie. Volgens een woordvoerder Facebook, zal het nieuwe reactiesysteem snel te installeren zijn door uitgevers. Het delen van opmerkingen op Facebook zal, uiteraard naadloos zijn. Dit is waarschijnlijk de grootste impuls om het systeem te gebruiken – de opmerkingen gemaakt op de site van de uitgever of op Facebook zelf wordt weergegeven op beide locaties. De nieuwe commentaar functie komt ook met mate controles, zodat beheerders kunnen blacklist bepaalde gebruikers en taal. Op de site lifestreamen staat een duidelijke uitleg en kan er ook getest worden met de nieuwe functie. En natuurlijk heeft mashable ook een bericht hierover geschreven.

Sociale netwerken in plaatjes en nuttige linkjes

Als laatste onderwerp nog een aantal mooie overzichten met betrekking tot cijfers, linkjes en infographics over social media. Op de site van creativefan.com staan 60 zeer bruikbare, duidelijke of mooie infographics die allemaal op een verschillende manier met social media te maken hebben. Wie meer voor het zoeken naar website over social media cijfers is, kan beter naar de site van commscorner.com gaan om daar een 18 tal sites te vinden die allen zeer nuttige informatie over sociale netwerken geven. Een mooi model uit eigen land kan je vinden op de site van blog.frislicht.com waar een model staat dat inzichts geeft over van de manieren waarop merken structureel, 24/7 gebruik kunnen maken van sociale media. Tot slot dan nog de vraag:’Are We REALLY Addicted To Social Media?

Dit artikel heb ik samen geschreven met Mark de Bruin. Beiden zijn wij betrokken bij Social Media Club Utrecht. Dit is het negentiende Marketingfacts #SocialMediaRecap artikel. Mocht je een mening of tip hebben voor een volgende editie, laat het ons dan weten. Via LinkedIn: SocialeMediaNL Linkedin groep of Facebook: Dutch Facebook groep

Ondernemer in de wereld die social media genoemd wordt. Ik onderzoek op dagelijkse basis de uitdagingen om dit medium te gebruiken, te verbeteren en makkelijker te maken. Social media inzetten voor succes kost tijd, veel tijd. Ik help met het effectief inzetten van deze netwerken met een minimale inzet qua tijd. Community manager van Dutch Facebook groep en Dutch Twitter groep op Facebook.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!