Joost de Valk: marketeers vertellen nog te vaak hun verhaal

JDC
6 maart 2011, 09:45

Ik veronderstel dat ik Joost de Valk niet moet voorstellen aan de lezers van Marketingfacts. Joost is niet alleen mede-blogger maar ook een wereldwijd bekend SEO, blog marketing en WordPress specialist. Hij schreef meer dan 20 plug-ins voor WordPress, die samen meer dan 3 miljoen keer werden gedownload. Ook zijn krachtige browser “bookmarklet” Quix is bekend en zijn eigen blog, Yoast.com, is zelfs zo bekend dat je er zelden een advertentie kunt op plaatsen (ik weet het want ik probeerde het al een paar keer). Wat minder mensen misschien weten is dat Joost ook heel goed weer wat je als bedrijf met content marketing en verhalen kunt bereiken…

Mijn “soul mate”, goede vriend en Social Media Today blogger Giedrius Ivanauskas had een gesprek met Joost naar aanleiding van zijn deelname aan het Fusion Marketing Experience evenement op 23 maart in Brussel, waar Joost een keynote zal geven over content marketing en SEO, en in het bijzonder hoe beiden samenwerken.

Content marketing krijgt steeds meer aandacht door bedrijven en dat is maar goed ook. Toch is er, zeker in Europa, nog veel werk aan de winkel. Daarom ben ik ook blij dat ik als Europees redacteur heb kunnen meewerken aan Joe Pulizzi zijn Chief Content Officer magazine, waarvan de Europese editie sinds vorige vrijdag kan worden gedownload in PDF of online gelezen via Nxtbook.

De kunst van het verhalen vertellen

In content marketing is het vertellen en delen van een waardevol verhaal cruciaal. En eigenlijk is dat zo in elke vorm van marketing. De uitdaging is om vanuit content verhalen te creëren die op alle mogelijke manieren waarde bieden aan mensen en aan je business, wat ook je marketingdoelstellingen zijn. In het magazine lees je meer over het hoe en waarom.

Het ligt voor de hand dat content marketing en zoekmachine marketing, beiden vorm van inbound marketing, bijzonder nauw verstrengeld zijn. De content zelf speelt daarin een rol maar vooral de persoon die je wil “bereiken” en de emoties en acties die je wil losweken met je “verhaal”.

Ook Joost kent goed de waarde van verhalen: “Mijn eigen achtergrond (ik studeerde theologie, alhoewel ik het niet afwerkte), heeft me veel geleerd over hoe goede verhalen helpen producten, ideeën en diensten te verkopen. Weet je, het vertellen van verhalen als een marketingstrategie is geen nieuwe hype, het bestaat al duizenden jaren. Waarom en hoe het werkt is een deel van mijn presentatie in Brussel waar ik zal tonen hoe bloggen me heeft geholpen om als SEO-consulent en –strateeg te kunnen werken voor bedrijven als eBay en hoe ondernemingen zeer efficiënt oude strategieën gebruiken zonder er zich bewust van te zijn”.

De grote fout van marketeers: niet luisteren naar welke verhalen mensen engageren

Giedrius vroeg Joost ook waar marketeers het meest falen als het gaat over hun contentstrategie en wat zijn persoonlijke favoriete contentstrategieën zijn.

Joost: “Veel marketeers vertellen een verhaal dat ze willen vertellen in plaats van een verhaal dat weerklinkt bij hun klanten. Een verhaal moet mensen raken in hun dagelijks leven. Het moet ofwel een echte emotie veroorzaken ofwel daadwerkelijk hulp bieden”.

Zoals ik vrijdag schreef: er moet meer geluisterd worden naar wat mensen zeggen en willen. Verhalen zijn maar zinvol als ze iemand boeien, in marketingtermen: iemand tot actie aanzetten.

Joost zijn favoriete contentstrategie is nog steeds wat je zou kunnen de “weggeef-strategie” noemen. Anders gezegd: hij geeft veel van zijn kennis weg via zijn blog en blijft er steeds meer waarde voor terug krijgen. Die strategie hanteert Joost ook vaak voor zijn klanten en, zoals hij zegt, “met verbazende resultaten”.

Je kunt het hele interview door Giedrius hier lezen (in het Engels) en Joost aan het werk horen op de Fusion Marketing Experience.

JDC
Digital business consultant bij i-SCOOP

Jean werkt sinds 1992 op het raakvlak van digitale technologie, marketing, sales en media. Hij is sinds 1996 exclusief bezig met digitale marketing en digitale transformatie voor B2B en technologiebedrijven.

Categorie
Tags

4 Reacties

    willemijnvader

    Content marketing is een mooi woord voor iets dat al heel lang PR heet. In PR draait het ook om informatie en verhalen waar de doelgroep in geïnteresseerd is.


    6 maart 2011 om 19:00
    iscoop

    @willemijn Mijn excuses maar compleet niet akkoord. PR heeft veel raakvlakken met het gebruik van content, verhalen en steeds meer ook social en SEO, maar het heeft niets te maken met bijvoorbeeld lead management, lead nurturing, marketing automation, B2B marketing, demand generation, conversie en nog veel meer andere aspecten die bij content marketing horen. Elke vorm van marketing en PR zou inderdaad moeten een verhalend aspect hebben, uiteindelijk zijn mensen taalwezens en is het duidelijk dat verhalen belangrijk zijn in communicatie. Ik ben akkoord dat content marketing een term is, net zoals social media marketing dat bijvoorbeeld is en ook PR, maar PR is absoluut geen synoniem van content marketing of vice versa. En vermits ik nu toch vrij sterk protesteer wil ik er, als voormalig journalist aan toevoegen dat ik nog altijd het eerste persbericht moet lezen dat me emotioneel raakt, laat staan boeit. Ik weet het: PR is meer dan dat maar ik merk dat men tegenwoordig alles begint onder de noemer PR te plaatsen. Zelfs social media marketing heet nu aan PR-afdelingen “toe te behoren” wat een gigantische blunder is en aantoont dat men social media marketing enorm verengt en er de totale dimensie niet van ziet. Ik doe zelf heel graag aan PR en zie graag PR-mensen 🙂 maar hier ben ik echt niet mee akkoord, sorry. Wil er wel eens een boom over opzetten als je wilt maar het zal helaas niet de komende dagen zijn. Ciao.


    6 maart 2011 om 19:59
    Willemijn

    En zo heb je een flink portie van de marketing mix te pakken, waar pr ook weer onderdeel van uit maakt. Alle termen daar gelaten is het een multi disciplinaire aangelegenheid en dient de scheiding tussen de verschillende afdelingen weggehaald te worden. Als we het hebben over social media, dan ben ik van mening dat je niet moet denken in conversie, maar in (lange termijn) relaties. Dat is de reden waarom er in ieder geval iemand van het pr-team bij betrokken moet worden. Maar goed, dat is een ander gesprek.


    6 maart 2011 om 21:16
    see this here

    Reflux occurs when endure table of contents boil and ascent up into the esophagus. It is a condition that devolves in the main due to bad eating riding habits.


    20 mei 2014 om 01:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!