Philips NetTV verre van Sense and Simplicity

28 februari 2011, 19:43

Met de oude Philips slogan “Let’s make things better” had ik altijd het idee iets te kopen dat blijkbaar nog beter kon worden gemaakt. Momenteel heb ik via Buzzer tijdelijk een Blu-Ray speler met Philips NetTV en daarvoor geldt dit zeker!

Mark de Bruin schreef (inmiddels al weer twee jaar geleden) dat Philips internet naar de televisie bracht. Albert Treur was het er onder de titel Philips NetNietTV duidelijk niet mee eens. In 2010 volgden ook Sony en Samsung met producten rondom internet op de televisie. Allemaal leuke initiatieven maar zeker nog geen groot succes.

Eerste ervaringen Philips Net TV

Zoals gezegd heb ik via Buzzer dus tijdelijk een Blu-Ray speler met Philips Net TV. Wat betreft installatie moet ik zeggen, dat was eens echt plug and play. Maar met zo’n beetjes alles wat daarna kwam, daalde mijn enthousiasme.

Niet intuïtief

Zo laat de usability sterk te wensen over. De bediening is niet intuïtief. De ene keer heb je een virtueel toetsenbordje op scherm voor invoer ter beschikking. De andere keer juist weer niet en moet je in eens een wifi-password op old skool SMS-wijze invoeren. iConcerts is ook onderdeel van het aanbod en dat is best leuk, maar ondanks vele pogingen (en het alleen hiervoor doornemen van de handleiding) kan ik maar niet ontdekking hoe ik kan vooruit spoelen. Lijkt niet te kunnen of heeft te maken met bediening die niet intuïtief is.

Horseless carriage syndrome

Videoland is ook aangesloten en biedt de mogelijkheid om films te huren. Klinkt leuk, maar het aanbod is beperkt. Als test eens gezocht op o.a. ‘Die Hard’ hetgeen geen enkel resultaat opleverde. Daarnaast heeft Videoland last van horseless carriage syndrome; Vroeger moet je de VHS videoband binnen x dagen inleveren want dan kon hij opnieuw verhuurt worden. Dat was met fysieke banden logisch. Nu is de film gedigitaliseerd, maar moet ik nog steeds binnen x dagen de video hebben bekeken. Waarom kan ik niet kiezen om bv te betalen op basis van 1x bekijken al spreid ik dat uit over totaal 7 dagen?

Philips Net TV apps

Dan zijn er nog speciale Net TV apps van verschillende partijen. In het algemeen beperkt aanbod en qua uitvoering vaak op het niveau van geavanceerde teletekst. De app van Nu.nl toont bijzonder slechte images bij de berichten. Er is een twitterapp maar aan twitteren via deze interface waag ik mij zeker niet. De app van Radio538 toonde alle dagen bij mij niet de images maar enkel op die plek een blokje en het woord image. Tot slot de YouTube-app ook hier is sprake van een selectief aanbod. Geen video van Black Eyes Peas kunnen vinden die ik met de iPad toch wel degelijk kon vinden op YouTube. Zal vast iets met rechten te maken hebben, maar daar heb ik als consument met een paar meter verder op een iPad of laptop met internet natuurlijk geen boodschap aan.

De wireless internetverbinding via wifi viel bij mij herhaaldelijk weg. En dat ligt niet aan mijn router of internetverbinding aangezien andere devices films van hoge kwaliteit probleemloos zonder schokken streamen.

Device-concurrentie

Hoewel Philips Net TV dus al geruime tijd bestaat laat het geheel naar mijn mening nog veel te wensen over. Ben ik kritisch? Ja! Ben ik te kritisch? Nee, denk het niet. Kijk naar de reacties van andere buzzer-deelnemers in het forum van deze Buzzersite of de Philips Supportsite en je ziet vergelijkbare reacties.

Samenvattend Philips NetTV is een leuk speeltje om eens te testen maar verre van ““sense and simplicity” als het überhaupt ooit wat gaat worden van deze vorm van internet op TV. Feit blijft dat je inmiddels in huis vaak al internet binnen handbereik hebt op mobiele telefoon, laptop of bijvoorbeeld iPad. Jaren geleden was Philips NetTV in zijn huidige vorm een interessant optie, maar met de concurrentie van andere devices die vaak makkelijker te bedienen zijn en geen of minder beperkingen kennen is er voor Philips nog een lange weg te gaan alvorens ik een Wow-effect krijg van internet op tv.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

26 Reacties

    Martijn

    Enigszins herkenbaar artikel, echter voor RTL Gemist kan ik niet anders concluderen dat het een ideale app is. In goede kwaliteit op normale televisie (vanaf de bank) uitzendig terugkijken i.p.v. op computer. Helaas werkt dit niet altijd. Ook uitzendinggemist.nl ziet er op NetTV stukken beter uit als op internet. NetTV heeft dus absoluut enkele voordelen.


    28 februari 2011 om 20:52
    passenger57

    Ik ben ook via buzzer dit apparaat aan het buzzen. Helaas kom ik op vele vlakken tot dezelfde conclusie. Twitteren via de TV werkt niet echt en Nu.nl is niet echt gebruiksvriendelijk. Waarom kunnen dergelijke apparaten niet op Android draaien of iets dergelijks…

    RTL gemist en uitzending gemist werken wel prima, tevens kan het apparaat zonder horten of stoten mijn media op mijn NAS vinden en afspelen. Toch een echte mediaplayer?


    1 maart 2011 om 07:23
    Johan

    Wat een vreemde review. Ik denk dat de verwachtingen van Erik over de NET tv gewoon niet realistisch zijn. Een tv is gewoon geen pc of smartphone. Ik was juist altijd erg anti-philips, omdat veel producten altijd iets raars hadden, maar dit keer ben ik echt om. Get real: je hebt een TV gekocht die toevallig ook meer kan. Als je net tv ziet als een extra ziet, dan heb je voor weinig juist een hele boel extra gekregen. Vooral uitzending/rtlgemist zijn werkelijk top! Maar ook de andere apps kan ik van genieten.

    En iConcerts is toch geweldig! Heb geen idee of je wel of niet vooruit kan spoelen, maar je hebt helemaal gratis tientalle / honderden concerten gekregen. Die toegang had je eerst niet!

    Dat je een wachtwoord op sms-wijze moet invoeren is prima. Ik verwachtte juist dat het iets op alfabet en dan aanwijzen zou zijn, maar het was logischer dan verwacht. Met behulp van een ipad heb je zelfs een virtueel toetsenbord!

    Mocht je nóg meer willen, ga dan met een laptop op schoot zitten en sluit je tv daarop aan met de wifi media dongle (ook zo’n mooie philips-vinding). Dan kun je met je muis en toetsenbord snel iedere site, film, of app op je mooie philips net-tv tv bekijken.

    De apps zelf zijn niet door philips gemaakt, maar door de apps-aanbieders zelf. Dat sommige nog niet helemaal lekker werken, daar kun je Philips dus op aanspreken, maar ze zullen niet veel meer kunnen dan de app-aanbieders te stimuleren om betere apps te maken. Als er veel van die zeurkousen zijn zoals jij, zal de motivatie bij die partijen niet erg hoog zijn om daar veel moeite in te steken.

    Andersom gezegd is er ook geen enkele concurrent TV-producent die het beter voor elkaar heeft. De SONY net-tv variant is helemaal bagger en die van Samsung is ongeveer vergelijkbaar. Het is wat mij betreft een goede eerste succes van philips. Ik ben ervan overtuigd dat Philips niet stil zit en dit verder ontwikkeld.

    Samengevat: Waar vergelijk je het product mee? Met een andere TV of met een pc/tablet/smartphone? Waarom heb je überhaupt een TV gekocht? Om te internetten, of om TV te kijken?

    Conclusie: ik ben wel een tevreden gebruiker. Het ligt gewoon aan je referentie (zowel qua verwachting als product).


    1 maart 2011 om 08:11
    Roy Huiskes

    Het feit dat ik een TV van 1100 euro alleen via een kabel kan aansluiten en niet via Wifi (of USB Dongle) zegt mij al genoeg over het tijdsbeeld dat de heren bij philips hebben. En dan begin ik nog niet eens over het feit dat ik voor beide Philips Easylink apparaten nog steeds 2 afstandsbedieningen nodig heb. Wat een kutproduct op dat gebied.


    1 maart 2011 om 08:22
    Roy Huiskes

    @johan eerlijk gezegd is het referentiekader nou juist het probleem. Het niet niet alleen televisie. Met meer gemak kan ik mijn tijd veel nuttiger besteden aan allerlei vormen van entertainment dan televisie. Daar gaat het nou juist om, het aandeel televisie in de consumenten tijdsbesteding neemt nou juist telkens een beetje af of de aandacht ervoor in ieder geval (zie hoeveel mensen ondertussen twitteren, surfen en zo samen televisie kijken) Het is maar een kleine moeite om het apparaat gewoon uit te doen…


    1 maart 2011 om 08:26
    postma

    Zowel de voors als de tegens klinken reëel. Denk dat de intentie (zoals meestal) bij Philips best in orde is maar dat ze wederom zijn vergeten dat een interface intuïtief moet zijn. Dat is bij vrijwel alle apparaten die ze uitbrengen een probleem, al 10 of 15 jaar. Dat eigenzinnige gaat ze op deze manier flink nekken. Wanneer gaan ze daar fatsoenlijke UX-specialisten voor inhuren?


    1 maart 2011 om 11:09
    postma

    Kleine nuance: met ‘alle apparaten’ bedoel ik alle apparaten waar de bediening via menustructuren verloopt. Verlichting met afstandbedieningen etc is een ander verhaal. Waarom kunnen ze die eenvoud niet overbrengen naar een scherm?


    1 maart 2011 om 11:11
    Dennis

    Ook ik heb het “geluk” gehad om een van de uitverkorenen te zijn om de NetTV te mogen testen. Net als in het artikel hierboven daalde mijn enthousiasme vanaf het moment dat het apparaat aangesloten was. De bediening, de stabiliteit, het aanbod laten allemaal te wensen over. Ook lukte het niet om een film te downloaden (De eerste keer wel trouwens), terwijl deze wel ‘betaald’ is. Elke keer opnieuw het netwerk instellen, zodra de stroom eraf is geweest, is ook geen pretje. Ik heb buzzer al gevraagd of ik het apparaat mag terugsturen, want ik ga het niet meer gebruiken…


    1 maart 2011 om 11:49
    Geert Slaats

    Philips heeft op dit moment de meeste content voor hun NET TV omgeving.

    RTL Gemist en Uitzending gemist zijn zeer nuttige (gratis) toevoegingen op een TV toestel (kijkt toch wat handiger dan naar een laptop of iPad) en je kunt met hele gezin kijken naar een uitzending wanneer je zelf wil. (nu nog SBS gemist) Verder vind ik Hardware.INFO TV, buienradar, TV Gids, EreDivise live (goals) prima en handige sites ..

    Dus het begin is gemaakt en ja het kan altijd beter, maar waarom altijd de boel negatief bekijken. Ik heb Net TV nu al 1,5 jaar en ben dik tevreden, de navigatie werkt prima met de afstandsbeding (ik hoef niet te typen op mijn TV) alleen af en toe code in te typen. Draadloos internet werkt op mijn 37PFL9604 perfect (weigert bijna nooit!!)

    Ook de DLNA functie om te koppelen met mijn PC (Video, MP3, foto’s ) en afspelen van die media werkt goed.

    Voor mij geen TV meer zonder NET TV !!!


    1 maart 2011 om 17:25
    evroekel

    Dank voor alle reacties! Vanuit Buzzer verzoek gekregen of Philips contact mag opnemen. Ze staan open voor mijn mening en willen graag contact. Gaan we dan ook zeker doen. Goed te zien dat men ook de input van een kritische consument graag hoort ter verbetering van hun producten. Compliment!


    1 maart 2011 om 17:41
    evroekel

    Afgelopen week gesprek gehad bij Philips. Hoewel ik nog steeds achter artikel sta wel wat meer begrijp gekregen. Markt is volop in beweging en partijen in de keten proberen hun rol te pakken/beschermen. Zo is -volgens Philips- zoiets simpel als een App met live tweetfeed van van programma als layer onder over live uitzending niet toegestaan van de omroepen als klein voorbeeld. Verder zijn ze zeer afhankelijk wat contentproviders aanbieden en als dat te wensen overlaat straal het wel over op Philips Net TV. Kritiek van mijn zijde was herkenbaar en wordt ten dele ook al aangewerkt alleen zijn deze oplossingen/verbeteringen niet 123 op de markt.


    13 maart 2011 om 17:25
    Jos

    Ongeveer 3 jaar geleden een mediaplayer gekocht van Philips voor een gunstig prijsje. Wat betreft afspeelformaten was het prima, zeker voor die prijs. Ook zag het apparaat er erg goed uit. Maar de interface en gebruiksgemak… Daar hadden ze nog nooit van gehoord.

    2 Jaar geleden een Philips mp3speler gekocht. Muziek erop gezet, eigen oordopjes aangesloten, en ik schrok me rot. Ik dacht dat Philips een A merk was, maar de geluidskwaliteit was echt zeer belabberd, en dat terwijl ik geen audiofiel ben. Ook was de interface zeer matig. Product dus de dag erna direct terug gebracht.

    Laatst nog een spaarlamp van Philips gekocht. Een goedkope spaarlamp van de Karwei gaat sneller aan, en is sneller op goede lichtsterkte.

    De review klinkt voor mij erg realistisch als ik kijk naar mijn eigen ervaring met Philips spul. Voor mij is Philips tegenwoordig niet meer dan een duur B-merk.


    16 maart 2011 om 13:37
    Wouter

    As they say: better is not good enough and sense does not always mean simplicity. Philips heeft altijd producten ontwikkeld vanuit een product gericht perspectief (push) en dat sluit vaak niet aan op de klant behoefte. Al moet ik wel zeggen dat Philips steeds meer bezig is om vanuit de behoefte van de klant producten te ontwikkelen. Echter neemt deze transitie tijd in beslag bij een bedrijf met de omvang van Philips. Deze transitie kan alleen door blijvende innovatie plaatsvinden waar Philips qua productontwikkeling best meer naar Apple mag kijken.


    21 april 2011 om 08:24
    Franck

    Net de Philips 37pfl7656 uitgepakt en geïnstalleerd. Via netgear stopcontact bekabeld netwerk de net tv module bekeken. Zonder problemen wordt het netwerk herkend. Gelijk de app voor uitzending gemist bekeken. Alles werkt naar wens. Ook youtubefilmpjes worden zonder meer afgespeeld. Ook de black eyes peas ( niet mijn genre, maar toch maar geprobeerd!)

    het installeren van apps uit andere streken gaat ook zonder problemen. Ik hoef niet zoals bij de iPad naar een andere winkel!

    Internet app werkt ook goed. Alleen ga ik dat niet doen, want een toetsenbord werkt veel sneller dan het sms-achtige invullen met de ab.

    Ik ben derhalve een tevreden mensch.


    21 juni 2011 om 13:30
    Remco

    Tsjeesis, wat een internetradiostations kun je beluisteren via dat Radiotime!!!

    Wat is dat Net TV toch een geweldige vinding. Over 2 weken wordt mijn 42pfl7696H geleverd.

    Van Roekel zal het allemaal maar niks vinden

    het hadden op zijn minst 5.000.000.000 radiostations moet zijn.

    Wat een querulant is die man zeg.


    27 juli 2011 om 13:41
    evroekel

    @remco dank voor je reactie en veel plezier met je nieuwe tv 😉


    27 juli 2011 om 13:56
    Remco

    Wat zeg ik querulant? Ik bedoel ultracharmant!


    28 juli 2011 om 13:23
    henk

    Mijn net tv ging het eerste half jaar goed , nu telkens problemen met aanmelden.

    Philips server net gevonden.probeer later op nieuw

    dit gebeurd steeds vaker

    wat moet ik doen.

    ff snel buienradar kijiken gaat echt niet, of duurt zo lang dat de bui al over is.

    Henk


    4 augustus 2011 om 16:51
    ben

    Ik heb nu anderhalf jaar een 107 cm TV van Philips met Net TV. Aangesloten via een internetsnoer en niet via Wifi. Ik heb er al veel plezier van gehad met name van Uitzending gemist en RTL gemist. Verder wordt ook vaak Youtube gebruikt om voor de kinderen tekenfimpjes op te zetten. Dit werkt echt prima. Wat ik ook vaak gebruik is Qtom, een duitse app waarmee je muziekvideos kunt afspelen op basis van je eigen voorkeuren. Verder heb ik bijna geen storingen in het gebruik van Net TV, waarschijnlijk omdat ik een internet verbinding heb via snoer en niet via Wifi.

    Dus kortom ik vind Net TV een hele welkome aanvulling op mijn TV en zo moet je het ook zien en niet als vervanger van een computer.


    9 september 2011 om 11:18
    Remco

    sinds 4 maanden erg tevreden over de Philips 42pfl7576 NetTV. Wat ik een gemis vindt is het aansluiten van een toetsenbord of heb ik in de tussentijd wat gemist?

    Heb wel h.e.e.a. gelezen over APP’s op de iPad en iPhone maar daar heb ik nix aan.


    3 november 2011 om 21:51
    Be

    Ik had ook problemen dat Net tv het niet meer deed.Maar even op Philips site je tv zoeken.

    Dan de betreffende update downloaden,even op een usb stick plaatsen en dan usb stick achter in de televisie.Dan even naar het menu op de televisie.

    En het probleem is opgelost.


    7 december 2011 om 15:42
    jordi

    Hallo,

    Sommige punten die jij noemt ben ik het wel mee eens.

    Ik heb zelf een Philips NetTV en daarbij maakt mijn TV niet eens verbinding met mijn router. Ik moet nu alles via een internet kabel doen in plaats van via WIFI wat er wel op zit.

    De apps vind ik wel handig. Ze zijn wat traag maar ik vind het wel fijn.

    Gr


    27 december 2011 om 17:47
    n

    ik heb nog geen week geleden de Philips tv gekocht en ben er net pas achter wat net tv in houd.SUPER!! concerten e.a. zaken/films.alles kan je bekijken.ik kan het niet geloven dat dit gratis is! ik moet mij nog registreren maar durf niet,ben bang dat ik een abonnement dan heb af gesloten?! of is alles dan ook echt GRATIS???? kan iemand hier op reageren,en ja als het gratis is?! waarom ze verliezen hier dan toch op.of is het aan hun adverteerders om ons alles laten te bekijken

    grt van een beginneling..al heb ik altijd Philips tv,s gehad


    18 april 2012 om 14:59
    Edwinus

    Wie heeft er ook een oude NetTV van 2010 of begin 2011 die je niet meer kan updaten ?

    Jammer want vooral SBS gemist mis ik dan .

    Blijkt dan wel voor de nieuwere TV `s gratis te zijn .

    Overigens je moet dit niet gaan vergelijken met een PC .


    28 januari 2013 om 19:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!