Cleafs bouwt verder aan transparantie met cookie win ratio

24 februari 2011, 11:37

In samenwerking met studenten van de Hanzehogeschool Groningen heeft affiliate netwerk Cleafs de software op diverse punten aangepast en doorontwikkeld. Er is een nieuw platform gebouwd met volgens Cleafs “diverse innovatieve functionaliteiten”. Het belangrijkste voorbeeld daarvan is de ‘cookie win ratio’. Het doel is om met de nieuwe software sneller te kunnen doorontwikkelen en de transparantie voor publishers en merchants te verhogen. Directeur Henk Jan Bijmolt legt verder uit:

“Publishers krijgen meer transparatie. Zo hebben ze inzage in of ze een sale wel of niet hebben ‘gewonnen’ van andere cleafs publishers. Wij noemen dit de ‘cookie win ratio’. We maken deze informatie als eerste netwerk ter wereld inzichtelijk om publishers een beeld te geven van last cookie counts concurrentie.”

Publishers hebben op deze manier dus inzage in de het percentage dat van de sales wordt “afgesnoept”. Dat is een tamelijk transparante manier van zaken doen die volgens Cleafs dus nieuw is. Bijmolt meldt verder:

“Voor exclusieve merchants bij Cleafs bieden wij de mogelijkheid om interne conversie attributie toe te passen binnen affiliate marketing. In samenwerking met partijen als Shop2market is conversie attributie eveneens extern uit te breiden naar andere online marketing kanalen zoals adwords, nieuwsbrieven, vergelijksites en seo. Merchants kunnen daarnaast heel eenvoudig een kortingscode of actie toevoegen en bekend maken bij publishers via onze Twitterdienst die steeds meer affiliates volgen. Merchants kunnen bij Cleafs nu inzien of achter een sale meerdere kliks van verschillende publishers hangen. Dit versterkt de waarde van een sale voor een merchant aanzienlijk.”

Op dit moment wordt hard gewerkt aan nieuwe functies zoals een iPhone app voor het checken van saldo’s en een verbetering van het feedsysteem. In 2010 meldt Cleafs een mooie omzetgroei van ruim 52%, op dit moment heeft Cleafs 10 medewerkers.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Sebas

    Het design ziet er gelikt uit. Afsnoepratio is verder leuke feature. Mooi zou zijn dat het winratio ook tussen alle netwerken zou werken voor merchants die bij meerdere netwerken zitten.


    24 februari 2011 om 12:00
    Thomas

    Winratio is inderdaad een leuk gegeven, echter alleen echt bruikbaar wanneer een campagne uniek draait bij Cleafs.

    Daarnaast begrijp ik niet hoe je seo als kanaal kunt gebruiken als conversie attributie. Met seo zorg je voor betere resultaten van je site in een zoekmachine; ik denk dat bij de generatie van 1 specifieke sale moeilijk te spreken is van het resultaat van seo, maar wel het resultaat van organische positie. Zo kan je website ook sales genereren vanuit organische resultaten zonder dat je jouw website ooit geoptimaliseerd hebt.

    Thomas


    24 februari 2011 om 14:46
    van Spijk

    Ik zou graag eens zien hoeveel sales ik nu verlies aan die kortingscode maffia. Waarom doet Cleafs hier niets aan? Totaal niets toevoegend kanaal wat mensen uit het bestelproces lokt om te gaan Googlen.

    Logisch hoor, ik doe het zelf ook! Maar wat is de toegevoegde waarde van een kortingscode site die toevallig even leuk rankt door black/grey SEO? Want zo is het ook, vooral bij de grotere partijen. Google spam team slaapt lekker verder terwijl zoeken op kortingscode of actiecode direct sites oplevert met tig doorway pages en auto generated (niets zeggende) content.


    24 februari 2011 om 15:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!