Global State of Social Media in 2011

21 februari 2011, 06:45

Vorige week, tijdens de London Social Media Week 2011, hield Tom Smith van Trendstream.net in zijn presentatie over “The Global State of Social Media in 2011” volgens zichzelf de “most detailed global survey on consumer internet behaviours, motivations and attitudes ever conducted”. Hou je vast: een presentatie over social media, gestut op onderzoek. Zónder bij elkaar gegooglede plaatjes en Krypotonite-voorbeelden, maar op basis van 71.000 surveys, 23 landen en een looptijd sinds september 2009. De argwaan is gewekt. Klik tóch maar even door de presentatie heen.

Want nu is het onderzocht: de grote trend in social media de afgelopen twee jaar is de verschuiving naar real time. Bijkomende ondertrendjes zijn de dominantie van Facebook (Nederland wordt door Smith als een van de voorbeelden aangehaald van een land waar een ander social network (Hyves) dominant is, net als in Rusland en bijvoorbeeld China). De opkomst van mobiel als gateway tot social networking, de toename van de frequentie van het gebruik. Enzovoort.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!