YouTube lanceert ‘Skippable’ pre-roll advertenties in Nederland

18 februari 2011, 05:45

Google’s YouTube introduceert skippable pre-roll advertenties nu ook voor YouTube Nederland. Dat meldde de videoreus gisteren in een persbericht. Met dit advertentieformat beslist de kijker van online video’s zelf of hij de pre-roll advertenties wil bekijken. YouTube is het eerste videoplatform in Nederland dat skippable pre-roll advertenties aanbiedt. Sony Ericcson is de eerste adverteerder die TrueView video advertenties inzet. Bij dit cost-per-view-model betaalt de adverteerder pas als een YouTube-gebruiker de hele pre-roll bekijkt en niet op basis van een impressie.

YouTube-kijkers kunnen na vijf seconden besluiten een video over te slaan. Sony Ericcson is de eerste adverteerder die skippable pre-roll advertenties inzet. Zij doen dit voor de First10 campagne ter introductie van de deze week aangekondigde Playstation gecertificeerde Xperia PLAY. De lancering van skippable pre-rolls met Sony Ericcson is in samenwerking met het mediabureau MEC gerealiseerd. Skippable pre-roll is het eerste model uit YouTube’s nieuwe TrueView Video advertentiemogelijkheden in Nederland. Mascha Driessen, Head of YouTube & Display advertising in Nederland:

”Wij zijn constant bezig het optimale en relevante resultaat te behalen voor onze adverteerders, waarbij tegelijkertijd de gebruiker centraal staat. YouTube-gebruikers hebben met TrueView de keuze en controle over de advertenties die ze willen zien en dat betekent dat ze meer betrokken zijn bij de advertentie. Adverteerders betalen alleen als de kijker de volledige advertentie heeft gezien en krijgen zo hun merk en boodschap beter onder de aandacht. Dit komt erop neer dat, in plaats van af te rekenen op basis van impressies, de adverteerder nu alleen betaalt voor een hoog kwalitatieve impressie, Cost per View (CPV)”

Harold de Kort, Marketing Communicatie manager van Sony Ericsson Nederland:

“Het inzetten van pre-roll is voor onze productlaunches steeds belangrijker aan het worden omdat digitaal een centrale rol speelt in het leven van onze smartphone klanten, maar we de emotie die commercials kunnen overbrengen niet willen missen in onze media mix. Met de inzet van Skippable Pre-roll en Cost per View hebben we niet alleen een heldere afspraak met YouTube over de afrekening maar geven wij onze doelgroep ook de vrijheid om zelf te kiezen om onze commercial te bekijken of niet. Voorop staat natuurlijk nog altijd dat we commercials maken die van begin tot einde blijven boeien.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Noll

    Ik ben benieuwd of dit inhoudt dat er meer pre-roll ads komen, of dat veel bestaande advertenties overstappen op dit model.. Ik hoop dit laatste… 🙂


    18 februari 2011 om 06:47
    Rutger van Waveren

    Youtube is niet het eerste platform dat een skippable pre-roll aanbiedt in Nederland. Zie.nl (van Sanoma Digital) heeft dit ook al een half jaar.


    18 februari 2011 om 07:39
    Bas de Kok

    Mooi initiatief! Denk wel dat het succes voor zowel de exploitant als de adverteerder sterk samenhangt met de creatie. Veel adverteerders zetten momenteel reguliere televisiecommercials in als pre-roll, dit zal naar mijn idee niet voldoende zijn voor succesvolle CPV campagnes. Hopelijk is de introductie van dit model de start van een nieuw creatief tijdperk op online video..


    18 februari 2011 om 08:35
    Paul Hottinga

    Goede stap, zo wordt de inzet van prerolls nog interessanter voor adverteerders.


    21 februari 2011 om 06:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!