SiteSuggest (4): Actiecode.nl

22 februari 2011, 10:09

Geheel in het belang van ons zuunige Nederlanders bestaat Actiecode.nl al een ruim jaar en serveert ons kortingscodes van diverse grote en kleine webwinkels. Ook al scheelt het vaak alleen maar de verzendkosten, het is toch weer mooi meegenomen. En omdat je als website niet kunt voortbestaan zonder jezelf af en toe eens te vernieuwen, heeft ook Actiecode.nl een transformatie ondergaan. Dit alles om het zoeken naar actiecodes nog makkelijker te maken. Even zien of dat is gelukt! Heb je ook een mening (zal wel) gooi hem dan in de comments!

Oude site:

Nieuwe site:

Eerste indruk

De eerste indruk is goed. De zoekfunctie is overduidelijk aanwezig, al wordt die wel enigszins overschaduwd door de absurd grote banner eronder. Mijn N=1 eyetracking onderzoekje leert dat mijn oog naar die banner wordt getrokken. Mogelijk is dat ook de bedoeling, maar toch. Verder staan er meteen handige lijstjes met sites die vaak kortingscodes hebben, zodat je direct kunt doorklikken naar je favoriete site. Onder de vouw staat nog een hoop, maar dat voegt dus klaarblijkelijk weinig toe. Tot slot zijn de sociale media knoppen lekker prominent aanwezig.

Gebruiksvriendelijkheid

Hierboven al kort genoemd: mijn oog wordt naar de banner getrokken. Dat wil ik niet natuurlijk, ik wil OF direct zoeken, of direct in dat lijstje kijken of mijn favoriete shop ertussen staat. Verder qua usability-regeltjes: ook op de homepage is de ‘home’-knop klikbaar (schijnt een soort zonde te zijn in usability-land), onder de vouw staat weinig toegevoegde waarde (wat op zich prima is), maar je moet wel eindeloos lang klikken voordat je eindelijk de kortingscode te pakken hebt. Dat proces is trouwens wat apart. Je krijgt een knop met ‘Krijg hier de actiecode’ en dan opent de winkel alvast in een popup. Bij mij direct de vraag: waar is nou die code? Maar die zit dus onder de popup, op de pagina van Actiecode.nl. En dan moet je die code alsnog kopiëren en plakken in het bestelproces. Dat kan vast makkelijker!

Vindbaarheid

Hm, de broncode kan qua volgorde wat beter. Eerst een shitload aan menu’s en lijstjes, dat helpt natuurlijk niet echt. Hoe sneller Google de content te pakken heeft, hoe beter. Voor de rest prima broncode. De titel en meta-description zijn ook dik in orde. Moet ook, want in de zoekresultaten concurreren ze heftig met kortingscode.nl en kortingscode.net. Verder moeten ze nog wel even de structuur op orde brengen. Heel veel H1-s op een voorpagina, kan niet. Eentje, voor het hoofdonderwerp, de rest een H2. Dat doen ze op de andere pagina’s wel goed trouwens, dus vermoedelijk heeft het een reden. Maar ook op de andere pagina’s is het wel een beetje rommelig qua Hx-jes. Zou ik als Google niet zo blij van worden.

Inhoud

Tja, wie wordt er nou niet blij van kortingscodes? Genoeg tekst en uitleg overal, prima zo. Al heb ik niet vaak iets aan deze website. Meestal krijg je als vaste klant van een webwinkel vanzelf korting en hoef je niet speciaal een code in te tikken. Voordeel van Actiecode is wel dat ze af en toe ook exclusieve kortingen hebben, dus alleen voor bezoekers van Actiecode.nl. Das prettig.

Houdbaarheid

Volgens mij blijven we eeuwig gek op korting, dus de site zal zijn nut nog lang kunnen bewijzen. Het design is wellicht minder toekomstbestendig, maar de komende twee jaar zit het sowieso goed. Zoals al gezegd: iedere zichzelf respecterende site moet af en toe even vernieuwen.

Eindoordeel

Nieuw in het eindoordeel: een tabelletje, ook met de vorige beoordeelde websites erin. Handig! Conclusie: ik vind de site best mooi, qua design. Er vallen nog wat punten te verbeteren qua gebruiksvriendelijkheid en vindbaarheid, maar dat is dan mijn mening. Met 2,4 miljoen unieke bezoekers in die anderhalf jaar heb je niets te klagen natuurlijk.

Heb je ook onlangs een nieuwe site gespot en wil je dat ik daar mijn (kritische) blik even overheen laat gaan? Stuur dan even een tweet (@insperide of @anneliesje) of mail even. Ook zijn we natuurlijk benieuwd naar wat jullie vinden van de opzet van de rubriek: feedback is welkom.

Annelies Verhelst
Adviseur digitale toegankelijkheid bij Advies van Annelies

Meer dan 25% van de mensen heeft een beperking. En die worden vrijwel nooit meegenomen in persona's, marketinguitingen, huisstijlen en websites of apps. Daar vind ik wat van en ben daarom adviseur, trainer en projectmanager digitale toegankelijkheid en inclusie bij het bureau Digitaal Toegankelijk. Na ruim 15 jaar ervaring in marketing op het snijvlak met techniek en e-commerce, was het tijd om iets zinnigs te doen met mijn kennis. Schreef ooit twee boeken (Schrijven voor het web en sociale media + Maak van je webwinkel een succes) en was eindredacteur Marketingfacts Jaarboek 2012. Ik ben ook nog steeds in te schakelen als freelance adviseur strategische marketing.

COMMUNITY
Categorie
Tags

14 Reacties

    Jochem Vroom

    Zeer interessant om eens een visie van iemand anders (uit het niets!) te lezen. De ‘Banner’ wordt uiteindelijk niet echt een banner positie, deze willen we voornamelijk gaan gebruiken om kortingscodes iets meer uit te leggen via een schoolbord, deze is echter nog in de maak. (zoals meer functionaliteiten van de website, zoals een bijv. een soort forum/ pribord, het staat allemaal klaar maar nog niet alles is in gebruik)

    Alle verbeterpunten die je hier noemt ga ik mee aan het werk. Voornamelijk de code en de H1 / H2 tags, dit hebben al meer mensen aangegeven en is wat blijven liggen.


    22 februari 2011 om 12:07
    @eijkb

    Wat ik vind van de rubriek? Nou, helemaal niets. Verspilling. Niveautje kleuterklas. In ieder geval misplaatst op een marketingblog. De doelgroep van de bezoeker hier weet niets en hoeven niets te weten van de techniek achter een website, En als ze dan al iets te lezen krijgen, is het commentaar gepikt van blz 1 “Optimaliseren voor dummies”. Geen reklame voor marketingfacts én geen reklame voor het bedrijf waar de schrijfster werkt. Wél reklame voor het leidend voorwerp.


    22 februari 2011 om 17:29
    Annelies Verhelst

    Voor iemand die niets vindt, vind je anders heel wat. Dan weet je vast ook wel hoe ik het ‘kleuterklasniveau’ kan opkrikken.

    Los daarvan: het is bedoeld als quickscan om te zien of een vernieuwing van de website positief of negatief uitvalt (soms moet je iets gewoon later zoals het is omdat dat prima werkt). SEO en usability horen wel degelijk thuis op een blog waar online marketing aan bod komt. Anders zouden wel meer onderwerpen hier niet thuishoren.

    Ga je nu even wieberen naar een plek waar reaguren met je zogenaamde niet bestaande mening wel leuk is? Dank u.


    22 februari 2011 om 17:39
    @eijkb

    Foutje van mijn kant, ik vind het niks ipv niets. Het niveau kan je eenvoudig opkrikken door een aantal firefox plugins te installeren (ySlow, SEO tools) en de automatisch gegenereerde rapporten overtikken. De rubriek doet mij denken aan de vele “review my site” sites uit begin 2000. Dat was destijds een leuke truck om je link op de “geteste site” te krijgen. Voor de rest, u mag mij een reaguurder vinden. Zeker wanneer u mijn laatste 10 reacties ziet is de rode lijn van kritiek zichtbaar. Dat doe ik omdat ik Marketingfacts al jááren bezoek (i.t.t geenstijl en consorten) en af en toe bemerk dat het niveau even inzakt. Kwestie van scherp houden. Doe er uw voordeel mee.


    22 februari 2011 om 17:53
    Annelies Verhelst

    Nu we elkaar dan weer wat beter begrijpen zal ik proberen het niveau wat op te krikken. Het is vanzelfsprekend geenzins de bedoeling dat in deze rubriek allerhande site komen te staan die even wat linkuice nodig hebben. Ook is het niet de bedoeling hier ‘shady’ linkfarms te gaan bespreken. Tevens ga ik ga er nog steeds geen uitgebreid rapport van maken, aangezien het ook niet het doel van deze site is om mijn werk gratis aan te bieden ;-).

    Scherp houden is prima, maar misschien handiger om voortaan meteen de suggesties in de reactie te verwerken in plaats van nodeloos kritiek leveren en dan maar verwachten dat iemand daar iets mee doet.

    De SEO tool heb ik overigens al geïnstalleerd, ySlow is wellicht een goede tweede suggestie. Dus bedankt.


    22 februari 2011 om 18:12
    @eijkb

    Zou een post waarin je beschrijft hoe je een dergelijk rapportje opstelt dan niet nuttiger zijn dan de korte rapportjes zelf? Gezien die niet verder verdiepen, begrijpelijk met uw motivatie, lijkt het toch op het even onder de aandacht brengen van het leidend voorwerp en/of uzelf. Niets mis mee, maar dan graag taggen met advertorial en een beschrijving van de af te nemen dienst 😉


    22 februari 2011 om 18:43
    Annelies Verhelst

    Hoe ik zo’n rapport opstel (professioneel gezien) is natuurlijk bedrijfsgeheim ;-). De motivatie bij deze stukken kan ik wel uitdiepen, maar tot nu toe blijkt da de eigenaren of betrokkenen van de hier genoemde sites zelfs aan deze korte analyse al iets hebben. En daar gaat het tenslotte om. Dus je zult even moeten afwachten of de kwaliteit nog gaat voldoen aan jouw eisen. Voor de rest hoop ik gewoon weer aanvullingen op de beooordeling te krijgen in de reactiies.


    22 februari 2011 om 19:33
    Fred

    @anneliesje: leuk stuk hoor! SEO is voor veel websites dermate belangrijk dat het wel degelijk thuishoort op een marketingblog.

    @eijkb: als je niet zoekt, vindt je ook niks. Dus je moet zoeken om beter gevonden te worden. Is dat eigenlijk niet de hele filosofie van Zoekmachinemarketing?


    23 februari 2011 om 11:03
    Norbert

    @anneliesje Iets dieper mag je er misschien wel in duiken. Het blijft nu wel een beetje vlak vind ik. Hoewel ik ook wel snap dat het niet te technisch moet worden natuurlijk.

    Daarnaast had je vrij eenvoudig kunnen achterhalen dat de 2 genoemde concurrerende websites van dezelfde eigenaar zijn. Had een leuke insteek kunnen zijn voor een vergelijkend onderzoek.


    23 februari 2011 om 11:23
    Annelies Verhelst

    Hee Norbert,

    Ik weet dat die twee van dezelfde eigenaar zijn. Maar ze concurreren wel allebei als losse sites in de zoekmachines. Dus vandaar.

    Zoals gezegd: ik zal proberen één en ander net iets meer uit te diepen, maar ik beoordeel de sites liever als op zichzelf staand en niet als vergelijk met een andere site.


    23 februari 2011 om 11:53
    Robin van Wijngaarden

    Leuk artikel. Nu zie je de kritische blik van iemand anders ook een keer over een site.


    23 februari 2011 om 21:13
    EdwinW

    Ik lees dat ook her en der dat het een “zonde” zou zijn een klikbare home knop wanneer je op de home pagina bent.

    Ik heb daar toch wel bedenkingen bij:

    * Gebruiker komt binnen

    * Om één of andere oorzaak wil hij klikken op ‘Home’ (en ja ze doen dat!)

    * Hij stelt vast: “het werkt niet”

    * Daarna surft hij rond, maar er bestaat een kans dat hij de home knop negeert. In zijn mentaal beeld werkt die knop immers niet.

    Is dat dan zo goed voor de usability?


    25 februari 2011 om 01:30
    Norm

    LOL! I’ve had trouble caiezortging the lunatics on the road that are constantly trying to cut me off, so I really appreciate this. I do wonder if there should be a special new category, though, just for drivers in Jersey. Their disregard for other drivers seems to transcend age, from what I can tell.Oh and hurrumph. My beloved Twilight always getting the stick shift.


    9 augustus 2016 om 05:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!