De teloorgang van marketing as we know it

14 februari 2011, 06:10

Iedereen die er enigszins toe doet in de Nederlandse reclame-industrie was afgelopen donderdag op het jaarlijkse MWG Congres. Ditmaal werd vooral ingezet op het in beweging krijgen van de mediabranche. Een goede timing, want de consument is steeds vaker de baas, terwijl adverteerders, mediabureaus en reclamemakers het nakijken hebben. Hieronder een aantal highlights en handvatten voor de marketeer van morgen.

Idee

Bij opening van het congres gooide Inge Lighthart (MD van TBWA/NEBOKO) direct de knuppel in het hoenderhok. “We lopen met z’n allen keidhard een doodlopende straat in”, zo stelde zij resoluut vast. “De branche maakt zichzelf kapot door te veel op prijs te concurreren en onvoldoende een antwoord te formuleren op de steeds maar verder versplinterende markt.” De nadruk moet volgens haar weer komen te liggen op het bedenken en uitwerken van een goed idee. Iets wat het vak geheel niet vreemd is, maar door te veel GRP-denken (“een idee is altijd nog groter dan een GRP”) zou dat wel een beetje in de vergetelheid zijn geraakt, aldus Lighthart.

Aandacht

Jim Stolze, onder meer initiator van de Nederlandse TEDx-events, hielp de reclamebranche een handje op weg door te stellen dat Return On Investment (ROI) inmiddels is ingehaald door het denken vanuit Return On Attention (ROA). Wat hem betreft, is het bekende AIDA-marketingmodel bij deze dan ook passé en is de tijd rijp voor het verdienen van AanDacht middels HyperDistributie (het zogenaamde ADHD-model).

Stoltze, die medio april dit jaar een boek hierover uitbrengt onder de titel ‘Uitverkocht!’, gaf de toehoorders zes tips hoe dit in de praktijk te brengen: creër schaarste (‘play hard to get’), creër andere waarde (bv. betalen op basis gunning i.p.v. tarieven), filter voor anderen (denk aan Spotify; organiseren content i.p.v. aanbieden downloaden), deel middels merken (geef leden uit community voordeel), geef service to the max (denk aan Zappos.com) en handel vanuit de gedachte dat ‘je krijgt wat je weggeeft’. Hij legde hiermee meteen de bodem voor de rest van de dag, waarbij de consument op een voetstuk werd gezet en luisteren naar de klant het nieuwe adagium werd.

Ecosysteem

Volgens de Zweedse entrepreneur Mikael Ahlström wordt de toekomst van het reclamevak vooral gehinderd door de menselijke behoefte om steeds terug te kijken en problemen te analyseren, in plaats van ‘learning by failing’. Door dit juist wel te stimuleren binnen opleidingen en bedrijven zouden toekomstige generaties veel beter in staat zijn om het gat met de consument te dichten. “In deze tijd waarin een relatief jonge speler als Facebook een eigen ecosysteem opzet met een eigen munteenheid en we weten dat de datastroom de komende tien jaar zal vervierenveertigvoudigen moet je vooruitkijken en veranderen wil je succesvol zijn”, aldus Ahlström.

Privacy

Media guru Jeff Jarvis betoogde dat het reclamevak wat hem betreft sowieso een aaneenschakeling van failures is. “Adverteren doe je alleen als je merk onvoldoende relaties heeft met (potentiële) afnemers. Failure is dus eigenlijk de basis van het vak”, grapte de Amerikaan, die vooral een lans brak voor ‘marketing as collaboration’. Naast (intensief) samenwerken met de consument, zou er meer moeten worden gedacht in ‘processen’ (delen) en niet in ‘producten’ (controle). De waarde zit volgens Jarvis dan ook met name in de relatie die je met iemand hebt en niet in het bezit hebben of verspreiden van content of media. Platformen zoals Layar, Facebook en Google moet je omarmen en niet vermijden, aldus Jarvis: “De door hun gegenereerde exposure rondom je merk of bedrijf moet je benutten. Lukt dat niet, dan ligt dat aan jezelf en niet aan hen”, zo luidde zijn devies. Ondanks zijn lofzang over het delen van informatie en inzichten met anderen, verwacht hij wel dat het thema ‘privacy’ de komende jaren de branche parten gaat spelen. “Privacy zoals we het nu kennen, zal veranderen.”

Tegelwijsheid

Alexandra Jancovich, van SparkOptimus, was het hier roerend mee eens. “Consumenten delen zich momenteel helemaal suf middels allerlei sociale netwerken. Ze beseffen zich hierbij te weinig dat al die data voer is voor marketeers en wel degelijk wordt gebruikt. Als dat besef eenmaal doordringt en meer bedrijven ermee aan de slag gaan, zul je zien dat het thema privacy hoog op ieders agenda komt te staan. Ik geef het nog vijf jaar.”

Dick Buschman, van het bureau Achtung!, vatte de marktsituatie ongemerkt in drie regels samen: Tell me I forget, Show me I remember, Involve me I understand. Een tegelwijsheid die vanaf vandaag eigenlijk in iedere directiekamer in Amstelveen en omstreken aan de muur zou moet prijken. Marketing as we know it is flink op zijn retour. En terecht.

Ronald ter Voert
ADVISOR | MODERATOR | EXPERT in the field of (digital) media, marcom, tech & innovation | Owner of RTV MEDIA. bij RTV MEDIA.

Ronald is adviseur, moderator en producent op het gebied van (digitale) media, marcom, tech & innovatie voor uiteenlopende opdrachtgevers. Van startups, scale-ups tot de grotere bedrijven en instellingen. Hij is ook als jurylid verbonden aan een aantal gerenommeerde vakprijzen. Eerder was hij onder meer hoofdredacteur bij Emerce en tv-producent bij Endemol, SBS en Fremantle. Ronald produceert en presenteert het wekelijkse radio-podcast-vodcastprogramma ‘Tech & Innovatie’ op EASY FM en diverse populaire audio- en videoplatformen, is dagvoorzitter en moderator bij EMERCE, produceert podcasts en nog veel meer.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Sibren ontwerpt

    Eén toevoeging:

    Wie wérkelijk kan samenwerken bepaalt de toekomst.


    14 februari 2011 om 08:55
    Erik-Jan Gelink

    Luisteren naar de klant is geen nieuw adagium. Is al decennia lang hoe marketing in theorie werkt. Digitalisering heeft een verbeterde vorm van luisteren (interacteren) op grote schaal mogelijk gemaakt. Die interactie is ook niet nieuw. Bestond al in interviews, klantenpanels, marktonderzoek, briefwisselingen, huishoudbeurzen, etc. Maar nu kan het op (hele) grote schaal via sociale media.

    Deze toenemende interactie zou moeten leiden tot diepere inzichten over wat consumenten (B2C) of klanten (B2B) werkelijk beweegt. En daar kan dan op worden ingehaakt. Met relevante producten/diensten en rake marketingcommunicatie concepten.

    De verwachtingen zijn hoog gespannen. Als ‘men’ mij als consument steeds beter begrijpt, dan verwacht ik in praktijk ook steeds beter bij mijn behoeften passende producten en diensten.

    Helaas blijkt deze praktijk een stuk weerbarstiger…


    14 februari 2011 om 08:56
    ronaldtervoert

    @sibren: met de opkomst van de netwerkmaatschappij is samenwerken idd. cruciaal. 😉

    @erik-jan: dat luisteren naar de klant niet nieuw is, is juist. Het werd echter wel als nieuw gebracht op het MWG Congres. Je hebt geheel gelijk dat dat al tijden kan en dat nieuwe technieken je nog beter in staat stellen om dat te doen. Echter, zoals jezelf ook concludeert, is de parktijk weerbarstiger. Daarnaast staat die bewuste zinsnede zin in de context van hetgeen eronder staat. En daar gaat wordt wel degelijk ingegaan op een aantal eigentijdse manieren van mediacommunicatie.


    14 februari 2011 om 09:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!