#SocialMediaRecap #17 2011 met Sociaal bijblijven, Quora, LinkedIn en Excel

3 februari 2011, 05:31

Twitternieuwsdiensten @besocialonline (door ondergetekende) en @socialemediaNL (door Mark de Bruin) brengen dagelijks veel nieuwtjes over wat er gebeurt in de wereld van de sociale media. Vandaag verschijnt alweer de zeventiende editie van de Marketingfacts #SocialMediaRecap met daarin volgens ons de 5 highlights van week 3 en 4 uit de pers die nog niet eerder hier op Marketingfacts verschenen:

  • Bijblijven met social media vrienden
  • Quora een netwerk om je te profileren
  • Inmaps op LinkedIn
  • Wie moet je volgens twitter volgen
  • Statistieken van Twitter en Facebook (in excel)

Bijblijven met social media vrienden

Als je actief bent op verschillende sociale media netwerken en als je netwerk groeit is het best lastig om op alle netwerken alles te kunnen volgen. Gelukkig zijn er handige “tools” die ja aan het einde van werkdag zowel zakelijk als privé weer op de hoogte brengen van die sociale mededelingen. Heb je bijvoorbeeld als bedrijf besloten om de stap naar een Facebook page te maken? Dan kom je direct ook in aanraking met een eigenaardige Facebook eigenschap. Als goede community manager verwacht je van een reactie op je Facebook page ook een notificatie. Helaas heeft Facebook daar geen service voor. Maar waar Facebook deze mogelijkheid aan zich voorbij laat gaan stap Hyper Alerts in het gat. Op het moment dat er een reactie op de Facebook page wordt geplaatst ontvang je je via een email een bericht. Een andere service is nutshellmail. Ook hier ontvang je een bericht van reacties op je Facebook page, maar ook de belangrijkste berichten van de Facebook pagina’s die je volgt. Tot slot is erg nog Gist, niet nieuw maar wel handig om bij te blijven met je sociale netwerken.

Quora een netwerk om je te profileren

Een geheel nieuwe sociale netwerk site met een totaal nieuw concept is Quora. Dit sociale netwerk heeft een geweldige “boost”gehad op het moment dat er een bericht geplaatst werd op readwriteweb.com. Het aantal leden is op dat moment geweldig gestegen (iets wat nodig is wil een social netwerk een succes worden). Er zijn al jaren lang manieren om een vraag te stellen en antwoord te krijgen, denk aan een forum, een panel, Yahoo answers, etc. Maar de reden waarom Quora een vliegende start heeft is de reden dat er een aantal ervaren social netwerk medewerkers achter zitten en dus de aandacht die de site op dit moment heeft. Los van dit nieuws staat het feit dat als je een vraag op deze site plaatst je daarmee jezelf ook kan profileren. De site heeft namelijk de mogelijkheid om je opgebouwde facebook, blog en twitter vrieden (of klanten) mee te nemen naar Quora. De vragen en zeker de antwoorden bieden een kans om je kennis, knowhow en expertise te laten zien en delen (privé of als bedrijf). Stel een vraag binnen je vakgebied (helaas nog in het engels) op Quora en deel de antwoorden op je eigen sociale netwerken met succes.

Inmaps op LinkedIn

Op LinkedIn heb je nu de mogelijkheid om je netwerk ook te zien, als in een kaart. Er is wel een limiet aan de nieuwe functie: je moet minimaal 50 connecties hebben en 75% van jouw profiel hebben ingevuld. Veel van de lezers van Marketingfacts zullen deze limiet wel halen aangezien LinkedIn een veel gebruikt social netwerk is in Nederland. De functie van van deze visuele kaart is mij helaas nog niet gehel duidelijk, maar dat lees ik graag terug in jullie commentaar. Het is natuurlijk altijd prettig als een sociaal netwerk een nieuwe mogelijkheid bied om te laten zien waar je staat binnen je bestaande relaties.

Wie moet je volgens Twitter volgen

Twitter heeft een functie aan zijn site toegevoegd die leden langer moet vasthouden. Wanneer een gebruiker van Twitter de profielpagina van een andere Twitteraar bezoekt, worden met deze functie overeenkomstige contacts getoond. Twitter bood al langer deze functies aan onder de noemers ‘Followed By’ en ‘You Both Follow’, maar heeft deze nu aangepast. De ‘nieuwe’ functie, die door een Twitter-medewerker werd bekendgemaakt, heeft als doel om gebruikers meer inzicht te geven in welke contacten gedeeld worden. En natuurlijk hoopt Twitter dat vooral nieuwe gebruikers via de Connection-feature sneller nieuwe contacten aan hun profiel toevoegen.

  • Statistieken van Twitter en Facebook (in excel)
  • Een van de leden van Social Media Club Utrecht wist mij via zijn site livestreamen.nl op een handige tool te wijzen. De tool is export.ly en diedde mogelijk om gratis je eigen statistieken te exporteren naar een Excel dashboard. De uitleg van de tool staat duidelijk op zijn site beschreven en in onderstaande video. Wie had er ooit gedacht dat excel als een social media dashboard kon dienen? Ik niet.

    Dit artikel heb ik samen geschreven met Mark de Bruin. Beiden zijn wij betrokken bij Social Media Club Utrecht. Dit is het zeventiende Marketingfacts #SocialMediaRecap artikel. Mocht je een mening of tip hebben voor een volgende editie, laat het ons dan weten. Via LinkedIn: SocialeMediaNL Linkedin groep of Facebook: Dutch Facebook groep

    Ondernemer in de wereld die social media genoemd wordt. Ik onderzoek op dagelijkse basis de uitdagingen om dit medium te gebruiken, te verbeteren en makkelijker te maken. Social media inzetten voor succes kost tijd, veel tijd. Ik help met het effectief inzetten van deze netwerken met een minimale inzet qua tijd. Community manager van Dutch Facebook groep en Dutch Twitter groep op Facebook.

    Categorie
    Tags

    Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!