Enquete: Op basis van welke criteria volgen wij iemand wel/niet op Twitter?

3 februari 2011, 08:01

Profielfoto, bio, laatste tweets, Klout score, het zijn allemaal variabelen die mee kunnen spelen bij de beslissing iemand wel/niet te gaan volgen. Omdat deze besluitvorming mij als mediapsycholoog enorm fascineert, heb ik het initiatief genomen om hiervoor een onderzoek op te starten. Een vragenlijst waarbij deze criteria in kaart worden gebracht, maar waarbij ook wordt gekeken naar de momenten waarop ‘de andere’ persoon bij ons onder de aandacht komt. De uitkomst van dit onderzoek is denk ik zeer waardevol voor iedereen die met social media marketing bezig is.Maar voordat we zover zijn moet ik genoeg data verzamelen om valide uitspraken te kunnen doen, dus ik wil jullie allemaal oproepen deel te nemen aan dit onderzoekje! Het kost je nog geen 5 minuten van je tijd en als je deze tekst al hebt gelezen zou het zonde van deze moeite zijn om niet ook even door te zetten en de korte enquête in te vullen, toch?

Klik hier om met de enquête te starten! (6 vragen, 5min)

De achterliggende gedachte bij dit onderzoek voor mij is om te bepalen welk gedragsbeinvloedingsprincipe bij dit soort beslissingen het zwaarst weegt: sociale bewijskracht, wederkerigheid of sympathie. Voor uitleg van deze concepten verwijs ik naar mijn eerdere post over ‘Psychologische beïnvloeding via Social Media’.

Ik wil de uitkomsten graag met jullie delen. Maar om jullie van kwalitatief hoogwaardige (en valide) resultaten te voorzien heb ik respons nodig, veel respons. Op moment van schrijven is de enquête 1 dag online en heb ik al 175 respondenten (completes). Graag wil ik met jullie hulp dit getal opschroeven naar 500 of liever nog 1000. Daarna kan ik dan een analyse maken met SPSS en correlaties en afhankelijkheden vaststellen. Deze ga ik vervolgens interpreteren, formuleren en in gecomprimeerde vorm hier op Marketingfacts online delen met jullie. Voor het gemak heb ik de enquête direct hieronder ingezet, dus je kunt direct doorklikken en invullen! Alvast bedankt voor de moeite!

Mischa Coster MA MSc
Psycholoog - Chief Psychology Officer, gedragsstrateeg, adviseur, spreker. bij Grey Matters & Guideology

Ψ Mediapsycholoog ⌆ Perspectivist ⌬ Dopamaniac Mischa is mediapsycholoog en Chief Psychology Officer bij Grey Matters, een onderzoeks- en adviesbureau dat organisaties helpt inzichten uit de psychologie in de praktijk toe te passen. Ook is hij founding partner en gedragsstrateeg bij Guideology, een adviesbureau dat zicht richt op het begeleiden van klantgedrag in de financiële sector. Mischa gelooft dat psychologie de smeerolie is voor organisaties, zowel op gebied van marketing als ook sales, HR, MD, recruitment, innovatie, security en finance. Hij heeft voor dit gfsedachtegoed de titel ‘Chief Psychology Officer’ bedacht, een rol waar inmiddels meerdere organisaties invulling aan hebben gegeven. Naast psychologie consultant (voor klanten zoals T-Mobile, Capgemini, bol.com, Rotterdam The Hague Airport, Agis, KNMG, NIMA, VvAA, Oracle, Univé, EU council, belastingdienst en diverse ministeries), is Mischa een graag geziene keynote spreker op zowel (internationale) congressen als incompany events. Ook wordt hij regelmatig als gedragsexpert op radio en televisie gevraagd voor actualiteitenprogramma’s als EditieNL, Eén Vandaag, en Radar. In zijn vrije tijd is Mischa gastdocent aan de UU, UvA, HvA, VU, UT, HHS, RU, Nyenrode en UM. Ook is hij bestuurslid van de sectie Sociale en Economische Psychologie van het Nederlands Instituut van Psychologen. Hij is Psycholoog NIP en Certified GAABS Member.

Categorie
Tags

16 Reacties

    Bart

    Hallo,

    1 ding: Firefox… Dit is niet mijn scrollbar, vriend!

    Groet,

    Bart


    3 februari 2011 om 10:28
    Martin

    Ik mis iets bij: Wanneer kijk je of je iemand gaat volgen? meerdere antwoorden mogelijk

    Namelijk: “Geen van deze” , “vrienden” en “inhoud v/d tweets”


    3 februari 2011 om 10:31
    mcoster

    @Bart: Excuses, ik had de ‘overflow’ in de embed aangezet. Nu staat hij uit, net op FF getest. Anders kan je ook de link daarboven gebruiken 🙂 Alvast bedankt!

    @Martin: Dank voor je toevoeging. ‘Vrienden’ heb ik al vaker gehoord maar kan hem niet meer toevoegen omdat anders de resultaten (onderling vergelijk) niet meer kloppen 🙁 Inhoud van de tweets is voor volgende stap, dan heb je namelijk al de beslissing genomen om iemand verder ’te onderzoeken’ toch? Vraag 4 gaat om het moment van getriggerd worden om iemands profiel te bekijken. Of bedoel je het anders?


    3 februari 2011 om 11:40
    Aaron

    Graag gedaan 🙂


    3 februari 2011 om 13:13
    postma

    Heb ‘m even ingevuld, lastige vragen eigenlijk. Multiple choice voelt vaak wat beperkend.

    Kan het wel enigszins omschrijven: ik bepaal eerst de geloofwaardigheid van het profiel (verhouding following/followers en aantal tweets) waarbij het vanaf 25% minder followers dan following meestal een teken is dat iemand weinig informatieve tweets produceert. Uiteraard hou ik dan wel rekening met de ‘leeftijd’ van het account, als iemand net begint is die marge groter. Daarna check ik hoe relevant of informatief de laatste 20 tweets voor mij zijn en of er een vorm van interactie uit blijkt. Geen RT’s of @-mentions duiden op een roepstoel, feed of bot en volg ik niet.


    3 februari 2011 om 19:03
    Annelies Verhelst

    Werk je? Ja, parttime loondienst en parttime zelfstandig, maar die optie bestaat niet! Duh.

    Verder ben ik wel erg benieuwd naar de uitkomsten!


    4 februari 2011 om 08:35
    Eva

    Ik ben benieuwd naar de resultaten!


    4 februari 2011 om 11:33
    Jan Willem Alphenaar

    Ik kijk ook of iemand in het Nederlands tweet en of het daadwerkelijk een persoon is en niet een bedrijf of een autofeed.


    6 februari 2011 om 21:36
    broekh

    Ik wil graag invullen maar ‘de enquête is closed’. Mmm, zou dat betekenen dat hij teveel response krijgt? Ik heb het ook doorgetwittered – echt waar, veel mensen vinden dit grappig. Mirjam


    7 februari 2011 om 15:14
    Mischa Coster

    De enquete is inderdaad afgesloten. Ik heb ruim 500 reacties, waarvoor grote dank! Ik moet ergens een streep zetten en 500 is een zeer resultaat.

    Ik ga nu beginnen met verwerking, codering en kruistabellen. Dit zal wel even duren. Zodra ik resultaten heb volgt een nieuwe post!


    7 februari 2011 om 20:17
    Marco

    Oke, we zijn benieuwd!


    8 februari 2011 om 23:48
    broekh

    Hoi, de enquête staat nog steeds op gesloten!

    Please, doe er wat aan!


    9 februari 2011 om 06:18
    Melle Gloerich

    Ik ben benieuwd naar de resultaten, misschien kun je al een tipje van de sluier oplichten of vertellen wat je opvalt?


    22 februari 2011 om 11:11
    mcoster

    @mgloerlich: Ik ga nog niets concreets zeggen. Wat wel opvalt is dat interactie met volgers vaak wordt genoemd bij de beslissing iemand te volgen!


    22 februari 2011 om 13:00
    DennisHamakers

    Zelf bezig met een afstudeeronderzoek naar de inzetbaarheid van social media, wellicht interessant om soortgelijk onderzoek te doen naar LinkedIn?

    Ben benieuwd naar de resultaten!


    22 februari 2011 om 15:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!