Social Ranking Factors 2011

1 februari 2011, 05:01

Dat Social Media een essentieel hulpmiddel in online marketing is was al gebleken. In de Social Media Monitor van augustus 2010 werd duidelijk dat 68 van de Nederlandse top100 bedrijven aanwezig is in social media. Helaas betekent dit niet dat al deze bedrijven ook daadwerkelijk actief zijn en loopt er ook zeker een deel een negatief merkbeeld op door inactieve social accounts. Het leek ons daarom interessant om te gaan kijken hoe we de perceptie van een aantal Social Media experts iets dichter bij deze bedrijven konden gaan leggen. Ralph van der Pauw is hiervoor gedurende zijn stage een bestaand ‘ranking’-concept van SEOmoz gaan toepassen op Social Media. Aan de hand hiervan hebben wij een lijst met de 20 (strategisch) meest belangrijke factoren in Social Media Marketing gepubliceerd, De Social Ranking Factors.

Het onderzoek

Halverwege september zijn we begonnen met dit onderzoek en hebben we de belangrijkste factoren in Social Media gaan geïnventariseerd. Vervolgens hebben we een lijst opgesteld met een aantal vooraanstaande experts in Social Media en hen de belangrijkste factoren in enquêtevorm voorgelegd. Elke factor is door het panel geschaald en aan de hand van de resultaten hebben we een top 20 kunnen samenstellen. De aanpak van het onderzoek is erg interessant doordat het zich richt op een specifiek gekozen panel wat de kwaliteit van de antwoorden automatisch verhoogd.

1 Monitor je doelgroep in social networks

Het klinkt vrij simpel en voor de meeste online marketeers ook als voor de hand liggend. Het werd namelijk al snel duidelijk dat het panel de grootste focus op het monitoren van de doelgroep legt. Zowel de waardering als de overeenstemming in de antwoorden was bij deze factor het grootst. Een echte topper dus!

Met monitoren bedoelen we het observeren van alle social activiteiten van de doelgroep. Dit kan merkgerelateerde informatie zijn zoals feedback op een product of dienst, maar ook waardevolle informatie van een marksegment die bepalend kan zijn voor een campagne of een strategische beslissing.

2. Leer de gebruiken en ethiek van een social network

“Al mijn concurrenten zijn Social, ik moet dat ook!” Vervolgens maakt een bedrijf een Twitter of Facebook account aan en blijft resultaat uit. Op zoek naar ROI wordt er iets geprobeerd en eindigt een bedrijf vaak slechter dan dat het begon. Het bestuderen van de gebruiken en ethiek van een netwerk zijn dan ook cruciaal voordat je met je Social Media activiteiten begint. Onder het mom van “beter goed gejat dan slecht verzonnen” zijn de online casussen en campagnes van succesvolle merken een ideaal leermiddel.

3. Benader op een persoonlijk niveau

Sociale netwerken zijn gebaseerd op vriendschappen en vertrouwen. Alles is heel transparant en daarmee automatisch persoonlijk. Bij het communiceren via Social Media is het dan ook niet meer dan vanzelfsprekend om je doelgroep op persoonlijk niveau te benaderen. Probeer aan de hand van een aantal eigenschappen je eigen Social Voice te vormen.

4. Link naar de corporate website

Los van het feit dat links vanaf je social profielen meer verkeer zullen genereren, geeft het daarnaast ook een zeker mate van bevestiging en betrouwbaarheid. Een bevestiging omdat het netwerk is duidelijk (gevoelsmatig) is verbonden met het vertegenwoordigende merk. Betrouwbaarheid omdat je publiek weet wie je bent en gemakkelijk meer achtergrond informatie over je kan vinden.

5. Link naar je Social Networks

Ook het teruglinken vanaf de corporate website naar je social networks is essentieel. Door je bezoekers te laten zien dat je ook actief aanwezig bent op Social Media zullen zij zich hier eerder met je verbinden. Visuele elementen als buttons zijn hiervoor ideaal omdat ze direct associaties bij je bezoeker opwekken. Jeremiah Owyang heeft hiervoor een mooie roadmap slideshow gemaakt die de stappen in het socialiseren van een corporate website goed uitlijnt.

Belangrijke karakteristieken

Naast de specifieke resultaten heb ik alle Ranking Factors ook onderverdeeld in thema’s. Deze resultaten zijn ietwat subjectief maar vormen een mooie bevestiging op algemene aannames. Er komt namelijk duidelijk naar voren dat het thema participatie hier het hoogst scoort, gevolgd door Interactie en Content. Een vanzelfsprekende top drie van de meest essentiële karakteristieken van een Social Media campagne.

Kijk voor een compleet overzicht van dit onderzoek en al 20 factoren op: www.socialrankingfactors.com/nl.

Siegfried Jongsma
SEO & Social Media Specialist bij Digital Hipsters

Van 2006 tot 2015 ben ik een SEO consultant geweest. Eerst bij Traffic4u en daarna bij Headline Interactie. De afgelopen 2 jaar was ik Social Media Consultant bij StormMC. Begin 2015 heb ik Digital Hipsters opgericht. Een bureau met een sterke focus op mijn twee grote online liefdes: SEO en Social Media Marketing. In mijn vrije tijd schrijf ik graag over mijn favoriete stad New York op https://www.madaboutnewyork.nl

Categorie
Tags

2 Reacties

    Niek

    Jammer dat de website offline is!


    23 april 2012 om 19:25
    SEO Sheffield

    What are some other ways to get good links with out paying? NO SPAM !!?


    4 mei 2012 om 14:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!