Social media succes: Een minor via TenPages

31 januari 2011, 08:10

Als spreker praat ik graag over de mogelijkheden die de nieuwe (social) media ons bieden. Nieuwe business modellen, nieuwe producten en diensten, nieuwe kansen. Vaak haal ik dan mede-blogster Petra de Boevere aan, het Meisje van de Slijterij. Een gewone MKB’er met een slijterij die een boek schreef dat uitgegeven werd, nieuwe producten als Zeewierjenever lanceerde en recent 420 flessen wijn in 8 uur verkocht die nog geleverd moesten worden. Nu was Petra al onderneemster en heeft ze haar markt sterk vergroot en doet ze allerlei dingen die anders niet mogelijk waren geweest. De nieuwe media openen ook markten voor ‘nieuwe mensen’ zoals een groep studenten. Hoe leuk zou het zijn om als studenten je visie op het werk in een boek te schrijven als minor?

Echter, vind maar eens een traditionele uitgever die het wil publiceren en ook nog op zo’n korte termijn een deal kan maken dat het nog in die paar weken van het blok past. De minor met als code KB33 van de Haagse Hogeschool is het gelukt, dankzij social media.

Het verhaal

Het begon allemaal met een e-mail van Marketingfactsblogger Mark de Bruin aan Matthijs van den Broek over dit initiatief, die hem weer naar mij doormailde. Tenminste, daar begon mijn kennis van het project. Op Tenpages (het boeken crowdfunding platform) stond een boek ‘HNW volgens Generatie Y’. Aangezien ik vorig jaar een boek ‘Werken Nieuwe Stijl’ heb geschreven leek men dit wel iets voor mij. Super leuk initiatief natuurlijk aangezien er heel veel gepraat wordt over de nieuwe generatie en hoe ze willen werken, maar volgens mij nog veel te weinig mét die nieuwe generatie.

Leuk initiatief, dus meteen 5 aandelen gekocht en een blog geschreven op HNWblog (waar ik toen nog voor schreef). Het aantal verkochte aandelen ging na die blog meteen omhoog. Logisch, het is een leuk initiatief, kost bijna niets en een niet belanghebbende (sterker, ik ben min of meer ‘auteur concurrenten’ promoot het boek). De afgelopen week gingen de verkopen door en op vrijdag 28 januari was ongeveer 70% van de benodigde aandelen verkocht (‘s ochtends). Voor mijn nieuwe blog over HNW (waarbij we het voortaan Het Normale Werken noemen) had ik samen met Sam (mijn partner in HNWB) aan de studenten gevraagd om iets over hun boek te schrijven als gastauteur. Dat heb ik vrijdagochtend online gezet. Om 15:15 kwam het mailtje van Tenpages binnen: het boek waarin je aandelen hebt gekocht wordt uitgegeven, alle benodigde aandelen zijn verkocht. De laatste 200 zijn opgekocht overigens door een uitgever, die blijkbaar de mogelijkheid voor het succes zag.

Wat is nieuw?

Wat is hier nu zo leuk aan dat ik dit wil delen? Een groep studenten die bezig zijn met een minor gaan een boek uitgever. Hoe vaak is dat in Nederland al voorgekomen? Dat is toch een prachtige motivatie voor die studenten? Daarnaast is het nog eens een geweldige binnenkomer op de arbeidsmarkt, je studeert af en hebt als een echt boek op je naam staan! Zonder crowdfunding was dit nooit gelukt, daar ben ik eigenlijk wel van overtuigd.

Het tweede wat hier nieuw aan is, is de manier van schrijven. De studenten schrijven het gewoon in Google Docs, lekker online vanaf alle kanten. Hebben wel een beetje een taakverdeling gemaakt, maar het is dus ook een boek dat geheel via co-creatie tot stand komt. Ze vragen namelijk ook de ‘guru’s’ (zoals ze het zelf omschrijven) hun bijdrage te leveren. Prachtig toch?

Social Media

Wat ik tot slot erg leuk vind aan deze case is de manier waarop social media een rol heeft gespeeld. Men heeft namelijk gebruik gemaakt van hun eigen netwerk, natuurlijk. Vaders, moeders, ooms, tantes, docenten, ga zo maar door. Maar: er is ook gebruik gemaakt van de sociale netwerken van anderen, men heeft ambassadeurs weten te vinden (waar ik er één van ben). Dat is natuurlijk verschrikkelijk sterk, als een auteur van een ander boek dit initiatief aanprijst en zijn netwerk en volgers inzet om aandelen te kopen hiervoor.

De successen van Slijterijmeisje Petra de Boevere zijn voor een groot deel afhankelijk van haar eigen personal brand en netwerk. Groot respect daarvoor, iets waar ze jaren in geïnvesteerd heeft om op te bouwen. Dat is niet iedereen gegeven en deze case bewijst dus dat het niet per se nodig is. Als je iets doet dat gewoon zo leuk en bijzonder is dat je anderen zo gek krijgt die het netwerk al hebben kan het ook.

Nu hoop ik maar dat het een goed boek wordt…. Anders loopt mijn reputatie weer een deukje op 🙂

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

3 Reacties

    Roy van Wensen

    Bedankt voor je artikel leuk geschreven!

    Groetjes,

    Roy van Wensen

    Namens KB33


    31 januari 2011 om 10:16
    Peter van Woensel Kooy

    Geinig verhaal Bram. We slaan de MarketingTribune er nog eens op na.


    31 januari 2011 om 12:36
    chi666

    Een goede opmerking trouwens van de hier in het blog aangehaald Petra (Slijterijmeisje) op Twitter. De essentie van de laatste alinea zijn wel twee woorden: Gaaf en Bijzonder. Petra krijgt, net als velen denk ik met een groot netwerk, dagelijks vragen om dat in te zetten voor iets. Dat kan je niet te vaak doen, het moet dus wel heel gaaf en bijzonder zijn. Iets waar je zelf als persoon achter staat.


    31 januari 2011 om 20:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!