Nieuws van Webanalisten (99): Meetdata Google Analytics eenvoudig te manipuleren

27 januari 2011, 09:30

Een website is nog altijd maar één van de kanalen die een persoon gebruikt. Vaak vindt de daadwerkelijke verkoop nog ‘offline’ plaats. Ook deze offline conversies wil je kunnen koppelen aan de persoon die eerder jouw site bezocht heeft. Hoe dit kan via Google Analytics beschreef ik deze week in een artikel. Deze mogelijkheid biedt je ook de mogelijkheid om fictieve meetdata richting Google Analytics pakketten te sturen (ook van anderen). Dit maakt Google Analytics data eenvoudig te manipuleren. Daarnaast schreef Jan de Vries een artikel over de verschillende fases die je doorloopt bij het overbrengen van informatie en kennis over analytics data. Het begint met data en eindigt met ‘wisdom’!

Tijd voor nieuwe meettechniek? Meetdata Google Analytics is eenvoudig te manipuleren

Iedereen hier die werkt bij een bedrijf dat ook offline werkzaam is, zal er wel eens van gehoord hebben. We willen niet enkel meten wat er op onze website gebeurt, maar het liefst willen we alles van voor tot achter meten. Volledig, over de tijd en zonder haperingen. Prachtig idee, maar het is vaak lastiger dan menigeen denkt. Zeker als het binnen een bedrijf geroepen wordt wat van oudsher geen internetbedrijf is (maar een bedrijf van steen), daar is het component ‘internet’ tussen de offline processen geplaatst, vaak zonder goed te kijken naar de koppelingen tussen internet en deze processen. Dan heb je een uitdaging te pakken. Ik beschrijf hoe je offline conversies kan vastleggen in Google Analytics en welke gevolgen dit nog meer heeft voor de betrouwbaarheid van Google Analytics.

De weg naar Wisdom

Steeds meer zijn analisten op zoek naar manieren om de data te visualiseren. Het doel hiervan is het overbrengen van de informatie en kennis die de analisten met zweten en zwoegen naar boven hebben gehaald. Uiteindelijk moet het overbrengen hiervan leiden tot actie. Dit kan zijn het aanpassen van een website tot het verlagen van het budget voor campagne A.

Het model wat hiervoor vaak wordt gebruikt is ‘de piramide’. De piramide geeft de relatie aan tussen de verschillende fases van dataverwerking om uiteindelijk tot waardevolle wijsheden te komen. Wat Jan de Vries ziet is dat veel analisten blijven steken/hangen bij de fase “informatie”. Zij maken reports en geven mensen informatie over de stand van zaken. De stappen daarna maken echter het verschil en vergen extra skills van de analist. Jan de Vries behandelt de verschillende stappen van de piramide.

De must read webanalisten.nl artikelen van 2010

Net zoals het webanalisten.nl overzicht van 2009 is Ton Wesseling weer web analytics pakketten, wordpress database tabellen en twitter api’s ingedoken om te komen tot de lijst van de 15 best aangeslagen artikel op webanalisten.nl in 2010. Op basis van het aantal unieke views van een artikel, het aantal rss views (we hebben immers pure rss lezers, omdat we full feed ondersteunen), het aantal comments bij en het aantal tweets over een artikel kon hij een mooie sortering maken.

Regelmatig geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze regelmatige samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Anton Coops

    Tjongejonge die kop boven dit artikel is wel een beetje kort door de bocht hoor. De problemen die hier geschetst worden zijn al een jaar of 10 bekend…


    27 januari 2011 om 11:09
    Ton Wesseling

    Het is een probleem van de pixel meting, tenzij je het meten van de host waarop de pixel wordt opgevraagd niet via de pixel meegeeft, maar gewoon uit je access log haalt. Dan kun je prima met filters al het gerommel van concurrenten wel uitfilteren. De inbreker breekt immers in bij het huis zonder alarm..

    Oude wetenschap, maar kwam weer boven tafel in de zoektocht naar het koppelen van offline CRM conversies binnen je webanalytics data. Dat zette mij er toe aan een script te schrijven dat als Proof-of-concept een willekeurige zoekterm in een willekeurig Google Analytics account schiet 🙂

    Met je eens dat de titel wat kort door de bocht is 🙂 Dank voor het gaan volgen van de webanalisten.nl twitter feed!


    27 januari 2011 om 11:40
    Constance

    Thanks Tim yep the colours all arunod this place are amiznag. Thomas, I can vouch that he did slip on the only mossy rock on the beach! And Peta, yep I love doing aerials there and the diving is as good as it gets with 200+ metre drop offs on shere walls! Cheers, Mark


    11 juli 2016 om 23:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!