Ziezo.tv: De voorbode van gepersonaliseerd tv-kijken

25 januari 2011, 07:40

Het aandeel ‘uitgesteld TV kijken’ groeit dagelijks in een rap tempo. Aan de vraagkant kiezen kijkers zelf wanneer en via welk medium ze een uitzending willen bekijken. Ook de aanbodkant groeit. Vrijwel elke TV-zender biedt uitzendingen aan die (opnieuw) bekeken kunnen worden. Maar daarnaast zijn er ook vele Web TV-kanalen die content aanbieden, zoals Ajax TV, TED, Bloomberg en Blueshots.tv plus de bekende videokanalen zoals YouTube en Vimeo. In dit speelveld biedt Mendel Looije (Twitter, LinkedIn) Ziezo.tv (Twitter) aan. Een platform voor allerlei videokanalen die geheel naar eigen voorkeur is in te richten.

Mendel’s visie:

“Er zijn zoveel interessante en goede programma’s. Die worden dan zowel gemaakt door traditionele zenders als door bijvoorbeeld mijn favoriete voetbalclub of een inspirerend en informatief online kanaal. Het is alleen jammer dat je de televisie aanzet en constant loopt te zappen tussen programma’s en reclameblokken die niet aansluiten bij je eigen interesses. Het on-demand aanbod is hier al een oplossing voor. Maar het aanbod is zo verspreid; iedereen heeft een eigen website/applicatie met ieder weer een verschillende gebruikerservaring en verschillende functionaliteiten. En door Web TV groeit het aanbod ook enorm. Web TV is dan voor de massa nog niet echt interessant, een kijkersgroep van een paar duizend man kan voor een niche-market al heel interessant zijn.

De komende jaren zal de internet-connected tv in Nederland worden geïntroduceerd en mainstream worden. Niet elke koper zal zich er bewust van zijn, maar alle verkochte televisies zullen toegang hebben tot het internet. Ook de mobiele telefoons, tablets en in de toekomst waarschijnlijk nog veel meer internet-connected devices zoals de auto zorgen er voor dat on-demand en live content standaard via het internet zal worden aangeboden. Om de kijkervaring voor de gebruiker simpel en overzichtelijk te houden zal er een platform nodig zijn die het enorme groeiende aanbod van tv en web-tv samenbrengt, personaliseerd en standaardiseert. Voor zowel de actief als de passief kijkende kijker. Dit is waar Ziezo.tv op inspeelt.”

Ziezo.tv wil gepersonaliseerd TV kijken mogelijk maken en zet daar nu de eerste stap in. Om in te loggen op de site heb je een Facebook account nodig. Dit is laagdrempelig en biedt vervolgens mogelijkheden tot delen van kijkgedrag en beoordelen van uitzendingen binnen je eigen netwerk (vergelijkbaar met Spotify). Zodra je ingelogd bent, kun je uitzendingen bekijken van bijvoorbeeld Uitzendinggemist, RTLgemist, Programma Gemist (Net 5 en SBS6). Tevens kun je alerts ontvangen (via email of DM’s in Twitter) als er nieuwe uitzendingen van jouw favoriete serie beschikbaar zijn en ontvang je relevante kijktips, op basis van je gedrag op Ziezo.tv. Alles op 1 site, overzichtelijk weergegeven. In onderstaande video wordt alles nog eens uit de doeken gedaan.

Het speelveld waarin Ziezo.tv zich begeeft, kent nog weinig medespelers. Allesgemist.nl is al enkele maanden niet voorzien van nieuwe content, andere partijen zijn bijvoorbeeld tvtutti.nl en tvblik.nl, maar lang niet alle partijen ontsluiten ook Web TV of maken vergelijkbare personalisatie mogelijk. De business is overigens door allerlei rechtenkwesties niet eenvoudig. Recent ondernam RTL actie tegen een student die een betaalde iPhone app aanbood met content van RTLgemist. De reactie van Mendel hierop:

“Ik ben me van de rechten kwestie bewust en ik heb expres nog geen contact gezocht met de verschillende partijen. Ziezo.tv kost momenteel alleen geld, er wordt niks mee verdiend. Door een beta te lanceren hoop ik dat ze inzien dat er vraag naar iets dergelijks is. Ik ben er van overtuigd dat we gezamenlijk tot een goed model kunnen komen, ik ben er niet op uit om geld over de rug van anderen te verdienen.”

De site is nog in betaversie en wordt momenteel getest. Aanmelden is nu al wel mogelijk. Volgende stap wordt een mobiele website. Ziezo.tv is een interessante dienst, zowel qua functionaliteit, personalisatiemogelijkheden en samenwerkingsmogelijkheden tussen ‘oude’ en ‘nieuwe’ media.

Lode Broekman
Docent Digital Marketing bij Hogeschool Van Amsterdam

Lode Broekman (1965) is een resultaatgerichte organisatieadviseur, erkend Senior Marketing Professional (SMP), met ruim 25 jaar ervaring in (online) marketing en communicatie. Hij staat bekend om zijn klantgerichte en pragmatische oplossingen voor commerciële vraagstukken en verder om zijn boeiende presentaties. Daarnaast heeft hij veel ervaring als projectmanager. Hij is enkele jaren docent op de Hogeschool van Amsterdam, Commerciële Economie.

Categorie
Tags

7 Reacties

    media

    Interessant! Uitgesteld kijken neemt enerzijds toe door ontwikkelingen op gebied van aanbod, maar ik zie ook een omgekeerde beweging en dat is dat mensen door sociale media juist weer meer gelijktijdig willen kijken om ervaringen uit te wisselen. Ik zie dat o.a. bij mijn dochter die op juiste moment wil kijken naar The Voice of Holland, X-factor, Boer Zoekt Vrouw en Glee. Slimme programmamakers maken derhalve dan ook gebruik van de kracht van sociale media. Wellicht is sociale media zelfs de redding van TV!?


    25 januari 2011 om 08:38
    mendelbenjamin

    Ik geloof ook nog erg in live, maar dan alleen voor programma’s waar dat relevant voor is. Ziezo.tv speelt nu in op de behoefte voor overzicht, structuur en socialisering bij video on demand maar dat wordt binnenkort uitgebreid.

    In de toekomst hoop ik dat Ziezo.tv het platform is waar zenders, producenten, ontwikkelaars en kijkers samenkomen om extra lagen aan een aflevering toe te voegen.


    25 januari 2011 om 11:03
    www.kieseenuitje.nl

    Hoe meer er wordt toegespitst op specifieke doelgroepen, hoe kleiner die doelgroep zal zijn. Op een gegeven moment is het niet meer betaalbaar.

    En er is nu al zo’n groot aanbod van programma’s, die je ook nog eens kan terugkijken, laten starten als jij het wil. We passen de tv uitzendingen aan aan onds gedrag in plaats van andersom. Ik kan films huren bij mijn kabelaanbieder. Kortom: wat voegt ZieZo.tv toe?


    25 januari 2011 om 11:50
    mendelbenjamin

    Er zijn heel veel programma’s die niet het publiek krijgen dat ze verdienen en dat bij ze past. Oftewel: de kijker weet niet wat er allemaal is en wat er voor hem of haar interessant is. In dat opzicht denk ik dat juist het targeten van de juiste kijker financieel aantrekkelijk kan zijn voor zenders/producenten. Doelgroepen worden dan misschien kleiner, maar wel relevanter.

    Verder hoeven producties voor het web (webtv) niet duur te zijn om te ontwikkelen. Ik denk niet dat deze programma’s ooit de traditionele programma’s vervangen, maar ze zijn voor een kleine doelgroep heel erg relevant en interessant. Een Nederlands voorbeeld daarvan is Blueshots.tv, niet interessant voor de massa maar des te interessanter voor een kleine groep professionals.

    Wat Ziezo.tv nu toevoegd is dat het voor mensen die veel online televisie kijken overzicht brengt. Je weet wat interessant voor jouw is, wanneer er een nieuwe aflevering online is, wat je vrienden interessant voor jouw vinden en alles is makkelijk doorzoekbaar in een gebruiksvriendelijke website. Natuurlijk moet en kan het allemaal nog beter dan het nu is en ik heb daar ook concrete demo’s & plannen voor, maar daar is samenwerking met de verschillende partijen wel voor nodig.

    Ik snap dat wanneer je voornamelijk op je televisie kijkt Ziezo.tv op dit moment nog geen meerwaarde lijkt te hebben en daar geef ik je gelijk in, dat is nu ook niet de doelgroep. Maar personalisering, targeting en extra lagen om een aflevering heen kunnen pas worden gerealiseerd bij een goede samenwerking van zenders/producenten & ontwikkelaars, en dat is waar Ziezo.tv naar toe wilt. Met deze beta is daar een eerste stap in gezet.


    25 januari 2011 om 12:26
    Antonio ‘Thonis’

    Ik had hetzelfde idee als Marco toen ik het las. Aan de andere kant ken ik veel jongeren/studenten doelgroep die geen tv meer kijken en liever alles personalized willen wanneer het hun uitkomt(vaak betekend dat dus dat ze hun eigen series downloaden). Het jammer hiervan is weer dat niemand gelijk loopt wanneer je het metje vrienden over een serie wil hebben.

    Ik vind het design van de trailer en landingspage erg mooi, ik zou de site ook graag willen zien, maar hetlinloggen met Facebook en alle toegang tot data die dan gevraagd wordt gaat een beetje te ver.


    25 januari 2011 om 23:28
    lbroekman

    @Antonio, ik had eerst ook mijn twijfels over de Facebook login. Maar op deze manier wordt ziezo.tv wel meer social. De referentie aan Spotify is bewust gemaakt, waarde door playlists van je conecties.


    26 januari 2011 om 06:37
    Bob

    Ik ben zo’n student waar Antonio het over heeft, en inderdaad, een website waarop verschillende televisieprogramma’s van verschillende zenders worden geaggregeerd met sites als YT en zelfs TED (!) klinkt als muziek in de oren. Ik heb wel een tv maar die gaat alleen aan voor voetbal, en dat is prima. Als ik normaal al iets kijk is het via YT. Top initiatief dit dus, en ik hoop ook dat het overeind blijft/zich uitbreidt.


    26 januari 2011 om 09:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!