Het enorme succes van #tvoh op Twitter

22 januari 2011, 16:59

Na maanden is het dan eindelijk zover, de finale van The Voice of Holland was vanavond op RTL4 een groot succes. Naast de 3.7 miljoen mensen die inschakelden voor de televisie was er ook op Twitter geen ontkomen meer aan.? Dat Ben Saunders de eerste editie van The Voice of Holland heeft gewonnen was geen grote verrassing. Gisterochtend was al bekend geworden dat Ben Saunders ook het populairst was op social media.

De afgelopen maanden heeft Statalyze zich bezig gehouden met de analyse van #tvoh. De eerste liveshow zorgde mede door de samenwerking tussen The Voice of Holland & Vodafone voor een sterke link met social media. Tijdens de eerste liveshow was de show ook direct op Twitter een hit, met 120.000 tweets door 32.000 unieke twitteraars. In de afgelopen maanden zorgde #tvoh er steeds voor dat de televisiekijkers mee konden twitteren, dit is tot een hoogtepunt gekomen in de finale van The Voice of Holland.

Tijdens deze laatste show heeft Statalyze zich voortdurend bezig gehouden met de laatste cijfers omtrent de twitterberichten met de hashtag #tvoh. Tijdens het hoogtepunt van de show waren er 70 tweets per seconden ( van 20.30 – 21.30 was het gemiddelde 22 tweets per minuut), wat resulteerde in bijna 80.000 tweets per uur.

Uiteindelijk hebben er vanaf 18.00 vandaag 63938 unieke twitteraars met de #tvoh getwitterd. Deze hebben totaal meer dan 250.000 tweets geplaatst, wat neerkomt op een gemiddelde van 3,2 tweets per persoon. Deze enorme en unieke aantallen afgezet tegen het aantal twitteraars (238.000) in Nederland volgens Michiel Berger, betekent dat 26% van alle Nederlandse twitteraars heeft getweet. Wat vanavond voor mogelijk meer dan 7.5 miljoen (potentiële) views heeft gezorgd (hierbij is geen ontdubbeling gedaan).

De volledige grafiek van de afgelopen 24 uur, geeft een goed overzicht hoe de berichten zich over de avond hebben verspreid:

Om 11 uur werd de eerste tussenstand bekend gemaakt door The Voice of Holland. Wij keken of dit overeenkwam met de statistieken die Statalyze via Twitter verzameld had. Wij kwamen toen op de volgende tussenstand:

Tussenstand #tvoh televisie & Twitter:

  1. Ben met 25.733 tweets, 36%

  2. Pearl met 16.041 tweets, 22%
  3. Kim met 15.037 tweets, 21%
  4. Leonie met 14.932 tweets, 21%

Uiteindelijk bleek dat deze stand met de uitslagen op televisie correspondeerde. Hiermee blijkt Twitter een goed medium om de opinie te pijlen, bij grote spelshows als The Voice of Holland. Misschien nog leuk om te vermelden is dat van de ‘A’artiesten Adele heeft gewonnen met 9232 tweets, gevolgd door Bruno Mars met 7597 tweets en Duffy het ‘slechts’ moest doen met 6919.

Categorie
Tags

13 Reacties

    mennourbanus

    Mooi stuk, ik ben heel benieuwd op basis waarvan jullie je statalyze top 4 hebben gemaakt. Op twitter wordt er positief en negatief gesproken over de TVOH kandidaten. Het daadwerkelijk stemmen op iemand via SMS is een heel andere insteek?!

    In de voorrondes waren er een aantal kandidaten bepaalt niet populair op Twitter, ik noem een Jennifer Ewbank uiteindelijk ging Jennifer vaak door op basis van de SMS stemmen.


    23 januari 2011 om 08:49
    Guus

    Ik heb de indruk gekregen dat het bij het programma niet zozeer ging om het vinden van het beste talent, maar om het media circus er omheen, zoals hoe maak ik het een trending topic op twitter. Ook het verkopen van het format aan andere landen is mijns inziens belangrijker dan de kandidaten. Persoonlijk heb ik het niet zo op deze talentenjachten die hoofdzakelijk dienen tot het vermaken van de kijker en waar we er al veel te veel van hebben.

    Het inzetten van sociale media om een mening te peilen is niet anders als bij andere media, zoals SMS of telefoon. Zij die hun mening willen geven zullen dat doen. Misbruik sociale media alleen niet om je ranzige show populair te maken. Laten we eerlijk zijn, wat is er terechtgekomen van eerdere winnaars van talenten jachten? Tournee langs bejaardentehuizen? Ooit een echte ster uit voortgekomen?


    23 januari 2011 om 18:02
    matthijs

    Eh, guus. Ik denk dat de kwaliteit van de zangers nog nooit zo hoog is geweest. En ik dacht dat marco borsato ooit de soundmixshow won. Naast bejaardentehuizen doet hij ook af en toe iets kleins in het gelredome.


    23 januari 2011 om 18:18
    Jan Willem Alphenaar

    @ guus, er zijn ooit wel sterren gekomen uit talentenjachten. Denk maar eens aan alle groten der aarde als:

    Gerard Joling (ook zeer populair op Hyves hoorde ik laatst)

    Gordon

    Marco Borsato

    Kelly

    Mmm, nu ik dit zo loop op te sommen denk ik dat je zelfs gelijk hebt. Veel goeds brengt het niet 🙂


    23 januari 2011 om 18:19
    SanderHendriks

    @mennourbanus deze top 4 is gemaakt op basis van het aantal twitterberichten met de ‘kandidaten’ erin. We hebben deze op meerdere momenten tegen de tussenuitslagen aangelegd waarbij we hebben gezien dat dit erg goed klopte. Mede door de grote aantallen berichten en gebruikers zal deze theorie opgaan.

    De volgende keer zullen we een sentimentanalyse erop proberen los te laten, maar hebben gemerkt dat het bij dit soort shows erg lastig is. Er wordt veel ‘geschreeuwd’ wat voor de automatische analyses voor veel ruis zorgen, vandaar dat we het dit keer op deze manier hebben ingestoken.

    Wat betreft Jennifer daar heb je gelijk in. Ik meen echter dat zij uiteindelijk juist door de jury door is gegaan ipv het publiek.

    @Guus

    Of het programma nu wel of niet om het vinden van talent gaat is eigenlijk voor dit bericht niet relevant, alhoewel het natuurlijk wel (ook voor John de Mol zakelijk gezien wel) interessant is.

    Ik vind het mediacircus dat ervoor heeft gezorgd dat mensen massaal gaan twitteren tijdens een tv-show uitermate interessant. Zeker als je kijk naar andere populaire shows, waarbij je naar verhouding weinig mensen ziet twitteren. Terwijl de toekomst toch (zeker) voor de jongere generatie het gebruik van meerdere media tijdens tv-kijken de norm wordt.

    Momenteel bezig met onderzoeken van tv-shows & twitter, waarbij ik twitterberichten afzet tegen kijkcijfers. Ik kan je vertellen dat geen andere show in de buurt komt van #tvoh. Wil graag met je delen, maar beetje lang voor in een reactie. 😉


    24 januari 2011 om 08:29
    ssmeding

    Hebben jullie zicht op het gebruik van het woord ‘ben’ in de betekenis ‘zijn’ in de tweets die jullie hebben geanalyseerd? Is dit gecorrigeerd in de resultaten?

    In dit geval zal het weinig verschil maken voor de cijfers, feit blijft dat de waarde van het tellen en vergelijken van woordgebruik samenhangt met de mate van uniciteit van een woord, vandaar dat ik er benieuwd naar ben.


    24 januari 2011 om 09:06
    SanderHendriks

    @ssmeding We hebben dit inderdaad gecorrigeerd in de resultaten. Ik geloof dat uit mijn hoofd ongeveer 15.000 tweets met het woord ‘ben’ in de betekenis van ‘zijn’ eruit zijn gefilterd.

    We hebben dit ondervangen door ‘Ben’ ( met hoofdletter) de hashtag #ben en zijn achternaam ‘Saunders” te monitoren. Deze termen zorgden voor een ‘vote’ voor Ben Saunders.


    24 januari 2011 om 09:21
    ssmeding

    Ah, duidelijk. Dezelfde criteria golden ook voor de andere kandidaten neem ik aan.


    24 januari 2011 om 13:07
    SanderHendriks

    @Marketingfacts.. Opmerkelijk dat Talpa onderzoek door ons ( was wel leuk geweest als wij dat ook wisten) heeft laten doen. 😛


    24 januari 2011 om 16:35
    tjans

    Hoi Sander, welk (online activatie)bureau zat achter deze campagne?


    25 januari 2011 om 13:54
    SanderHendriks

    @Tjans Goede vraag. Dat weet ik eigenlijk niet direct. Ik heb wel contact gehad met OMD, die vanuit Vodafone erbij betrokken waren. Ik weet niet of die verantwoordelijk waren voor campagne, maar waren in elk geval wel erg benieuwd naar het aantal tweets 😉


    25 januari 2011 om 14:13
    tjans

    mmm, zou ze wel eens willen horen! Thanks. Ik twittervraag het even.


    25 januari 2011 om 14:37
    Allison

    free casino games

    real money casino

    online casino

    real money casino

    online casino


    31 december 2017 om 22:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!