Heineken.nl beloont Foursquare gedrag

19 januari 2011, 05:33

Heineken.nl beloont op locaties waar Heineken op de tap staat bezoekers die via Foursquare inchecken met “e-tjes”. Om dat te kunnen doen, moeten gebruikers hun profiel op Heineken.nl (dat is heel onhandig, wéér een profiel aanmaken) koppelen aan het profiel op Foursquare. Je verdient eenmalig 50 e-tjes voor het koppelen van je heineken.nl profiel aan Foursquare. Check je in bij een Heineken locatie dan ontvang je 10 e-tjes (1 keer per locatie per week). En als vijf van je vrienden ook hun profiel aan Foursquare koppelen, krijg je eenmalig 50 e-tjes. Hoera.

Stel je voor

Uit het nieuwsbericht op de site van Heineken:

“Stel je gaat naar een concert in de Heineken Music Hall. Wachtend in de rij start je de Foursquare app. Je ziet de locaties in de buurt, waaronder de HMH. Check in en laat vrienden zien waar je bent en wat je gaat doen. Zie meteen wie er nog meer zijn en lees tips over de HMH. Ben jij het vaakst op een locatie, dan word je tot ‘burgemeester’ van die locatie gekroond en krijg je allerlei gave ‘badges’.”

Wat heb je nodig om e-tjes te verdienen met je Foursquare checkins?

  • Een Heineken.nl profiel
  • Een Foursquare profiel
  • Een mobiele telefoon of iPad met de Foursquare app
  • Een rijk sociaal leven 🙂

Aanbiedingen

Zelf ben ik geen fervente FourSquare gebruiker en het profiel op Heineken bestaat sinds 20 minuten. Met de “e-tjes” kun je unieke aanbiedingen van Heineken ontvangen. Je moet dan denken aan tickets voor uitverkochte concerten, een ontmoeting met je favoriete artiest, kortingen op cd’s, VIP-kaarten voor feesten of een topper uit de UEFA Champions League. Zegeltjes sparen dus, maar dan nét even anders.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

15 Reacties

    Reuben

    Een van de meer waardeloze Foursquare initiatieven van de laatste tijd als je er mij vraagt.

    Dat profiel aanmaken werkt voor GEEN METER (mobiel althans).

    Verder: harstikke leuk idee 🙂


    19 januari 2011 om 06:52
    Reuben

    O, en “er” moet natuurlijk “het” zijn. (Misschien ligt het dus aan mij en kan ik sowieso niet zo goed met mijn mobiel omgaan..)


    19 januari 2011 om 06:56
    mgvandenbroek

    @ Reuben: Zou het even op een iPad proberen 😉


    19 januari 2011 om 06:57
    Zimmer

    Had wel iets beters verwacht van Heineken als je commercieel aan de slag gaat met LBS. Het moet laagdrempelig zijn om succesvol te zijn……


    19 januari 2011 om 08:12
    Rogier

    Laats in een bar door de viltjes van Heineken met QR-code de e-app op mijn iphone gezet. Na 5 minuten nog aan het inloggen/signuppen. En geen zin meer. Leuk bedacht, ziet er ook goed uit, maar het is allemaal zo omslachtig.


    19 januari 2011 om 08:28
    Christiaan Beem

    Volgens mij is dit juist geel laagdrempelig. Als je de accounts eenmaal opgezet hebt (toegegeven, dit kun je beter thuis op de pc of laptop doen), dan krijg je een leuke beloning voor als je incheckt. Goed bedacht en een leuke aanvulling op de QR codes onder de bierviltjes die ook e-tjes opleveren als je ze scant (iemand die al tegengekomen trouwens?).


    19 januari 2011 om 08:29
    Jan Willem Alphenaar

    Jammer dat we in Eindhoven alleen Bavaria hebben. Eh, nou eigenlijk is dat niet jammer. Ik bedoel eigenlijk: Jammer dat Bavaria dit niet doet.


    19 januari 2011 om 08:36
    Dennis

    Waarom moet er een extra profiel worden aangemaakt?!

    Heinken zou met FourSquare kunnen linken, data eruit overnemen en gebruiken op hun site. Dan om extra info zoals e-mail te krijgen zouden ze ook die e-tjes kunnen weggeven.

    Het zo gemakkelijk maken om mee te doen is één van de belangrijkste elementen om de campgne te doen slagen!


    19 januari 2011 om 09:15
    Lars

    Laatst ook bezig geweest met QR-code van de Heineken bierviltjes.. Kom je op de site is het alleen mogelijk voor Iphone en Android, terwijl ik met mijn Nokia Symbian heb.. frustrerend

    Wel een leuk idee aangezien ik Foursquare veel gebruik!


    19 januari 2011 om 13:03
    BasvdBeld

    Ik zit me al maanden af te vragen waarom niemand ooit iets met dit doet. Foursquare wordt, zeker in de horeca branche, nog nauwelijks benut. Misschien is het echt nog te klein.

    Maar ben blij dat Heineken in ieder geval dit initiatief pakt. Hoewel de uitvoering qua ingewikkeldheid ervan me een beetje doet denken aan het CDA congres (Als je voor het tegenstemmen bent bordje A), is het in ieder geval een stap. De eerste stap moet altijd gezet worden toch 🙂


    20 januari 2011 om 05:18
    mamunnek

    Ik vind het een leuke actie en omdat ik al een profiel op Heineken.nl heb en de juiste telefoon, kost het me niet veel moeite om viltjes te scannen en e-tjes te verdienen met chek-ins!


    20 januari 2011 om 08:01
    Jeroen

    Ondanks dat we al verwend zijn met verschillende Foursquare campagnes uit het buitenland vind ik dit toch een leuk initiatief. De user-base van Foursquare is nog vrij laag, maar het is goed dat ook partijen als Heineken experimenteren met dergelijke toepassingen.

    Ik ben benieuwd naar de concrete doelstellingen van Heineken. Daarnaast hoop ik dat Heineken de resultaten na verloop van tijd hier met ons deelt.


    20 januari 2011 om 10:46
    mark

    Bedankt voor jullie reacties.

    Voor het belonen van checkins op Foursquare door Heineken heb je inderdaad zowel een Foursquare als een Heineken account nodig. Het Foursquare account is nodig voor het registreren van je checkins en het Heineken account is nodig om je met e-tjes te kunnen belonen voor je checkins. Het verbinden van de twee profielen is een kwestie van twee keer klikken en dan krijg je direct 50 e-tjes. Vervolgens is het een kwestie van Foursquare gebruiken om in te checken bij een van de 1.000 Heineken locaties en je e-tjes worden elke dag automatisch bijgeschreven.

    Het belonen van alleen de Mayor van een horecalocatie maakt de kans dat je als bezoeker beloond wordt vele malen kleiner, mede omdat het steeds lastiger is om de Mayor te worden van een locatie. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat veel van de Mayors een medewerker van de locatie zijn waardoor je niet de echte klanten beloond.

    Bij Heineken zijn we van mening we dat we hiermee een laagdrempelige en vernieuwende uitbreiding van ons loyaliteitsprogramma hebben gerealiseerd. Het maakt het mogelijk onze Heineken.nl leden en trouwe bezoekers te belonen.

    We zijn natuurlijk altijd bereid om verdere vragen te beantwoorden.


    20 januari 2011 om 10:51
    mgvandenbroek

    – PERSBERICHT –

    Consumenten worden beloond door in te checken bij kroegen, cafés en clubs

    HEINEKEN.NL EN FOURSQUARE BUNDELEN KRACHTEN

    Zoeterwoude, 20 januari 2011 ­ Voor het eerst wordt het gedrag van Nederlandse consumenten op Foursquare beloond. Heineken is een samenwerking met het mobiele platform aangegaan als aanvulling op het e-spaarprogramma op Heineken.nl. Door met de Foursquare app op de mobiele telefoon in te checken bij één van de vele kroegen, cafés en clubs waar Heineken op de tap staat worden automatisch Heineken e-tjes verdiend. Deze e-tjes zijn te besteden aan bijzondere e-aanbiedingen als tickets voor uitverkochte concerten en VIP-kaarten voor feesten. Internetbureau Virtual Affairs realiseerde de koppeling tussen Foursquare en Heineken.

    Foursquare is een mobiele applicatie waarmee consumenten eenvoudig kunnen laten weten waar ze zijn, terwijl ze tegelijkertijd kunnen zien waar hun vrienden zich bevinden. Door via de app op de telefoon in te checken in uitgaansgelegenheden kunnen gebruikers tips en locaties met elkaar delen.

    E-tjes verdienen door in te checken

    Vanaf vandaag kunnen consumenten in Nederland voor het eerst met hun Foursquare gedrag sparen voor exclusief voordeel op heineken.nl. Door met de mobiele telefoon in te checken op Heineken locaties worden 10 e-tjes verdiend. Deze e-tjes kunnen vervolgens besteed worden aan speciale e-aanbiedingen en producten op Heineken.nl. Consumenten beginnen direct met sparen door hun Heineken.nl profiel te koppelen aan hun Foursquare profiel. Hier worden meteen 50-etjes mee verdiend. Als vijf vrienden ook hun profiel aan Foursquare koppelen, krijgen zij nogmaals eenmalig 50 e-tjes. Op dit moment kan er in ruim 1000 kroegen, eetcafés, poppodia, discotheken en clubs waar Heineken wordt geschonken worden ingecheckt. De Heineken locaties zijn te herkennen aan het Foursquare logo in de Kroegzoeker op Heineken.nl: http://www.heineken.nl/kroegzoeker.

    “Door onze krachten te bundelen met Foursquare geven we het sparen van e-tjes op Heineken.nl een hele nieuwe impuls. Klanten konden op Heineken.nl al sparen voor bijzondere privileges, maar door deze samenwerking wordt het sparen van e-tjes ook een sociale bezigheid. Door te blijven vernieuwen willen we onze klanten blijven verrassen, daar is deze samenwerking een mooi voorbeeld van”, vertelt Ralph Rijks, marketing manager Heineken Nederland.

    “De samenwerking met Heineken is een perfect voorbeeld van hoe merken kunnen bouwen aan hun klantenbinding door creatief gebruik van het Foursquare platform”, zegt Tristan Walker, Directeur Business Devolpment van Foursquare. “We zijn heel blij om deze innovatieve campagne samen met Heineken aan te gaan.”

    – EINDE PERSBERICHT –


    20 januari 2011 om 13:52
    Anders

    Voor het eerst wordt consumentengedrag op Foursquare beloond? Da’s wel erg pretentieus. Selexyz heeft al geruime tijd een actie lopen waarbij je bij 10 FQ-checkins bij een Selexyz-winkel, een beloning (gratis bestseller) krijgt.

    Desondanks leuk dat ook Heineken nu een location based loyalty-programma begint. Interessant is dat KLM en Boondoggle gisteren op #smcadam vertelden dat zij bij de KLMSurprise-actie juist wilden voorkómen dat mensen beloond zouden worden voor Twitter- of Foursquare-gedrag. Het bijzondere van de “random acts of kindness”-actie zat in hun ogen juist in het feit dat het een verrassing was. Dat verrassingselement is uiteraard een cruciaal verschil met dit loyalty-programma, maar wel aardig om zo binnen een dag die verschillende invalshoeken te horen.


    20 januari 2011 om 15:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!