Social media voor ons bedrijf? We nemen een stagiair

17 januari 2011, 12:38

Steeds meer organisaties zien in dat ze iets met social media moeten doen. Nou ja, moeten, ze wíllen er iets mee gaan doen. Dat klinkt stoer, bij de tijd en zeker modern. Lekker meedoen met de hype. Maar hoe ga je dat aanpakken? Hoe ga je zorgen dat jouw organisatie mee kan liften op de ongekende mogelijkheden van deze nieuwe ontwikkelingen? Hieronder het beslissingsproces dat bij veel organisaties momenteel speelt, de gevolgen die een foute beslissing kan hebben en hoe je het wél zou kunnen doen.

Intern?

Intern is er geen kennis van social media aanwezig, behalve bij een aantal enthousiaste medewerkers die niet op de juiste afdeling zitten. Investeren in nieuwe dure krachten of opleiding van de huidige medewerkers is ook geen optie, want we zitten nog in een crisis, remember?

Extern?

Externe bureaus inhuren is ook geen optie, want ze hebben allemaal een ander verhaal of ze kunnen niet direct aangeven wat de ROI zal worden. En ja, kosten voor de baten uit laten gaan is goed, als je precies weet wat de baten zijn. En dat weet niemand….

De oplossing!

Steeds meer organisaties kiezen ervoor om een stagiair te nemen. Waarom? Goedkoop en zit in generatie Y dus die weten alles van social media. Precies wat je zoekt voor jouw organisatie. Natuurlijk weet de stagiair communicatie wat social media is, natuurlijk weet de bijna afstuderende specialist veel van communicatie. Dus dat moet wel goed komen.

De uitdaging.

De stagiair krijgt een mooie afstudeeropdracht. Hij mag voor jullie organisatie een social media strategie ontwikkelen en deze natuurlijk ook uitvoeren. Je laat de stagiair volledig vrij, want tenslotte is de stagiair de specialist en jij niet. Vol enthousiasme gaat de stagiair aan de slag met mooie theoretische plannen over platforms, technieken en hoe je de dialoog aangaat met de doelgroep. De eerste twee maanden is de stagiair wel zoet.

De voortgang

Na twee maanden heeft de stagiair een basisplan voor de social media strategie klaar. Je gaat met de stagiair aan tafel zitten en neemt de plannen door. Je snapt er werkelijk niets van, dus het zal wel goed zijn. Je kunt nu tenminste vol trots aan je omgeving vertellen dat jouw organisatie ook met Hyves, Twitter, Facebook en webcare aan de slag gaat. Je geeft akkoord voor de uitvoering van de plannen en droomt al van de eerste successen op het vlak van social media.

De uitvoering.

De Twitter account voor je bedrijf wordt aangemaakt. De stagiair gaat vrolijk namens de organisatie berichtjes uitsturen en reageren op klachten. De stagiair heeft zelf de Facebook pagina van jullie bedrijf aangemaakt. Hij had, samen met zijn begeleider van zijn opleiding, wel geadviseerd dit door een specialistisch bureau te laten doen, maar je wilt toch eerst zien of het iets oplevert. Kosten kunnen altijd later gemaakt worden, toch? Af en toe loop je langs bij de stagiair die de hele dag achter Tweetdeck zit en op Facebook bezig is om vriendjes voor jullie bedrijf te maken. Het ziet er veelbelovend uit en tevreden verlaat je weer het kantoor van de stagiair.

De overdracht

De stagiair krijgt de opdracht om alle activiteiten en accounts over te dragen aan de marketingmanager. Tenslotte wil je dat je bedrijf door gaat met social media. De marketingmanager moet dit toch eenvoudig kunnen overnemen. De stagiair gaat weer terug de collegebanken in.

Stage afgelopen.

Na een totaal van zes maanden is de stagiair klaar. Hij heeft de laatste maand van zijn stage veel tijd besteed aan zijn afstudeerverslag en is tussendoor wel eens vergeten te reageren op klachten over jouw bedrijf op Twitter. Ook is hij vergeten een aantal vragen te beantwoorden op Facebook en LinkedIn. Maar dat maakt de stagiair niet zoveel uit, dat kan toch geen kwaad? Als het afstudeerverslag maar goed is.

Desillusie.

De stagiair is afgestudeerd. Met een hoog cijfer. Aangezien je nog steeds op de kosten wilt besparen, biedt je de stagiair nog geen baan aan. De stagiair heeft ondertussen ook al een leuke aanbieding gehad van een PR-bureau dat hem graag als specialist wil inzetten voor zijn klanten. Je gaat praten met de marketingmanager om te vragen hoe het gaat. De marketingmanager vertelt dat hij het veel te druk heeft met alle andere werkzaamheden en geen tijd heeft voor social media. Oftewel, alles ligt stil.

Imagoschade

Vragen op Twitter worden niet meer beantwoord. Daar wordt over geklaagd op Twitter, maar dat ziet niemand in de organisatie, want niemand let daar op. De Facebook-pagina van jullie organisatie staat vol met ongepaste foto’s en reclames van concurrenten, maar dat ziet niemand in de organisatie, want niemand let daar op. Je imago op social media is, zonder dat je er erg in hebt gehad, volledig naar de knoppen. Je imago in de markt wordt op deze manier slechter dan dat het imago zes maanden geleden was. Is dit de schuld van de stagiair? Nee dit is jouw eigen schuld.

Wat had je dan wel moeten doen?

Je had eerst intern moeten inventariseren wie er, eventueel privé, veel ervaring met social media heeft. Je had kunnen vragen of die medewerkers eventueel intern een presentatie zouden kunnen geven over de mogelijkheden. Je had hiervoor een externe specialist of spreker kunnen huren die al je medewerkers, of een groot deel ervan, zou kunnen overtuigen van de mogelijkheden.

Je had binnen je eigen team van mensen een aantal moeten laten opleiden door externe experts met een bewezen ervaring en referenties. Op die manier was het in de organisatie van binnenuit gaan leven. Je had dan wel moeten investeren, maar deze investering had je niet alleen in social media gedaan, maar ook in het eigen personeel.

Je verhoogt daarmee de intrinsieke waarde van de organisatie. Je eigen personeel was meer betrokken geweest. Meer dan welke stagiair dan ook. Je eigen personeel was gaan ontdekken welke mogelijkheden voor jouw organisatie geschikt zouden zijn. Je eigen personeel zou voor jouw succes hebben gezorgd. Succes dat je nu hebt laten liggen en de concurrent misschien wel niet…

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en sales. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Onder de noemen Next Business Agency ondersteunt hij met zijn team organisaties bij LinkedIn marketing en advertising.

Categorie
Tags

64 Reacties

    Jan Willem Alphenaar

    @tjans Het aantal verzoeken van afstuderende social media experts dat ik krijg is soms vier tot vijf per week. Allemaal aangesteld om het voor het bedrijf op te lossen.

    Het is dus echt aan de orde van de dag!


    17 januari 2011 om 13:15
    Maarten van Leeuwen

    Beetje aangedikt Jan Willem, maar voor de rest klopt het denk ik. Eerst inventariseren, leren en experimenteren binnen de eigen organisatie is een must voor een goede implementatie. En dat zeker niet neerleggen bij één persoon of afdeling.


    17 januari 2011 om 13:15
    Jan Willem Alphenaar

    @ Maarten, uiteraard ingedikt, maar soms is dat nodig om een standpunt duidelijk te maken 🙂


    17 januari 2011 om 13:15
    josgovaart

    Volledig herkenbaar. Ben ook benieuwd hoeveel stagiairs gedesillusioneerd terugkeren van hun stage. Vrijheid voelt fijn, maar als niemand je beter kan maken, heb je ook een probleem.


    17 januari 2011 om 13:26
    Flip de Jong

    Ik zag vandaag op Twitter @slechteservice en @bozeklant voorbij komen. Misschien ook goed voor deze website om eens naar te kijken!


    17 januari 2011 om 13:26
    Marco Hendrikse

    Inderdaad zeer herkenbaar. Kom ik regelmatig tegen.

    En volgens mij is het nog erger dan hierboven geschetst wordt. Immers, bij sociale media draait het om relaties. De stagiair is degene die een relatie opbouwt, die klanten, potentiële werknemers, leveranciers of prospects leert kennen. En dan wordt na 6 maanden die relatie plotseling onderbroken. Of voortgezet door iemand die de voorgeschiedenis helemaal niet kent. Natuurlijk gebeurt dit ook als iemand uit dienst gaat, maar nu weet je zeker dat het gebeurt ….En bij verloop is over het algemeen kennisoverdracht, in ieder geval dan toch aan een huidige collega, een aandachtspunt.


    17 januari 2011 om 13:44
    Jordy

    Inderdaad beetje aangedikt, maar zit inderdaad kern van waarheid in.

    Misschien had het bedrijf de afstudeeropdracht beter kunnen inleiden. Wat dacht je van de stagair de mensen intern inleiden, enthousiast maken en opleiden. Uiteraard toelichten van plan en e noodzaak.

    Dat zou een mooie opdracht zijn…


    17 januari 2011 om 13:45
    henk de vries

    haha helemaal waar en herkenbaar. Ik ben zelf afstudeerder van een commerciele media opleiding en ik denk dat de helft van mijn mede studenten met zo’n bovenstaande opdracht aan de slag gaan…

    En idd over 5 maanden zijn wij afstudeerders allemaal klaar en ligt het hele social media verhaal weer op zijn gat. Ik zal je artikel doorsturen naar de afstudeerders, aan hun om te bepalen of ze deze waarschuwing naar de baas communiceren en daarmee hun stage op het spel zetten ; )


    17 januari 2011 om 13:49
    Bernd van Diepen

    Aangedikt, maar herkenbaar en waar. Echter; vervang je social media of communicatie door een willekeurig ander vakgebied, dan is hier niets nieuws onder de zon. Natuurlijk is het de verantwoordelijkheid van het bedrijf om een stagiair z’n afstudeeropdracht te begeleiden. En natuurlijk laat je dat doen door iemand met affiniteit met het vak. Omdat het bij communicatie, en zeker social media, om klantcontacten gaat, is dat daarbij wel extra van belang.

    Maar een stagiair – op welke vakgebied dan ook – volledig vrijlaten? Dat lijkt mij persoonlijk een flinke tekortkoming en een desinteresse voor wat een stagiair wél voor het bedrijf zou kunnen betekenen. Om nog maar niet te beginnen over de verantwoordelijkheid voor samenwerking met een opleiding.

    Vanuit mijn studietijd weet ik dat een dergelijke desinteresse veelvuldig voorkomt en dat inderdaad flink wat stagairs teleurgesteld de collegebanken weer bestijgen. Daar tegenover staan ook voorbeelden van studenten die wél begeleid werden tijdens hun stage – niet de eerste de beste snuffelstage natuurlijk – en daadwerkelijk een bedrijf wakkerschudden met vernieuwende zienswijzen.


    17 januari 2011 om 13:59
    Leonie Lindeboom

    Stagiairs zouden nooit volledige verantwoordelijkheid moeten krijgen binnen een bedrijf over social media. Maar de blik van GEN Y kan soms wel een positieve bijdrage leveren aan social media. Juist OMDAT ze er zoveel mee bezig zijn. Maar verantwoordelijk.. Nee, zeker niet.


    17 januari 2011 om 14:02
    Bernd van Diepen

    Sluit me aan bij Leonie Lindeboom. Er is veel meer voor te zeggen een afgestudeerde daarvoor in te zetten, dan een stagair. Los van begeleiding – die ze allebei nodig hebben, is dus de tijd die ze doorbrengen binnen de organisatie de belangrijkste argument. Het enige voordeel van een stagair is dat die vrijwel niets kosten (en zeker niet als je ze geheel vrijlaat. Maar goedkoop wordt dan gauw duurkoop. Vergeleken daarmee is een goed begeleide afgestudeerde de kosten en moeite zeker waard, lijkt me.


    17 januari 2011 om 14:23
    Diana Russo

    Leuk beschreven Jan Willem, en inderdaad zie ik het veel zo gebeuren om me heen.

    Leonie geeft wel een heel belangrijke aanvulling: stagiaires kunnen een positieve bijdrage leveren aan Social Media. Ik zou zelfs zover willen gaan door te zeggen, dat er bij de implementatie van Social Media binnen organisaties minimaal een senior (in ervaring) medewerker met een breed, strategisch perspectief gekoppeld moet worden aan een stagiaire (of andere Gen Y medewerker) die een lagere drempel (of geen) ervaart tov het toepassen van Social Media.


    17 januari 2011 om 14:23
    Paul

    Ik voel me als stagiair Online Marketingcommunicatie lichtelijk op mijn tenen getrapt. Ik word namelijk over een kam geschoren met lakse en onverantwoordelijke studenten (die er overigens ook genoeg zijn). Echter ben ik blij dat het artikel uiteindelijk toch aangeeft dat de schuld bij het bedrijf ligt. Want inderdaad: een stagiair denkt (vaak) enkel en alleen aan zichzelf, NET als de organisatie. Tegenover het feit dat je voor weinig veel kennis in huis haalt, moet je ook anticiperen op de consequenties.


    17 januari 2011 om 14:34
    Berber

    Eens, maar om nu stagiaires helemaal te vergeten bij het inzetten van social media in de organisatie…nee. Een stagiair kan juist worden ingezet om de organisatie te enthousiasmeren over sociale media, om te inventariseren waar de organisatie mee aan de slag kan. Ik denk dat de fout ligt (wat in andere reacties ook is gezegd) om de stagiair de volledige verantwoordelijkheid te geven. Maak gebruik van de kennis van de stagiair en doe hier zelf iets mee!


    17 januari 2011 om 14:37
    CoachSander

    Goed geschreven JW; maar vooral herkenbaar…


    17 januari 2011 om 14:50
    remcojanssencom

    Vind het persoonlijk nogal gevaarlijk. Je laat een stagiair ook geen Boeing vliegen, of een keynote geven op een internationaal vermaard congres. Of het 8 uur journaal te woord staan als er stront aan de knikker is.

    Zeker woordvoering in social media is een senior functie, nou okay medior mag ook in sommige gevallen, waarbij een behoorlijke ervaring met zowel social als gewone PR van evident belang is. Dat mag je nooit nooit nooit alleen aan een stagiair overlaten.


    17 januari 2011 om 14:51
    Noud de Greef

    Ik sluit me aan bij Berber. Op zich niets mis met een stagair, maar net als op elk vakgebied moet je wel duidelijk een doel hebben. Welke opdracht geef je hem mee, en waarom geef je hem die opdracht? Wil je juist een keer een frisse blik? En vooral: wil je ook echt iets gaan doen met de uitkomsten en adviezen? Past de opdracht binnen een groter geheel?

    Als je iets wilt met social media (waarom? past het in een groter geheel?), en je laat een stagair op onderzoek gaan naar de mogelijkheden voor je organisatie, zorg dan op zijn minst dat je zelf ook betrokken blijft. En laat die stagair niet zomaar een plan maken zonder de interne organisatie mee te nemen. Ook hij moet nadenken over het nut van zijn scriptie, buiten alleen “afstuderen”. Zonder dat onderdeel in zijn scriptie mag hij geen hoog cijfer krijgen, ook daar moet hij op beoordeeld worden.

    Daar moet je zelf op letten, maar ook de opleiding en ook de student zelf. Dat moet een advies zijn in het rapport en liefst ook het afstudeerproces van de student zelf: hoe zorg ik dat mijn adviezen gebruikt gaan worden en ook blijvend gebruikt gaan worden?

    Onderwerp voor een nieuw artikel: wat heeft een PR bureau aan een afgestudeerde die dat niet meeneemt in zijn adviezen?


    17 januari 2011 om 14:51
    LarsM

    Hoi Jan Willem,

    So true!!!

    Groeten,

    Lars


    17 januari 2011 om 14:55
    Thomas de Vries

    Dit artikel is klinkklare onzin. Het verhaal is erg aangedikt en onrealistisch. Als studenten afstuderen op een social media opdracht geven ze aanbevelingen. Ze voeren zo’n opdracht dus nooit uit. Ook komt er bij dat de studenten de werknemers vaak informeren over hoe ze er gebruik van moeten maken maar dat het JUIST de huidige werknemers zijn die verpesten en te veel tijd vinden. Hoe graag de student het ook goed wil doen, er zal toch echt iemand vanuit het bedrijf de functie over moeten nemen. Vaak wil niemand dit op zich nemen.


    17 januari 2011 om 15:00
    Ruben

    Ik ben het volledig eens met Paul, de “schuld” ligt zowel bij de gemakzuchtige studenten (waar de schrijver kennelijk mee te maken heeft gehad) als lakse begeleiders vanuit het bedrijf. Een strategie wordt altijd uitgedacht voor een bepaalde termijn, het zou wel erg kortzichtig zijn van de begeleiders wanneer deze termijn alleen de stageperiode zou beslaan. Onderdeel van het opzetten van een dergelijke sociale media strategie is ook het ontwikkelen van gebruiksprotocollen. Iedere “expert” zou moeten weten dat dit een van de belangrijkste onderdelen is bij het opzetten van een korte of lange termijnstrategie (op welk vlak dan ook), zodat er een goede kennisoverdracht is bij het vertrek van een werknemer (al dan niet stagiair). Het opzetten van gebruiksprotocollen is ook een gebruik bij andere bedrijfsonderdelen, waarom zou dat nu anders zijn? Deze onderdelen zouden derhalve deel uit moeten maken van het eind resultaat en getoest moeten worden door de verantwoordelijke begeleider binnen het bedrijf.


    17 januari 2011 om 15:02
    vdwaal

    Herkenbaar. Ben zelf afgestudeerd op Social Media gericht op sport.

    Vaak is de opdracht omschrijving helder (en vrij algemeen), echter de afstudeerder richt zich op het project en doet vervolgens aanbevelingen. Na de afstudeer periode komt er een zwart gat waarin niemand binnen de organisatie het vervolg op zich neemt. Belangrijk is een vaste werknemer met een passie voor Social Media die de tijd en ruimte krijgt om het binnen de organisatie te integreren en draagvlak te creëren. Juist de betrokkenheid is het gene dat Social Media maakt of breekt. Gebruik het alleen als de organisatie erachter staat.


    17 januari 2011 om 15:56
    Frans Maassen

    Als je dan toch een stagiair effectief wilt inzetten voor het opzetten / uitwerken van een Social Media beleid, laat hem/haar dan een E-learning programma ontwikkelen zodat je je hele organisatie kunt trainen in (het gebruik van) Social Media. Maar een stagiair “zomaar” laten Twitteren voor je is natuurlijk wel heel erg naief…


    17 januari 2011 om 16:28
    Marvin Reuver

    @Jan Willem

    Als je een stagiair voor dit soort werkzaamheden aanneemt, geeft het aan hoeveel waarde je hecht aan social media. Eigenlijk wil je het wel, maar je wilt er geen euro aan uitgeven. Vreemde manier van werken. Als je beseft dat social media draagvlak moet hebben in verschillende lagen in je bedrijf, hoe krijgt een stagiair dat dan in effectief 5 maanden voor elkaar (introductie en afronding weggelaten).

    Er zijn vast stagiares die wel kennis hebben wat dat betreft, maar nog weinig ervaring in de praktijk. En je gaf heel sterk aan, social media is geen proces van 6 maanden. Dan gaat het allemaal pas beginnen. Stagiair weg = kaartenhuis valt uit elkaar.

    Bedrijven die zo’n beleid voeren, zullen snel tot een zure conclusie komen. Zoals via Twitter gezegd, hoop dat hier snel een einde aan komt en bedrijven de echte waarde van online (social) media gaan erkennen!

    Sterk artikel!


    17 januari 2011 om 18:34
    Chantal

    Goed en helder verhaal waarin allerlei problematiek binnen organisaties aan de orde komt met sociaal media als centraal punt!

    Lieve groet,

    Chantal


    17 januari 2011 om 19:18
    Huub Mutsaers

    Jan Willem, wederom een leuk stuk en herkenbaar als in mijn omgeving kijk. Toevallig hebben wij afgelopen half jaar met 3 stagiaires gewerkt met sales & marketing opleidingen. (Overigens niet ingezet op een Social Media opdracht). Het viel mij bij hen op dat ze eigenlijk weinig over Social Media weten en leren op school. Ze hebben allemaal hyves en facebook maar hoe het nou ingezet moet worden of gebruikt moet worden?

    Overigens blijft Social Media intern oppakken voor MKB een lastig iets. Wij bij Watercompany hebben het intern opgelost (ikzelf) maar het is moeilijk draagvlak te vinden binnen de hele organisatie. Er wordt zelfs lacherig gedaan over Twitter en Facebook. Langzaam aan krijg je meer collega’s nieuwsgierig maar ik ben er van overtuigd dat als ik nu het bedrijf zou verlaten ik zou moeten adviseren alle accounts te deleten.


    18 januari 2011 om 05:30
    J. Lankhaar

    De spijker op zijn kop!

    Ook wij zien partijen die graag meegaan in het verhaal, maar niet bereid zijn daar in te investeren. Een stagiair lijkt dan zo’n slimme keuze, tot 6 maanden later.

    Dank voor dit artikel.

    Groet,

    Joyce Lankhaar

    Bazoon Marketing Services


    18 januari 2011 om 06:26
    Marck van Dijk

    Binnenkort zal ik ook geen afstuderen bij een bedrijf aan een social media gerelateerde opdracht. Grappig daarom dat ik juist nu dit bericht tegen kwam. Ik zal het zeker meenemen naar het bedrijf!


    18 januari 2011 om 06:48
    leppam

    Helemaal mee eens. Wij hebben het een jaar geleden enkele maanden geprobeerd, gaat niet en werkt niet. Het moet vanuit de mensen zelf komen, intrinsiek omdat zij zichzelf beseffen welke waarde het voor hen heeft.


    18 januari 2011 om 07:27
    jelleboute

    Heerlijk geschreven Jan Willem. Tikje cynisch, maar oh zo herkenbaar. Ik zag gister vanuit de marketing afdeling hier intern de vraag uitgezet worden: op zoek naar een stagiair. Ik ga jouw artikel maar even doorsturen, hopelijk (h)erkennen zij jouw stuk ook.

    Overigens denk ik wel dat een stagiair kan werken, maar alleen in nauwe samenwerking met én de communicatie/marketing afdeling van de organisatie en de business zelf. Direct een stuk opleiding zeg maar.


    18 januari 2011 om 08:37
    Andy Hoek

    Leuk artikel JW!


    18 januari 2011 om 10:06
    Jeroen Gerth

    Er lijkt me niks mis mee om met een stagiair met sociale media aan de slag te gaan. De fout zit echter in het bedrijf en de begeleiding die ze geven. In het omschreven voorbeeld is totaal geen kennisoverdracht van stagiair naar bedrijf. Niemand weet waar hij het over heeft en waar hij mee bezig is. Tja, als na 5-6 maand de stagiair terug naar school gaat, weet niemand hoe het verder moet.

    Je komt dit trouwens vaak tegen. Werk waar een stagiair een half jaar mee bezig is geweest, wordt in een week door de gootsteen gespoeld door het bedrijf, omdat die niet de moeite heeft genomen om fatsoenlijk met de stagiair te communiceren. Been there!


    18 januari 2011 om 10:16
    Jeroen Gerth

    Waar haalt men eigenlijk het argument vandaan dat de stagiair laks zou zijn? Dat vind ik weer z’on onrelevant vooroordeel.


    18 januari 2011 om 10:20
    Wouter

    Ik ben op dit moment aan het afstuderen op social media gebied. Ik ben onderzoek aan het doen naar het gebruik van social media bij bestaande klanten per branche geselecteerd. De resultaten van dit onderzoek ga ik gebruiken bij een enquête per branche toegespitst onder niet bestaande klanten. Uiteindelijk komt hier dus een advies uit hoe de organisatie social media het beste per branche in kan zetten.

    De implementatie zal dus door de organisatie zelf moeten gebeuren!


    18 januari 2011 om 11:10
    ARispens

    Jan Willem, je had het artikel naar me doorgestuurd, maar zo knullig als geschetst in bovenstaand artikel kom ik ze gelukkig nooit tegen. Nu scheelt het dat wanneer een klant bij ons terecht zijn ze al hebben ingezien dat zelf zonder strategie aan de slag gaan of een stagiair aan te nemen voor de functie van social media manager geen optie is. Ik vind de door jou geschetste situatie meer een beeld wat wij een jaar geleden tegen kwamen. Nu is dit bij middelgrote tot grote ondernemingen niet meer aan de orde.

    Wij krijgen juist regelmatig van klanten de vraag om niet alleen hen bij te spijkeren en up to date te houden, maar ook om ons netwerk in te zetten om een fulltimer voor hen aan te nemen om hun pr en communicatieafdeling te ondersteunen. Dus gelukkig is het door jou in de onderste alinea geschetste scenario langzaam werkelijkheid aan het worden en door aan het dringen, ook bij de ondernemer, niet alleen bij de individuele werknemers.


    18 januari 2011 om 13:11
    Van Draeckensteijn

    Het verhaal is meer dan herkenbaar. Bij ons bedrijf (ik ben er marketing manager) zijn we vorig jaar een exportproject gestart door onze producten in België rechtstreeks via het web aan de consumenten aan te bieden. Daar hoorde ook het gebruik van Social Media bij. Aangezien ik zelf al langer op twitter en in de blogwereld actief ben, er een basiskennis door opgedaan heb en nog steeds doe, had ik wel ideeën over wat wel en niet wenselijk was. Ook realiseerde ik me dat mijn kennis te kort schoot om een succesvolle slag met Social Media te maken op eigen kracht. Je kunt nog zo leuk hobbyen, maar er zit een wereld van verschil tussen recreatief gebruik maken van Social Media en professioneel en gestructureerd bezig zijn. Slag één die ik moest winnen, was het overtuigen van de achterban. We hebben te maken met een uitermate conservatieve bedrijfsstructuur en dito bedrijfsvoering… Had men al gehoord van Social Media, dan in ieder geval met een negatieve connotatie. “Tijdverspilling”, “Leuk voor thuis”, “Wordt nooit wat” zijn zomaar een paar kreten die de revue passeerden. Na een aantal succesvolle ondernemingen aangedragen te hebben, die niet meer zonder Social Media zouden kunnen of willen, was het ijs gebroken. De directie gaf groen licht, onder de voorwaarden dat ze er zelf geen last van zouden hebben en het nagenoeg geen geld mocht kosten. Daar ga je al… De vers aangestelde exportmanager was ook geen fan van Social Media, maar zag er wel het belang van in. Die heb ik systematisch “bijgepraat” en geprobeerd mijn (beperkte) kennis aan hem over te dragen. Volgende stap: een stagiaire (want lekker goedkoop inderdaad) binnenhalen, om het hele traject vorm te geven.

    De truc die het bij ons gedaan heeft, is om de stagiaire niet te “begeleiden” (wat vaak neerkomt op even meekijken en hem aan zijn lot overlaten), maar samen met deze stagiaire een team op te zetten. Er is geen leerproces geweest in het traject waar we niet allemaal bij zaten. Uiteindelijk wisten we alledrie evenveel van de materie, de kennisoverdracht vond plaats in een driehoek. Wij leerden van hem, hij leerde van ons.

    Omdat we vanaf stap 1 horizontaal geprogrammeerd waren en het hele traject samen doorlopen hebben, lerend van de eigen fouten en elkaars fouten, maar ook van de successen, zorgde het vertrek van deze stagiaire hooguit voor een stukje werk extra wat verdeeld moest worden onder de twee achterblijvers. Maar de opgebouwde relaties hebben voor ons achterblijvers dezelfde waarde als voor hem.

    Kortom: ik zou het precies op dezelfde manier weer doen. Wie een stagiaire binnenhaalt om iets op te lossen waarvan men zelf de kennis niet bezit en men heeft niet de drang om zich die kennis eigen te maken, verspilt zijn tijd. Zet zo’n stagaire in een team waarin iedereen een evenredige steen bijdraagt, hou de communicatie intern open en overzichtelijk, gestructureerd en je kunt goud maken.


    18 januari 2011 om 16:12
    Maurice Beerthuyzen

    Iedereen die hierboven reageert zegt zich in bovenstaande verhaal te herkennen. Eigenlijk verontrustend toch? Bedrijven denken dus dat ‘zoiets als social media’ wel door een stagiair kan worden gedaan. Maar moet een stagiair niet juist goed begeleid worden op zijn afstudeeronderwerp? Een stagiair aannemen om goedkoop kennis binnen te halen is niet zoals het hoort volgens mij. Stagiars op het onderwerp social media zouden dus alleen met een succes stage kunnen lopen in een bedrijf dat de zaken al enigzins op orde heeft op dat gebied.


    18 januari 2011 om 16:18
    Gert-Jan Bos

    Om te beginnen wil ik even melden dat ik het jammer vind dat dit artikel nu op marketingfacts staat. Ik had het namelijk zelf willen bloggen. Dat neemt niet weg dat ik het een goed item vind en dat ik het er ook helemaal mee eens ben.

    Zelf ben ik zoekende geweest naar een baan in de wereld die social media heet. Ik heb me toen heel erg verbaast over het feit dat is of te licht (combinatie functie) of te zwaar (focus op social media) bevonden werd. Tot op de dag van vandaag is dit nog een feit. Een functie die betrekking heeft op social media is of een combinatie functie of een stage plek.

    Dat laatste vind ik net als in bovenstaande blog een fout begin van een belangrijke vacature. Zonder kennis van het bedrijf, de structuur, de geschiedenis en de toekomst visie kan je geen social media beleid maken. De bedrijven die nu een stage plek “social media” hebben doen dit in mijn ogen omdat “het moet”. Mijn mening is dat als je echt serieus aan de slag gaat met social media, lees het bovenstaande verhaal. Laat het niet over een nieuw, onervaren persoon qua bedrijf en qua social media.

    Nu Steve Jobs ziek vertrokken is kunnen we de introductie van de iPad 2 dus ook van een stagiair verwachten?


    18 januari 2011 om 19:42
    Jacco Methorst-Uniglobe MTC Travel

    Het verhaal zet zeker aan tot (wederom) een nieuwe ‘overdenking’ op dit gebied.

    Iedereen stort zich ineens op social media in welke vorm dan ook, zonder er een goed beleid voor te hebben. We moeten ‘meedoen’ nietwaar, anders missen we de boot…wordt nogal eens geroepen op alle recepties, bijeenkomsten en voorlichtingsavonden door diverse organisaties en belangenbehartigers.

    De stagaires die zich negatief aangesproken voelen en met een goed uitgedacht plan denken het anders en wel goed te kunnen doen. Degenen die niet over 6 maanden de ‘rotzooi’ laten voor wat het is. Degenen die zich hierdoor aangetrokken voelen mogen zich melden met hun afstudeerstage.


    24 januari 2011 om 11:08
    Jos de Laat

    kan me iets voorstellen bij de reacties maar je kunt ook de kennis van de stagiaire samenbrengen met het management om door middel van innovatieve pilots je eigen organisatie te betrekken in de Nieuwe manier van werken. zie ook op twitter #ciaprojectghor En natuurlijk benut je reeds aanweizige knowhow. Maar ook het management moet gecommiteerd zijn en mee willen doen! Alleen dan komt innovatie en daadkracht bijeen en vormt het niet direct concreet kunnen maken van de opdrengsten in euro’s geen belemmering meer voor de ontwikkelingen


    26 januari 2011 om 12:44
    Kevin

    Als huidige stagiair social media zie ik na 2 weken de uitkomst van mijn voorstel al. Implementeren? Nee, er wordt naderhand toch niets mee gedaan. Of ja, want dan heb ik de komende tijd tenminste iets interessants te doen in plaats van koffie halen.

    De vorige stagiair heeft ook zo zijn erfenis. Een webshop die verre van up-to-date is.

    Gelukkig moet ik nog 4,5 maand!


    10 februari 2011 om 17:18
    Frans Jan Boon, Add to Friends

    Eigenlijk moeten we medelijden hebben met social media stagiaires zoals jij, Kevin. Begonnen aan een stageplaats met ronkende perspectieven kom je er na 1,5 maand achter dat je er voor spek en bonen bij zit. En dan moet je nog 4,5 maand…


    11 februari 2011 om 08:12
    twitineke

    Je geeft een stagiair toch niet volledig de vrije hand ? De opdrachtgever is verantwoordelijk voor het begeleiden van stagiair en voor de inhoud van de opdracht (voortgangsrapportage). Dus denk niet dat het gemakkelijk is om even een (gratis/goedkope) stagiair op een(ingewikkeld) project te zetten. De opdrachtgever is verantwoordelijk!


    24 februari 2011 om 10:20
    Toon

    Ik ben nu bezig aan mijn tweede maand bij mijn stagebedrijf voor een soortgelijke functie en ik kan me hier helemaal in vinden. De eerste week sta je te stuiteren van enthousiasme over allerlei kennis die je in de praktijk wil brengen maar al snel kom je erachter dat de rest van het bedrijf nauwelijks enige relatie heeft met social media. Ook ik heb heel veel vrijheid: eigen pc met admin rights, toegang tot van alles en nog wat, vrijheid om eigen projectjes op te zetten, volledige beheer over de blog, facebook, twitter etc. Maar omdat er niet of nauwelijks een terugkoppeling bestaat vanuit het bedrijf (een marketingmanager die weinig aanwezig is en nauwelijks tijd heeft) weet ik ook niet echt waar ik aan toe ben.

    Een deel van mijn stagefunctie is het onder de aandacht brengen van social media bij het personeel, maar zelfs dat kan niet op al te veel steun en begeleiding rekenen van directie. Daarnaast loop ik aan tegen het gegeven dat veel van onze klanten zich niet op social media kanalen lijken te bevinden en we dus een roepende in de woestijn zijn op bv Twitter – of op z’n minst tegen een hele andere groep mensen dan onze klanten roepen. Hieruit blijkt ook dat het bedrijf eigenlijk niet zo goed lijkt te weten wat het precies wil met social media.

    En ook mij bekruipt dus het gevoel van shit – ik moet nog 4,5 maand.


    22 maart 2011 om 08:42
    @germainedupont

    Ook ik merk bij mijn bureau (socialmediastages.nl) dat bedrijven vaak stagiaires in willen zetten als “goedkope kracht”. Er wordt totaal niet nagedacht over de werkzaamheden en het gevolg nadat de stage is afgerond. Er wordt in deze tijd van recessie alleen aan geld gedacht!

    Als bovenstaand verhaal inderdaad geschreven is naar aanleiding van ervaringen, dan zijn dat allemaal bedrijven die graag mee willen doen met de “hype”, maar totaal niet weten hoe het in zijn werk gaat. De meeste weten nog geeneens wat Social Media inhoudt, verdiepen zich er niet in, maar willen wel direct de vruchten ervan plukken. Dat zullen ze nadien ook dubbel en dwars aanvoelen!

    Goed dat je het verhaal zo hebt geschreven en hopelijk steken de bedrijven er ook wat van op! Daarnaast wil ik nog wel zeggen dat (op een enkele uitzondering na) de meeste studenten zich wel ontzettend inzetten voor hun werkgevers en weten waar ze over praten!


    8 april 2011 om 07:12
    floor nobels

    Goed stuk, ik heb t meteen doorgestuurd naar een vriendje die onlangs een stagiar zocht voor een A merk notabene. Enne er zijn ook bedrijven die t wel goed doen…en nu echt durven investeren in social media mbv geld mensen en middelen.


    8 april 2011 om 07:29
    Tim Lecomte

    Goed artikel, zeer mee eens!

    Al verbaast het me dat ik geen reacties zie (of ik mis ze) waarin überhaupt wordt getwijfeld of een stagiair social media moet beheren voor een organisatie. De functie van woordvoerder voor een organisatie is vaak iemand die weet waar hij/zij over praat en namens een organisatie mag spreken. En als het aankomt op social media is een stagiair opeens een geschikte woordvoerder?

    Ik maak me niet zozeer druk over eventuele implementatie of overdrachtsproblemen. Volgens mij is het al de vraag of je een stagiair verantwoordelijk wilt laten zijn voor je bedrijfscommunicatie.


    19 april 2011 om 11:15
    Jan Willem Alphenaar

    Tim, daar heb je een goed punt. Waarschijnlijk is iedereen het met dat deel uit het verhaal met me eens. Een stagiair hoort dit werk niet te doen.


    19 april 2011 om 11:17
    Jedidja

    So true! Ik denk dat veel bedrijven ook onderschatten hoeveel tijd je er in moet steken om je Social Media goed op orde te hebben. Een stagiair is dan ideaal – extra handjes. Maar idd, als hij weg is, wat dan? Van een bepaald bedrijf waarvan ik weet dat een stagiair Twitter doet, zie ik zulke slechte tweets voorbijkomen, en een overload ook nog. Ja, het blijft moeilijk.

    @Tanja, ik ga je artikel meteen lezen!


    19 april 2011 om 12:21
    JdeG

    Leuk artikel en ik denk dat je helemaal gelijk hebt.

    Ben zelf momenteel bezig met een afstudeerscriptie op dit gebied. Echter is het bij ons zo dat de afdeling communicatie de klantcontacten via de al aangemaakte social media kanalen aangaat. Ik ben hier puur om de mogelijkheden voor zowel intern als externe inzet van social media te onderzoeken, wat past bij de bedrijfscultuur en de bedrijfsdoelstellingen etc. Daarnaast onderzoek ik het online gedrag van de doelgroep, wellicht dat dus de aanbeveling wordt om alleen te monitoren en waar nodig te reageren. Een andere mogelijkheid is dat onze klant al zo intensief gebruik maakt dat het voor marketingdoeleinden gebruikt kan worden. Dan zal een aanbeveling kunnen zijn om iemand full-time een strategie te laten ontwikkelen.

    In mijn optiek is er dus een wezenlijk verschil tussen het laten beheren en inzetten van diverse social media voor een bedrijf en het onderzoeken van de mogelijkheden van social media en of dit bij de cultuur en doelstellingen van het bedrijf past.

    Leuke discussie 🙂


    29 april 2011 om 07:57
    Erol Calicioglu

    Erg leuk geschreven! Ik ben het inderdaad eens met dit artikel. Tevaak zie je dat bedrijven zaken maar willen overlaten aan stagiairs en zoals in dit social media verhaal is dit goed weergegeven!


    16 juni 2011 om 07:48
    Leonardus

    Ik ga binnenkort ook beginnen aan mijn stage, waarin het social media gedeelte een rol speelt. Na het lezen van dit bericht en de reacties erop heb ik wat vragen over de invulling hiervan.

    Het is het beste om een social media plan te schrijven in samenwerking met het bedrijf? Met daarin oa een gedragscode, filosofie/doel achter het gebruik van social media en de uitvoering daarvan? Tips zijn welkom, want ik wil dit zo goed mogelijk uit gaan voeren en heb wel mijn ideeen hierover.

    Alvast bedankt


    25 juli 2011 om 21:44
    paulvandertorre

    Heerlijk artikel, ben het er helemaal mee eens!


    16 augustus 2011 om 13:00
    Mackus

    Ik ben sinds 2 weken ook bezig met een meeloopstage, waarbij de stageopdracht luidt dat ik een social media plan moet schrijven. Zelf ben ik de afgelopen 2 weken bezig geweest met het analyseren van het bedrijf, het doornemen van de marketingplannen etc.

    Ook ik word grotendeels in het diepe gegooid, maar ik heb dan wel het voordeel dat hier al iemand zit die affiniteit heeft met social media en al de nodige accounts heeft aangemaakt. Hij is ook degene die de ‘onderhoud’ van de sociale media verzorgd en dit ook wil blijven doen.

    Maar daar is ook een probleem te constateren. Hij moet nu al de grootste moeite doen om tijd te vinden om een interessante tweet te publiceren. Wat is het nut van een uitgebreid plan (want de ideen komen wel langzaam op) te schrijven terwijl je weet dat dit niet kan worden uitgevoerd?


    14 september 2011 om 06:30
    onlinemarketeerTV

    Onzinnig dit verhaal. Het betoog toont ook weinig inzicht in het onderwijs-systeem en beledigt zowel de onderwijsinstellingen, stagiaires en stagegevers onnodig. Deze grap wordt al jaren gemaakt door veel social sprekers maar dan gelukkig in een genuanceerde content. Dit ruikt teveel naar zelfpromotie en vooral frustratie.

    Het zijn stagiaires die organisaties al heel lang kietelen op nieuwe leergebied van de marketing, marcom, ICT, communicatie en meer. De stagegever kan juist met stagiaires de eigen (marcom) cultuur opfrissen zonder direct een wellicht onnodige dure investering te maken in een ‘ goeroe ‘ die even met slideshare in komt vliegen met veelal weinig oog voor de cultuur en organisatiestructuur.

    Bovenal zie ik ook nogeens veel supergemotiveerde stagiaires ‘ social media’ en particperen stagiaires op blogs en in de overige social en zijn ze zelf al veel met de middelen bezig.

    Neen geen ontwikkeling van aan strategie, maar dat wil je niet en doen consultants ook veelal niet.

    En met alle respect .. veel social media consultants zijn veelal ook niets meer dan ‘ ervaringsdeskundigen’ anders dan een ervaren strategisch adviseur met succesvol trackrecord.

    Ik zie veel goede (social)communityfuncties ontstaan uit stages; de stagegever kan ‘ ruiken ‘ aan de stagiaire, de stagiaire kan zijn of haar stage gebruiken om wellicht een nieuwe functie van waarde te creeren binnen de organisatie.

    Kende deze blog ook niet een ex-stagiair die nu online community marketing manager dinges is bij deze blog?

    Een reactie met een niet anoniem-account wordt gewaardeerd 😉

    @Remcojanssen Heel erg eens dat een stagiair zich niet moet laten ‘ misbruiken’ voor het opduiken van gratis social media (marketing) consult door een stage-gever. Ik krijg die aanvragen ook regelmatig. Hierin ligt een taak voor de onderwijsinstelling/ stagebegeleiding om de stagiaire hiertegen te beschermen.


    12 oktober 2011 om 09:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!