Het Guerrilla Marketing alfabet: Van Assvertising tot…

17 januari 2011, 07:35

Als je vandaag de dag je huis uitloopt is de kans groot dat je binnen een minuut al diverse reclame-uitingen (al dan niet onbewust) hebt waargenomen. Adverteerders halen daarom zowel off- als online de gekste dingen uit om hun uiting maar bij je onder de aandacht te krijgen. Een paar jaar geleden brainstormden we hier al eens over onontdekte advertentieruimtes. Met dank aan @yizmo voor input ruime tijd geleden, heb ik dit keer eens een fors aantal voorbeelden van Guerrilla-marketing op een rijtje gezet in de vorm van een alfabet van Assvertising tot…. Geen super strategisch artikel, maar gewoon een luchtige en hopelijk inspirerende lange maar gevarieerde lijst van voorbeelden, die duidelijk maakt dat je met een goede portie creativiteit en soms zelfs met een beperkt budget, toch je potentiële klant kunt raken!

Antvertising

Maar liefst 500.000 bladsnijdende mieren werden ingezet voor deze ‘Ant Rally’ campagne van het Wereld Natuurfonds. Advertising wordt Antvertising.

Assvertising

Het mag duidelijk zijn welk object hier als advertentiemedium wordt ingezet. De allereerste uitingen dateren van 2004 maar recentere voorbeelden zijn volop te vinden. Op Flickr, Trendhunter en Adrants. Adverteerders lopen uiteen van artiesten tot een onlineshop voor autobanden maar ook Kodak blijkt in 2005 deze vorm van adverteren te hebben ingezet tijdens een beurs in Kiev. Vroeg Michiel van Os zich in 2007 nog af of het nu helaas of gelukkig was dat we in Nederland deze vorm van advertising nog niet hadden gezien. Een jaar later gebruikte Radio538 Assvertising waarbij medewerker Efraim in zijn blote kont door Haarlem [LSFW] liep als onderdeel van de show van Niels en Froukje.

Bacteriavertising

Warner Bros. pictures creeërde in samenwerking met microbiologen voor de film “Contagion” een uniek billboard met een hoofdrol voor diverse bacteriën. Dank aan Sam Depoortere voor de tip.

Bagvertising

De volgende keer dat de verkoopster je vraagt of je er een tasje bij wilt, toch maar even goed kijken wat er dan precies op staat. Voor je het weet loop je bijvoorbeeld met een wapen op straat omdat je een boek hebt gekocht van een Belgische crime-schrijver of zit je tas onder de bloedspatten. Meer voorbeelden in bovenstaande slideshare.

Beach&Trackvertising

Het zand van een maagdelijk schoon en glad gemaakt strand is natuurlijk bij uitstek een fraaie plek om je commerciële boodschap te plaatsen of anders leg je er schelpen neer met een advertentie er in voor restaurant Spar in India

Beamvertising

Beamvertising is het projecteren van een commerciële uiting op bijvoorbeeld gebouwen. Op Marketingfacts zijn inmiddels diverse berichten te vinden met voorbeelden. Zo zagen we al eens: Sportlife beamvertising in Rotterdam, L.A.S.E.R. Tag van Graffiti Research Lab, virtuele etalage in de Bijenkorf, Alexander McQueen’s modeshow, Promotie via 3D video en de tijger van Karoline Sobecka en deze campagne voor Teenage Mutant Ninja Turtles.

Beardvertising

“Hang a BeardBoard (Patent Pending) in your beard. Sit back and get paid up to $5 per day.” All American Food en Eagle One zijn de eerste adverteerders op het Beardvertising 😉 Tip via de op dit moment nog baardloze @dannyoosterveer en voor dit nog iets te korte baard voorziene @corhospes.

Bikevertising

Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat met een aantal kids een bakfiets erg handig is, maar de prijzen liegen er vaak niet om.

Sponsorbakfiets biedt een oplossing waarbij een bakfiets in bruikleen wordt gegeven die echter wel voorzien is van een reclame-uiting. Geheel is een initiatief van Bakplakkers die speciale stickers voor bakfietsen aanbieden.

Bitevertising

Volgens mij voor velen een herkenbare situatie. De slagboom voor parkeerterrein gaat open, maar waar laat je zo snel de ticket? Precies! In je mond. Die observatie bracht Wrigley op het idee wereld eerste parkeerticket met mintsmaak te maken. Een test resulteerde in extra verkoop van Wrigley in winkels rondom de tekstlocatie. Verfrissend idee!

Bodyvertising

Bodyvertising ook wel skinvertising genoemd, waarbij het menselijke lichaam wordt voorzien van een reclame-uiting, is denk ik één van de bekendste vormen van guerrillamarketing. Ook Assvertising (zie begin van dit artikel) en headvertising behoren tot deze categorie.

Billy Gibb, ook wel The Human Billboard genoemd spant wat dat betreft de kroon. Om de operatie van een vriend financieren liet hij ooit tattoo’s op zijn lichaam plaatsen. Inmiddels zou hij 16 betaalde advertenties op zijn lichaam hebben, waaronder 5 op zijn hoofd. Mocht je interesse hebben, er zijn nog wat plekjes vrij! Een ad op zijn voorhoofd kost je wel zo’n 20.000 dollar.

Pacetat.com zag in dit alles een fraaie commercieel kans en biedt marathonlopers de mogelijkheid om een tattoo op hun onderarm te plaatsen, met daarop de tijden die ze moeten lopen om aan hun loopschema te voldoen. De tattoo is tijdelijk en het aanbrengen is vergelijkbaar met de tattooplaatjes bij kinderkauwgom. Bedrijven en organisatoren kunnen Pacetats bestellen met een eigen logo en zich zo op een unieke manier verbinden aan een event.

Het Amerikaanse makelaarskantoor Rapid Realty biedt medewerkers een 15% permanente salarisverhoging als ze een tattoo laten zetten van het bedrijfslogo. Mede ingegeven door de crisis lijkt een deel van de werknemers daar weinig moeite mee te hebben, zo blijkt uit de RTL rapportage van Erik Mouthaan. Antony Lolli de eigenaar van het kantoor overweegt ook zelf een tattoo te zetten bij de opening van hun 100ste kantoor.

Bravertising

In 2003 werd bravertising in de VS gespot bij Triump International voor de promotie van een Japans basketbalteam. Ook Burger King zette bravertising al eens in. Subtiel schreef Marco, die altijd oog heeft voor dit soort details, in dat artikel destijds dat het mogelijk is om twee verschillende advertenties te plaatsen;-) En nu niet meteen denken dat dergelijke campagnes tegenwoordig niet meer voorkomen. Lingeriemaker Triumph maakte recent in Japan nog een bh die ingezet wordt voor de promotie van toeristische attracties.

Bridgevertising

Een omhoogstaand brugdek vormt een mooi en groot oppervlakte voor een verrassende campagne al dan niet inhakend op de specifieke locatie. In 1993 won PublicisFCB/Prad al eens een lamp met een advertentie voor de Staatsloterij op een brug. Aan de onderkant van de openstaande brug was te lezen “Hier passeren wat winnaars van de Staatsloterij”.

In 2006 zette TWBA voor Adidas bridgevertising in door een gigantisch bilboard met de Duitse keeper Oliver Kahn over een bestaande brugconstructie te plaatsen hetgeen internationaal aardig wat free publicity genereerde.

Maar ook in Amsterdam (hoe kan het anders met al die bruggen) werd bridgevertising in 2007 al eens ingezet getuige bovenstaande video op YouTube.

Bugvertising

All rights reserved by: Emily Berezin

In 2005 werd het van corporate logo’s voorzien van bugs door BoingBoing gespot. Emily Berezin creëerde een mooie fotoserie op Flickr rondom Parasitic Advertising waarbij hij levende insecten voorzag van corporate logo’s; een Pepsi-ladybug en zo waar een Volkswagen June Beetle. Ik heb wat mixed feelings over de effectiviteit hiervan.

Busvertising

Adverteren op de bus is bekende kost natuurlijk, maar deze staaltjes van busvertising gaan net even iets verder.

Naar aanleiding van onderzoek waaruit bleek dat ‘word of mouth referrals’ noodzakelijk waren om nieuwe klanten te verkrijgen, liet ING Direct in Italië een campagne ontwikkelen met de inzet van human billboards waaronder ook bovenstaande uiting op de zijkant van een bus. Video even bekijken, want ik verklap verder even niets.

Centraal Beheer maakte in 2008 ook op een opvallende manier gebruik van de bus als reclameobject. De campagne ontwikkeld door DDB deed vermoeden dat de bus achteruit reed en won een Gouden Leeuw, een Gouden ADCN Lamp en de Eurobest Grand Prix.

Ter promotie van de dierentuin in Kopenhagen liet men een Boa Constrictor los op de bus in Kopenhagen. Mocht je als ouder de bus niet hebben gezien, dan denk ik dat je kind je vast wel even zal wijzen op de slang!

Meer voorbeelden van opvallende reclame op bussen vind je hier en hier.

Clockvertising

Aangezien we regelmatig kijken hoe laat het is, is een simpele klok best een aardig reclame-object moeten deze adverteerders gedacht hebben. Natuurlijk staat hun logo op de klok, maar de boodschap maakt wel gebruik van het feit dat eea op een klok staat. De linker klok werd ingezet voor campagne van NRDC met de tekst “Stop hunting. No time to delay”. Rechter klok is van Gabriela, een Filipijnse organisatie die opkomt voor de belangen van vrouwen en de klok inzette in de strijd tegen geweld ‘Every hour, a woman is abused.”

Contactvertising

Collega weblog DutchCowboys schreef in 2007 over een campagne van het Wereld Natuur Fonds waarbij aandacht voor de Amazone werd gevraagd via contactadvertenties van dieren uit het regenwoud. Op datingsite Mundo waren profielen geplaatst van jaguars Jack en Jacky die op zoek waren naar een vaste verkering en op Hyves zocht Capibara Leonardo di Capibo vrienden die in contact wilden blijven met de natuur.

Dronevertising

dronevertising

Amazon mag dan bezorging via drones aan het testen zijn, het Russisch bureau Hungry Boys ziet nieuwe advertentiemogelijkheden via Dronevertising. In het financieel kantoordistrict gebruikten ze drones om te adverteren voor de lokale noodleketen Wokker. Drones voorzien van advertenties vlogen langs de kantoren als ‘real life Pop-Up Ads’. En met succes, gedurende de campagne steeg de verkoop met 40%.

Eggvertising

In 2006 gebruikte CBS al eieren als reclameobject. Met slogans als “Crack the Case on CBS” voor CSI en andere varianten werd op de eieren reclame gemaakt voor programma’s van CBS.

Daar waar CBS eieren enkel gebruikte als locatie, ging scheermesjes fabrikant Wilkinson een stapje verder. Door de vorm en kleur werd het ei onderdeel van de reclameboodschap en werd het geheel een stuk krachtiger.

Elevatorvertising

De lift blijkt vanwege de kleine beperkte ruimte en de beweging een geliefde locatie te zijn voor Guerrilla Marketing campagnes. Right Guard deodorant gebruikte de lift om het gebruik van deodorant onder kantoorpersoneel te promoten.

Ook Volkswagen gebruikte de lift in hun Fast Lane campagnes. De campagne had tot doel mensen te verrassen, nieuwsgierig te maken en te laten genieten als dingen wat sneller gaan dan normaal. Daar om heen creëerden ze een aantal acties op verschillende plekken. Een supermarkt werd voorzien van winkelwagentjes uitgerust met skateboards maar ook verbouwde ze zoals je hierboven kunt zien een lift om de gebruikers het gevoel te geven in een raket te worden gelanceerd.

Ik vermoed dat de adrenaline je ‘s ochtends wel even door je lijf schiet als je in de lift wilt stappen en dan bovenstaand beeld ziet. Da’s precies wat ze wilde bereiken bij Maxwell House Coffee met deze campagne. Ook een aanbieder van Skydive, koekjesfabrikant Oreo en haargroeimiddel Follliderm zette de lift al eens in als onderdeel van een campagne. Meer voorbeelden in deze categorie bij Creativeguerrillamarketing.com en bij Inspirationfeed.

Escalatorvertising

De beweging in de roltrap blijkt tot paar leuke vormen van guerrillamarketing te kunnen zorgen zoals je in bovenstaande video kunt zien. Andere voorbeelden zijn van Kleenex Tissues, Gilette Venus en voor een een pretpark in Brazilië.

Eyevertising

Als marketeer wil je graag je merk in het hoofd van de consument krijgen. BMW deed het bijna letterlijk. Bekijk het filmpje en oordeel zelf. Wat mij betreft een bijzonder verrassende en knappe Guerrillamarketingactie.

Fieldvertising

De Partij voor de Dieren zette deze vorm van advertising al eens in vermoedelijk geïnspireerd door deze advertentie nabij Dubai International Airport. In april 2010 werd een gigantische reclameboodschap ingezaaid op een graanveld nabij Schiphol. Vanuit de landende en opstijgende vliegtuigen was paar weken later vanuit de lucht in het veld de boodschap ‘Kies nu Partij voor de Dieren’ te lezen. De advertentie van 35.000 vierkante meter is ook aangemeld bij het Guinness Book of Records.

Ook Swiss Air zette deze vorm van advertising al eens in en volgens mij Douwe Egberts ook al eens in weiland rond Schiphol. Zie voor meer info over dit soort campagnes dit artikel van Matthijs.

Flyvertising

Hierboven twijfelde ik wat over de effectiviteit van bugvertising, maar dit voorbeeld van flyvertising kreeg in elk geval voldoende aandacht op een boekebeurs in Frankfurt. 200 vliegen werden met behulp van wax (die naar enkele uren vanzelf losliet) voorzien van een ultralight banner met de tekst “Eichborn. The publisher with the fly. Hall 4.1. Stand E146” en werden tijdens een PR-event op de beurs losgelaten.

Kosten: 500 Euro. Resultaat: 800.000 clicks naar 90 seconden filmpje over campagne op Youtube in de eerste maand. 5.000 extra kliks naar de site van de uitgeverij, wereldwijze exposure op TV en hier en daar enkele opmerkingen over dierenmishandeling.

Foamvertising

Marketing is een grote zeepbel wordt er wel eens geroepen. In dit geval komt het aardig in de buurt 🙂 Bij foamvertising wordt middels een foamprinter logo’s gecreëerd van foam (schuim) ook wel flogos genoemd. Azilis Guerrillamarketing zette deze vorm van adverteren in bij de promotie van een nieuwe geurlijn van The Bodyshop in Parijs. In Denemarken werd de 70-ste verjaardag van de Koningin er mee opgefleurd. Het uitsnijden van logo’s uit met helium gevuld schuim is overigens een gepatenteerde vinding. Meer info op flogos.eu

Garbagevertising

Klik op afbeelding voor vergroting

Heineken maakte eerder al eens een werkelijk briljante Guerrilla Marketing actie die ook de top10 van het Marketingfacts Jaaroverzicht 2010 haalde. En Heineken’s Walk-in Fridge en de opvolger ken je natuurlijk ook al. Maar wist je ook dat zelfs de vuilnis een plek kan zijn om te adverteren? TBWANeboko bewees dat zelfs dat mogelijk was. Ze plaatsten op de dag dat de vuilnis in Amsterdam opgehaald werd, op verschillende plekken een grote doos bij het vuilnis die deed vermoeden dat de Walk-In Fridge van Heineken daadwerkelijk te koop was. En voor nog wat extra exposure kun je natuurlijk nog wat leuke grappen uithalen met die Walk-in Fridge Box.

Grassvertising

Nee, ik bedoel niet deze vorm van adverteren op grasstengels die Sky+ HD en Stoke City FC zouden hebben ontwikkeld 😉 Het gaat hier om normaal gras dat gebruikt werd als fotografisch medium. Door gras in een donkere kamer te laten groeien en gedurende zo’n 12 uur per dag het te belichten met een negatief van een afbeelding was men in staat een afbeelding te laten ontstaan. Een unieke manier die direct aansluit op Wimbledon waar op gras wordt getennist.

Maar een prachtig groen golfterrein leent zich er natuurlijk ook prima voor om op bovenstaande wijze te adverteren. Vergis je niet GrassAds heeft er hele business van weten te maken.

Handvertising

Kracht zit in de eenvoud, dat blijkt maar weer uit bovenstaande prachtige campagne voor desinfecterende middelen tijdens de Hamburg Marathon. Met dank aan Cor Hospes voor de tip.

Legvertising

Legvertising is Bodyvertising op wat ze in Japan ‘Zettai Ryouiki’ of ‘absolute territory’ noemen; “Zettai ryouiki is the exposed area of skin between the hem of a woman’s shorts or skirt and their leg wear. Often, a woman’s zettai ryouiki will garner more attention than any cleavage she might be sporting.” zo valt te lezen op deze site. Het Japanse PR bureau Aboslute Territory biedt $13 tot $128 aan dames met minstens 20 contacten in social netwerken met de verplichting images van de ads te delen in de social media als bewijs. Kijk en oordeel zelf. Dank aan Marco Derksen voor de tip.

Metrovertising

Ok, het had ook een busstation kunnen zijn, maar deze Guerrilla-campagne van IKEA had als locatie het metrostation. Wachtend op de metro kan het publiek de banken van IKEA uitproberen. Tikkie gewaagd, want het metromeubilair zelf blijft niet altijd heel, maar de buzz rondom dit alles maakt een hoop goed. Kijk voor een betere indruk de serie foto’s op dit weblog.

Nikon plaatste ter promotie van de Nikon D700 een interactieve billboard in een subwaystaton in Seoul. Bezoekers die langs het billboard liepen met daarop een (foto van een) hele groep paparazzi activeerden vervolgens de flitslampen van de fotografen alsof ze zelf een beroemdheid waren. De rode loper die voor de billboard liep wees de weg naar de dichtstbijzijnde Nikon-store.

Andere voorbeeld in deze categorie is deze NYC subway takeover campagne voor “Mad Men”. Met behulp van stickers werd de hele cabine van de metro in de jaren ‘50 gebracht ter promotie van seizoen 2. Gedetailleerde foto’s op Flickr.

Mirrorvertising

Doordat spiegels het beeld van de kijker weergeven kun je daar natuurlijk in je campagne gebruik van maken voor bijvoorbeeld het rekruten van personeel, de promotie van sieraden of zelfs een iets verdergaande versie ter promotie van de playboy. Ook de buitenspiegels van auto’s is al eens op creatieve wijze ingezet om promotie te maken. Andere voorbeelden onder het kopje ‘Toilet Advertising’ hieronder. Vermoed dat we spiegels binnenkort wel weer eens tegen zullen komen in een campagne dankzij de recente ontwikkeling van deze interactieve spiegel die qua aanraking doet denken aan een grote iPad.

Peep Hole Advertising

De foto legt denk ik alles wel uit. Saatchi & Saatchi Peru maakte deze ad voor Pizza John en won er goud mee in Cannes bij de International Advertising Awards.

Pissvertising

We kennen natuurlijk de advertentie in urinoirs die oplichten. Piss-screen.com gaat een stapje verder en biedt (zoals je in bovenstaande video kunt zien) een fraaie mogelijkheid om alcoholhgebruikers te wijzen op de lokale taxibedrijven. Als je thuis je iPad toch meeneemt naar de wc hier is een making of video om zelf aan de slag te gaan 😉

Plantvertising

foto: WWF / Lory Tan

Coca-Cola en World Wide Fund for Nature in de Filipijnen hebben een billboard gemaakt van 18×18 meter levende planten. De 3.600 in gerecyclede Coca Cola flesjes geplaatste Fukien thee plantjes staan opgesteld in Manila’s drukste straat en absorberen de koolstofdioxide.

Playgroundvertising

Cramer-Krasselt creerden voor COA Youth and Family Centers een fraaie Guerrilla campagne ter promotie van interactie tussen ouder en kind. Puzzels, boeken, meetlatten etc. waren onderdeel van deze “guerrilla classrooms” om kinderen dingen bij te brengen. Doel van dit alles? Bij ouders zichtbaar maken hoe hun betrokkenheid kan helpen bij het leren.

Rainvertising

Volgens bovenstaande video is Hamburg bekend om 3 dingen: Vis, prostituees en regen. De eerste 2 dingen zouden we wel weten te vinden in Hamburg, maar in geval van regen hebben we geen idee waar we een paraplu in Hamburg kunnen krijgen. JTW ontwikkelde daarom een guerrilla marketing campagne voor de lokale parapluwinkel Schirm & Co. Budget: 130 euro.

Scaffoldingvertising

Gebouwen in steigers worden vaak ingezet als megagroot reclame-object. Megamedium is één van de aanbieders in Nederland en heeft ook een aardige lijst met voorbeelden. Hoewel de reclame-inkomsten een deel van de verbouwingskosten kunnen compenseren zijn gemeentes niet altijd blij met de grote geveldoeken in de stad. In 2007 zette Spotlight al eens de discussie uiteen.

Sheepvertising

Ja, je leest het goed ook schapen zijn als eens ingezet als reclame-object. In 2006 was Hotels.nl in Nederland de eerste partij die schapen gebruikte om reclame te maken. De burgemeester van Skarsterlan was ‘not amused’. Gevolg een dwangsom van 500 euro per dag met een maximum van 20.000 euro voor Hotel.nl, omdat reclame langs de snelweg niet toegestaan was. De dwangsom stelde voor Hotels.nl weinig voor, want de verkoop was met 15 procent gestegen aldus dit artikel in de NY Times. De burgemeester verhoogde hierop de dwangsom naar 50.000 euro. Gevolg? Hotels.nl verhoogde het aantal schapen naar 60 stuks en liet de schapen in Joure een shirt dragen met de zeer toepasselijke tekst tekst: ‘Burgemeester bedankt’. Dankzij de houding van de burgemeester en ook een claim van een zonnecentrum verkreeg de campagne extra veel publiciteit.

Snowvertising

Loupes, een startup in online coupons, bedacht bovenstaande guerrillamarketingaktie. Met een budget van slechts 50 euro lieten ze hun logo achter op zo’n 2000 auto’s toen Duitsland onder een dik pak sneeuw lag. Overigens kun je ook bij 36 graden sneeuw inzetten voor promoties, zo laat Club Med in Tel Aviv zien.

Stairvertising

Nou vooruit laten we deze dan maar Stairvertising noemen. Een mooie campagne van Volkswagen waarin met een beetje humor duidelijk wordt gemaakt dat door dingen leuker te maken je veranderingen teweeg kan brengen. En dat alles uiteindelijk om op een speciale website van Volkswagen duidelijk te maken wat Volkswagen zoals doet voor het milieu.

Toiletvertising

Hierboven schreven we al over Piss-vertising maar het toilet bevat nog een boel andere plekken om te adverteren. Zo zijn er Interactive Urinal Communicators “It can talk, sing, or flash a string of lights around a promotional message when greeting a “visitor”. The large anti-glare, water-proof viewing screen is strategically located just above the drain to ensure guaranteed viewing without interruptions. Using the elements of surprise and humor in a truly unique location will, in combination with your ad, make a lasting impression on every male that sees it.” Meer heb ik er ook niet aan toe te voegen.

Een andere object dat ingezet kan worden als reclameobject is de spiegel. De Magic Display mirror toont op het moment dat je vlak voor de spiegel staat, je spiegelbeeld maar doe je een stap opzij dan toont de spiegel een advertentie. Verder is in Melbourne al eens een handdroger voorzien van LCD-display voor het vertonen van een advertentie.

Zelfs toiletpapier is al eens ingezet als reclame-object. In Zwitserland werd al eens geadverteerd op lege wc-rolletjes en in Japan werd toiletpapier ingezet ter promotie van Windows Vista. Mocht je interesse hebben, meer info over de mogelijkheden op deze site.

Tot slot nog een campagne waarin op een gegeven moment het licht in het toilet uitgaat en met behulp van een black light het toilet veranderd in een bloederige crime scene met de woorden “See what others don’t see. 13TH STREET. The Action and Suspense Channel”.

Tunnelvertising

Tunnel advertising

In 1996 schreef ik al eens een kort artikel over tunnel advertising waarbij in de wand van een tunnel een hele reeks afbeeldingen zijn opgehangen. Zodra de trein voorbij rijdt wordt de snelheid gemeten en wordt elke afbeelding kort verlicht op moment dat deze voor het raam van de trein is. Gevolg van dit alles is dat de reiziger door het glas van de trein een korte commercial te zien krijgt. Volgens de comments bij PingMag was het systeem in 1996 al actief in Washington DC en Chicago. Op deze site tref je aantal voorbeeld filmpjes aan.

Watervertising

Onderzoekers van Akishima Laboratories hebben in 1996 samen met professor Shigeru Naito van de Universiteit van Osaka een apparaat ontwikkeld waarmee tekst en afbeeldingen kunnen worden gemaakt op het wateroppervlakte.

Ook water kan dus al als reclame-object worden ingezet.

Voor de nerds legde Gizmodo de techniek al eens uit: “The device consists of 50 water wave generators encircling a cylindrical tank 1.6 meters in diameter and 30 cm deep (about the size of a backyard kiddie pool). The wave generators move up and down in controlled motions to simultaneously produce a number of cylindrical waves that act as pixels. The pixels, which measure 10 cm in diameter and 4 cm in height, are combined to form lines and shapes. The device is capable of spelling out the entire roman alphabet, as well as some simple kanji characters.”

Via een iets andere techniek is het ook mogelijk in een watergordijn woorden of afbeeldingen te tonen, zoals bovenstaande video laat zien. In 2008 werd op deze wijze water gebruikt in het Museum of Modern Art als onderdeel van een tentoonstelling. Julius Popp haalde de op dat moment gebruikte termen van internet en toonde deze met behulp van deze techniek onder de naam Bit.fall. Ook Jeep adverteerde al eens tijdens een autobeurs.

Wifivertising

Een luchthaven is volgeplakt met commerciële uitingen. Hoe val je tussen al die advertenties dan nog op? Jung von Matt kwam in 2008 op het idee om gratis wifi netwerken op Hamburg Airport in te zetten en zo extra aandacht te verkrijgen. Men installeerde zes wireless netwerken in buurt van de Sixt balie, zette de naam (SSID) van het netwerk op creatieve wijze in om te triggeren en zorgde er vervolgens voor dat de eerste pagina die geladen werd bij het maken van een verbinding het speciale aanbod toonde. Ook de Coffeecampany in Amsterdam gebruikte al in 2008 wifi als promotiemiddel met creatieve netwerknamen als BuyCoffeeForCuteGirlOverThere? en BuyAnotherCoffeeYouCheapkate.

Windshieldvertising

Een aantal jaren geleden werden in Nieuw-Zeeland bovenstaande posters op de voorruit van geparkeerde auto’s geplaatst met als doel bestuurders voorzichtiger te laten rijden in de buurt van scholen. De tekst “Please don’t speed near schools” in combinatie met de vrij harde en overduidelijke afbeelding op je voorruit, brengt de boodschap wel over.

Windvertising

Adverteren in de wind is een beetje lastig, maar wind kan wel wat toevoegen aan een adverterievorm zo las ik bij dit blog. De afbeelding van bijgaande billboard voor een lingeriemerk maakt het overduidelijk. Nissan maakte ook al eens gebruik van de wind door aan een billboard (gericht op mensen met kinderen) met de Nissan Note erop een vlieger te verbinden voor extra aandacht.

Zebracrossvertising

Lowe en Draft ontwikkelde voor Delta Lloyd Asset Management een guerrilla campagne die de introductie van het Delta Lloyd Europees Deelnemingen Fonds onder de aandacht van beleggers moest brengen. In de wat ‘rijkere gemeenten’ van ons land werden bestuurders voor het stoplicht verrast; zodra het licht op rood sprong of zodra een voetganger het zebrapad overstak, doemden het promotieteam van Delta Lloyd uit het niets op om naast elkaar staand op het zebradpad de reclameboodschap weer te geven.

Tijdens Zurichfest in Zwitserland is een deel van de binnenstad verboden voor auto’s. Zebrapaden hebben tijdelijk dus even geen functie en daar haakte McDonalds zoals je ziet handig op in. Voor meer voorbeelden van verrassende zebrapad-campagnes zie dit artikel van @odeeblog.

De tijd is rijp voor meer Guerrilla

Dat was een blik in de verrassende wereld van Guerrilla Marketing, met dank aan Guerrilla Marketing Expert Cor Hospes (@corhospes) van guerrilla-bureau Tsjee.com voor het inhoudelijk afstemmen van wat zaken rondom dit artikel. De tijd is overigens rijp voor meer Guerrillamarketing, zo stelt Cor:

“(…) Het versnipperde medialandschap; het einde van de geloofwaardigheid van traditionele reclame; de kracht van storytelling; de groeiende consumentenvraag om productmeerwaarde en merkvoordeel: het is de tijd voor guerrillamarketing. Omdat guerrillamarketing denkt vanuit de consument. Omdat guerrillamarketing authentiek, relevant, strategisch en betekenisvol is. Hoe kan het anders dat een televisiekijker direct gaat zappen zodra hij in een reclameblok belandt, terwijl hij foto’s of filmpjes rondstuurt van een guerrillamarketing actie en erover ook nog eens enthousiast gaat praten, bloggen, tweeten, facebooken en buzzen. Guerrillamarketing is dan ook allang geen middel meer voor erbij, maar mainstream, sterker, merken kunnen niet meer zonder. En je kunt de kracht van guerrillamarketing dankzij sociale media nog als geen ander meten ook. Mooier: juist dankzij sociale media zal guerrillamarketing uitgroeien tot misschien wel leading in advertising waarin het steeds meer draait om storytelling. Je ziet niet voor niks steeds meer guerrilla-acties online. Vanwege de hoge buzz-factor en het hearsay-effect van sociale media waar mensen als geen ander graag praten over merken, producten en diensten. En daardoor kun je de impact van guerrillamarketing als geen ander meten”

Hoewel dit artikel een fraaie alfabet vormt waar nog tal van letters in missen, moeten we volgens Cor als marketeer blijven zoeken naar nieuwe onconventionele mediakanalen. Veel van bovenstaande voorbeelden waren ooit heel ‘guerrilla’ en zijn nu geïntegreerd in de marketingmix. Volgens Cor zal Guerrillamarketing zich dan ook blijven ontwikkelen:

“(..) Guerrillero’s moeten continu naar nieuwe communicatiekanalen blijven zoeken. Anders verliest guerrilla zijn kracht, anders verliest het zijn impact. Tenzij je dus met een heel originele en verrassende steigerdoek-, of busreclame mensen weet te raken. En je ook met een abri kunt blijven verrassen, en een guerrilla-effect kunt creëren door een conventioneel kanaal op een onconventionele wijze in te zetten waarvan de BNR Donorshow natuurlijk het beste bewijs is. Om nog maar eens te onderstrepen: guerrillamarketing is meer dan een stuntje voor de leuk. Dan trap je in dezelfde fout als veel traditionele reclamebureus al jaren in spotjes doen. Merken moeten authentiek, transparant, eerlijk, ja, menselijk zijn. No bullshit verkopen. (..) Guerrilla marketing zal zich dan ook ontwikkelen van louter entertaining richting betekenisvol. Je doet ermee iets goeds voor mensen. Denk daarbij aan brand utilities. Een gratis tool of service die tegelijk fungeert als promotiemiddel om het dagelijks leven van mensen te veraangenamen. Ik weet dan ook zeker dat na dit eerste Guerrilla Aap Noot Mis het tweede een geheel ander uiterlijk zal krijgen.”

Als je meer wil weten over Guerrilla Marketing en Cor zijn visie hierop lees dan zijn boek Gueriilla Marketing, nieuwe sluiproutes naar het hart van je klant of wacht op de opvolger “Handboek Guerrilla. Van marge naar mainstream” die naar verwachting medio mei verschijnt.

Mocht je binnenkort een nieuwe verrassende campagne willen maken, denk dan eens aan bovenstaande mogelijkheden. En de reacties is natuurlijk een fraaie plek om die prachtige knaller van een Guerrilla-Marketing campagne die je hier gemist hebt, even toe te voegen!

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

73 Reacties

    chi666

    Briljant Erik, geweldig hoeveel werk je hier in hebt gedaan.


    17 januari 2011 om 08:24
    Bart van de Casteel

    Een geweldig stuk!. Mijn complimenten.


    17 januari 2011 om 08:54
    media

    Heerlijk, tijd om de oude rubriek ‘Bier, Sex & Reclame’ weer in leven te roepen 😉 Mooi overzicht Erik, top!


    17 januari 2011 om 08:55
    Jan

    Leuke lijst met uitingen.

    Maar waar zijn de magazinevertisings, de Tvvertisings of de billboardvertisings/

    Get my point?


    17 januari 2011 om 10:12
    Eelco Lulofs

    Groots! Gewelig gedaan Erik!


    17 januari 2011 om 10:13
    David van Dam

    Mooi overzicht Erik, top! Toch weer een paar gezien die ik eerder gemist had. Bedankt hiervoor.


    17 januari 2011 om 11:16
    StevenInSites

    Wat een artikel. Gefeliciteerd, echt top!


    17 januari 2011 om 12:47
    Luuk Ros

    Wat een geweldige lijst

    Is een site waard, waar we de meest schokkende vernieuwingen kunnen aandragen bij de strenge doch rechtvaardige jury. En vraag me af of je garbagevertising-voorbeeld nou schaamteloos is gejat door of ván de Mini-autodoos van UbachswisbrunJWT


    17 januari 2011 om 13:42
    Pieter Vallen

    Erg gaaf stuk Erik!


    17 januari 2011 om 13:56
    Berend Smeets

    Super leuk stuk Erik! Complimenten..


    17 januari 2011 om 19:03
    Chris Heine

    Cool stuff Erik! NEXT BIG THING? …..

    Groet,

    Chris


    18 januari 2011 om 13:35
    Erwin van der Laan

    Heel leuk artikel!

    Ook leuk dat vrijwel al deze projecten in te kopen zijn bij Jack Liberties guerrillamarketing in Amsterdam!

    Grote groet, Erwin


    20 januari 2011 om 12:25
    Erwin Halmans

    Erik,

    Respect voor je verzamelwoede 😉

    Dit is een geweldig leuke aanvulling op de Guerilla Marketing acties in Cor’s boek.

    Groet, Erwin


    30 januari 2011 om 15:48
    10communications

    Als echte guerilla-marketeer zet je hier natuurlijk niet je ideeen weg, dat is nou typisch guerilla … 😉 Gaaf overzicht.


    4 februari 2011 om 09:51
    evroekel

    Artikel geupdate en Rainvertising toegevoegd met dank aan @corhospes


    8 juni 2011 om 14:27
    Wouter

    Google even op spankvertising, die mag zeker niet in het lijstje onbreken 🙂


    24 juni 2011 om 18:53
    evroekel

    @wouter: leuk, maar ik zie diverse sites met enkel dezelfde ad meer niet.

    Playgroundvertising toegevoegd aan het rijtje met dank aan @dannyoosterveer.


    27 juni 2011 om 15:36
    Anique Lenders

    Erg interessant en inspirerend! Uren zitten kijken en zoeken naar deze en nieuwe voorbeelden. Zeer bruikbaar voor mijn volgende project op de kunstacademie! Nooit gedacht dat er al zo ontzettend veel mee gewerkt is en nog mogelijk is. Als je maar creatief bent.

    Bedankt!

    Groeten, Anique


    8 februari 2012 om 11:07
    evroekel

    @Anique: dank voor je reactie. Leuk te horen dat het geheel bruikbaar is en natuurlijk succes met je project. Ben wel nieuwsgierig…;-)


    8 februari 2012 om 11:36
    S. Tzambazis

    Hoi ik zoek iemand die mij kan helpen met een leuke guerilla actie om mijn restaurant te promoten.

    Heb ergens gehoord dat een hotel eigenaar aan de kust een echte haai liet stranden voor zijn deur en had volop aandacht van media.

    En andere had zogenaamd een koe die op zijn dak hing als gestolen ogegeven en plaatste tegelijkertijd een steak in de aanbieding voor een x bedrag. Kreeg ook veel aandacht.


    14 november 2012 om 20:32
    evroekel

    Bacteriavertising en Legvertising zijn toegevoegd aan het overzicht.


    6 mei 2013 om 17:25
    robertvanmeer

    Haha super tof artikel.

    Misschien weet jij of een andere lezer dan ook het voorbeeld van een partij die blokken schuim de lucht in blies in de vorm van een logo of in een tekst. Bijvoorbeeld tijdens festivals. Heb er lang naar gezocht maar kan het nergens terugvinden… iemand een idee?


    20 februari 2015 om 08:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!