Is jouw bedrijf ‘Empowered for Success’? En wat betekent dit voor B2B Marketing?

12 januari 2011, 08:03

Spannende vraag, maar waar gaat het eigenlijk over? Empowerment laat zich niet zo lekker vertalen naar het Nederlands merk ik, en je gaat de strekking van het woord en wat Josh Bernoff van Forrester Research daar precies mee bedoelt als je het boek ‘Empowered’ leest. In ‘Empowered’ gaan Josh Bernoff (overigens ook mede-auteur van het marketing bestselling boek Groundswell) en Ted Schadler in op hoe je je bedrijf kunt omvormen door de macht aan de ‘Heroes’ te geven.

En wat zijn dan Heroes? Highly empowered and resourceful operatives. Medewerkers binnen het bedrijf die de kracht en de tools hebben om met de buitenwereld te communiceren, te handelen, en klanten zelfstandig te bedienen.

Ieder bedrijf heeft dit soort Heroes nodig

Dit bepleit en bewijst Bernoff. Want in de tijd van social media, Twitter, iPhones, Facebook en Youtube zijn de klanten van ieder bedrijf zo machtig en krachtig geworden. Informatie is overal, contacten met totaal-vreemden zijn zo gelegd, reviews, commentaar online, alles is bereik- en beschikbaar.

De meeste bedrijven zijn hier nog niet op aangepast

In het boek ‘Empowered’ komen 25 casestudies voorbij. Zoals die van John Bernier en Ben Hedrington van Best Buy, zij bouwden een leger van 2,500 tweeting medewerkers om online voor de klant beschikbaar te zijn. Of een prachtige business-to-business case van Sunbelt Rentals een Equipment Rental Company die het hele sales team met een iPhone app uitrust om zo veel beter de klant te kunnen bedienen, informatie over voorraad en prijzen zijn nu altijd bijdehand. In de toelichting en uitleg wordt duidelijk dat in het hart van een hero-powered bedrijf een pact is gesloten tussen kritische medewerkers, het management en de IT-afdeling. Hoe meer je het boek leest des te meer je de kracht van empowerment ziet. Een goede vertaling van het woord heb ik overigens nog steeds niet.

Empowered als vervolg op Groundswell, een ‘must read’ voor iedere marketeer

Eigenlijk is Empowered een vervolg op het eerder verschenen boek Groundswell. In dit boek geven Charlene Li en Josh Bernoff uitleg aan de trend waarin mensen gebruik maken van technologieën om datgene te krijgen dat ze eerder van elkaar krijgen dan van bedrijven. Denk aan eerlijke productbeoordelingen, vergaande adviezen in productgebruik; dat soort ontwikkelingen. Mensen willen nu eenmaal graag met elkaar spreken en naar elkaar luisteren.

In een recensie over Groundswell schreef Sven Kuipers van SRM: “In een gebied waarbij kennis en inzicht zich razendsnel accumuleren is het moeilijk om actueel te blijven. Li en Bernoff lukt dat wonderwel. Zij schreven met ‘Groundswell’ een boek over een voor de marketingprofessional belangrijk thema met actuele en aansprekende voorbeelden.”

Empowered pakt door op het thema van Groundswell. En stapt nu dus binnen in de wereld van de bedrijven die om moeten leren gaan met het ‘groundswell-effect’, die mondige en overal aanwezige kopers.

‘Empowered’ zet je aan het denken!

De verhalen en voorbeelden in het boek spreken aan, zetten je aan het denken. Seth Godin sprak zich ook uit over Empowered:

“When Josh talks, big companies listen. Let Josh and Ted show you what more and more companies are figuring out the hard way: the world has changed forever.”

Wat mij betreft is ook ‘Empowered’ van Bernoff, net als Groundswell, een ‘must read’ voor iedere marketing- en communicatieprofessional in B2B.

Vorig jaar sprak Seth Godin op het B2B Marketing Forum in Amsterdam; dit jaar is Josh Bernoff te zien op 15 maart a.s. tijdens het B2B Marketing Forum, Marketingfacts is daar mediapartner van. De lijn wordt doorgetrokken: van Groundswell, naar Seth Godin, naar Josh Bernoff.

Ingrid Archer is mede-oprichter van B2B marketingbureau SPOTONVISION en het B2B Marketing Forum. Als marketing- en communicatieprofessional heeft zij ruim 25 jaar ervaring in B2B. Zij initieerde succesvolle campagnes in diverse sectoren en is een van dé experts in Nederland op het gebied van buyer persona’s, customer journeys, account-based marketing en buyer enablement in B2B. Ingrid schrijft voor verschillende blogs en geeft regelmatig webinars en masterclasses over B2B-marketing. Ook is zij docent persona-ontwikkeling en account-based marketing aan de Beeckestijn Business School. Voordat Ingrid spotONvision oprichtte in 2006 werkte zij onder meer als Manager Marketing en Communicatie bij Stater (onderdeel ABN AMRO) en als Global Product Launch Manager bij Baan Company. Ingrid werkte in meerdere nationale en internationale functies en kent de uitdagingen van B2B marketing in de meest brede zin.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Boss

    Th1r2#8&e7;ye a great combination and will runs games perfectly fine at 1080p for years to come at high settings with playable frame rates. I have videos of me playing those exact two games you listed. Check them out in my channel!


    12 juli 2016 om 01:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!