Interactieve sms banners met direct resultaat

5 januari 2011, 09:55

Cordaid Mensen in Nood (ik ben zelf werkzaam voor het onderdeel Microkrediet) heeft momenteel een aantal online campagnes lopen, waarbij wordt getest wat de mogelijkheden zijn voor online fondsenwerving en het behalen van de beste conversie online. Dit gebeurt door de ramp in Soedan onder de aandacht te brengen, waar veel mensen in vluchtelingenkampen wonen. De huidige campagne maakt gebruik van een interactieve banner, waarbij je direct resultaat ziet in de banner.

Streetview Soedan

Na streetview Soedan, waarbij mensen (fictief) via Google Streetview de situatie in een vluchtelingenkamp konden bekijken, gaat nu de tweede fase van de campagne in, waarbij mensen in een banner direct resultaat kunnen zien van hun donatie via sms. Een redelijk uniek concept, want doneren via sms en dan direct interactie via de banner is volgens mij nog niet eerder ingezet.

Daarnaast zijn de banners ook te zien op een aantal grote stadsschermen.

Resultaten tot nu toe

Traffic naar streetview werd getrokken via seeding en advertorials. De eindstand van streetview is een total views (mensen die echt naar de pagina zijn gegaan) van 40.000. Een mooi resultaat gezien de vooraf geschatte 25.000. De conversie (binnengekomen giften) op de banner is 0,3% en laag ten opzichte van het geschatte minimum van 0,5%.

De interactieve bannercampagne is nu over de helft. De banner met het jongetje (Mozes heet hij trouwens) respondeert het beste. De ctr of interactieratio op de banner is maar liefst 0,83%. Ten opzichte van het aantal interacties (mensen die de banner hebben gezien en geprobeerd hebben te klikken) is de conversieratio 2.0%. Leerpunt tot nu toe is dat veel mensen niet doorhebben dat er direct resultaat in de banner is te zien. Dit zal waarschijnlijk de respons verhogen.

Van de outdoor banners kan pas in totaal, achteraf, gekeken worden hoe het resultaat is per stad en ten opzichte van het totaal aantal passanten.

Online fondsenwerving

De goede doelen wereld zoekt naar andere manieren om geld te werven voor haar projecten. Er is veel kritiek vanuit de overheid en de maatschappij op de huidige manier waarop ontwikkelingsorganisaties opereren; in de perceptie als ondoorzichtig, waarbij veel aan de strijkstok blijft hangen. De fondsenwervingsmethoden gaan vaak nog op de “ouderwetse” manier via straatwerving, brief of telefoon. Die manieren leveren nog steeds geld op (maar ook irritatie), terwijl tegelijkertijd de “sympathieke”, social media, online manier (die in potentie transparanter kan opereren) nog geen goede return on investment geeft. Veel goede doelen zijn daarom nu aan het kijken hoe fondsenwerving via internet betere resultaten kan geven.

Kijk voor alle banners op www.helpzuidsoedan.nl en doneer vooral even ;-), anders zie je uiteraard niet wat er gebeurt. De campagne, in samenwerking met KONG en Memo2, loopt nog tot 9 januari. Eind februari, begin maart start het volgende onderdeel van de online campagne. En dat is nog een verrassing..

Tanja Jans
Online strateeg bij Freelance

Online communicatiestrateeg en social mediamanager. Spreker, dagvoorzitter en trainer. Oprichter Social Media Club Den Haag.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Remco de Vries

    Eens met Koen. Daar zat ik ook aan te denken. Het is een goed concept, maar natuurlijk (gezien de vele WINNAAAARRRRR!!!!! etc banners) een gok of het daadwerkelijk iets doet.

    Gelukkig doet dat het ook!


    5 januari 2011 om 11:18
    Misha Scholte

    Erg leuk idee, maar ik mis de ‘wow’. Ik voel mezelf in ieder geval niet over de streep getrokken om te smsen. Op een banner klikken, je telefoon pakken en een sms versturen (rare tekst moet je trouwens sturen) zijn denk ik net teveel handelingen


    5 januari 2011 om 12:02
    tjans

    Hoi Misha, heb je een tip hoe we dit beter kunnen doen en wat de wow zou kunnen zijn?


    6 januari 2011 om 08:42
    Marloes Eshuis

    Gaaf! Ook ik was een beetje sceptisch, maar dit is echt mooi gedaan.


    6 januari 2011 om 13:29
    Jeroen

    Mooie actie – ik was verkocht! Ik heb maar één vraag: hoe?!?!


    7 januari 2011 om 14:09
    richardotto2000

    Na de Streetview Sudan campagne wederom een hele mooie campagne. Wel jammer dat hij niet op de mobiel te bekijken is. De consument had dan direct op hetzelfde kanaal kunnen reageren. Nu moet je weer je mobiel erbij pakken (al heb je die natuurlijk altijd bij de hand; dat dan weer wel). In veel gevallen vind ik mobiel icm online een overlapping, aangezien beide kanalen reeds response mogelijkheid in zich hebben. Aangezien het hier om een snelle donatie gaat begrijp ik waarom premium SMS wordt ingezet. Al met al een mooie actie!


    9 januari 2011 om 05:52
    tjans

    Thanks Richard. Hoe zie je dat dan mobiel voor je? Met mobiele advertising? Hoe krijg je mobiel die banner onder ogen?


    10 januari 2011 om 09:05
    Richard otto

    Volgens mij kun je in mobiele html5-banner (voor iPhone & Android) flink in de buurt komen bij wat je nu op de pc-versie hebt. Tevens zou je het idee kunnen omzetten naar een app waarin je het ‘spelelement’ wat meer naar voren laat komen, zonder afbreuk te doen aan het serieuze thema.


    11 januari 2011 om 00:31
    Misha Scholte

    @Tjans Begrijp me ten eerste niet verkeerd; ik vind het een erg leuke en goede campagne. Ik had het alleen iets anders aangepakt. Het resultaat komt te onopvallend in beeld en spoort mij niet aan om mijn telefoon te pakken. Zodra ik het handje ergens naar heb gesleept, gebeurt er te weinig. Er komt een ander tekstkader in dezelfde kleur, en dat vind ik zelf te onopvallend. Ik zou zelf van kleur veranderen, zodat het meer opvalt. Daarnaast zou ik echt de tekst anders hebben gemaakt

    @ Richard Otto Ik denk niet dat een aparte app zal gaan werken. Een spelelement binnen een banner zou wel werken denk ik. Een banner wordt automatisch geladen; een app zou gedownload moeten worden door de consument. Dat is volgens mij een behoorlijk hogere drempel dan een banner.

    Wat overigens wel een slim iets is om te ontdekken of NFC payments via zo’n banner op de mobiel kan


    11 januari 2011 om 07:22
    Lyndall

    Hey would you mind letting me know which web host yo81;u2&7#re working with? I’ve loaded your blog in 3 different web browsers and I must say this blog loads a lot faster then most. Can you recommend a good web hosting provider at a honest price? Kudos, I appreciate it!


    12 juli 2016 om 01:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!