Haalt Twitter het einde van 2011?

3 januari 2011, 11:55

Het succesverhaal van Twitter is ongekend. Begonnen als een eenvoudige berichtendienst in 2007 is het in 2010 uitgegroeid tot een communicatiemiddel dat zelfs voor sommige organisaties de basis van hun bestaansrecht vormt. Twitter blijft groeien zowel in aantal twitteraars als ook in de intensiviteit van gebruik door deze twitteraars. De vele APPS die om Twitter heen geschreven worden en de makkelijke integratiemogelijkheden maken het een zeer toegankelijk medium waar iedereen eenvoudig gebruik van kan maken. Juist die openheid en het gemak waarmee iedereen zelf apps kan koppelen aan de API van Twitter zou wel eens de ijsberg voor de Social Media Titanic kunnen worden.

Wat is dan het probleem?

Twitter kost alleen maar geld. 300 medewerkers, kantoorpanden, auto’s etc… Maar het allerbelangrijkste: De servers. Twitter draait alle servers op Open Source besturingssystemen en applicaties. Dat scheelt in ieder geval enorm in de kosten, maar die vele servers moeten aangeschaft worden, kosten stroom voor voeding en koeling en hebben ruimte nodig. Twitter heeft reeds een eigen datacenter geopend en er zullen er veel meer bijkomen met de groeiende populariteit van Twitter. Deze dingen kosten veel geld.

Druk investeren en experimenteren met verdienmodellen

Twitter heeft momenteel drie investeringsronden gehad en veel durfinvesteerders hebben er geld in gestoken. Twitter haalt veel geld binnen uit deze Investeerders en het enige platform waar Twitter advertenties op kan exploiteren is de website www.twitter.com.

Maar bijna iedereen gebruikt een andere applicatie. Het aantal mensen dat daadwerkelijk inlogt op de website is minimaal. Zelfs met de nieuwe interface.

Twitter heeft veel ge-experimenteerd met verdienmodellen zoals Early Bird, maar momenteel richten zij zich op de waarde van hun gebruiksdata door Datamining te verkopen. Zou dit waardevol genoeg zijn?

Wie verdienen er wel geld aan Twitter?

De commerciële gebruikers, de social media trainers en consultants en vooral veel applicatie ontwikkelaars. Ik gebruik zelf bijvoorbeeld UberTwitter voor de Blackberry en daar staan altijd advertenties bovenaan. Hetzelfde geldt voor Hootsuite die met betaalde varianten komt. Maar ook het Nederlandse Mobypicture dat naast een zeer succesvolle fotodienst ook een betaald platform biedt aan partijen die real-time content op hun website willen plaatsen.

Nog een goed, van origine Nederlands, voorbeeld is Twittercounter van Boris Veldhuyzen van Zanten. Hier kun je via een betaalde dienst Featured User worden en zo meer volgers ‘kopen’. Allemaal partijen die een werkend business-model hebben gebouwd rondom Twitter. En dit is slechts een fractie van de miljoenen-business die rondom Twitter ontstaan is. Je kunt je voorstellen dat al deze partijen er belang bij hebben dat Twitter blijft. Maar zouden zij ook gaan betalen om gebruik te mogen maken van de Twitter API? Ik denk het wel.

Stel dat de stekker eruit getrokken wordt

Er wordt verwacht dat Twitter in 2013 naar de beurs gaat, maar dan zal het toch eerst iets moeten opleveren anders is het aandeel slechts lucht. Op een gegeven moment willen de investeerders iets terugzien. Ze willen revenuen op hun investering en voorlopig lijkt Twitter dat niet te kunnen bieden. Ook investeerders hebben geduld dat op een gegeven moment opraakt. Terwijl de kosten blijven toenemen, zouden investeerders zich wel eens terug kunnen trekken. Met als gevolg dat de stekker er daadwerkelijk uitgetrokken wordt.

Stel dat dit doem-scenario uitkomt, wat zou dit dan betekenen voor de gebruikers? Ik vroeg het aan een aantal enthousiaste gebruikers, die overigens geen van allen geloven dat het gaat gebeuren:

erwin blom

Erwin Blom (@erwblo, jarig vandaag)

” Media komen en gaan, net als het hippe restaurant van vandaag niet de volle tent van morgen is. En media veranderen ook van waarde. In 2007 waren er misschien een paar honderd Nederlanders actief op Twitter, die kende je allemaal. Toen was het bijzondere aan Twitter dat een kleine groep medialiefhebbers met iets nieuws bezig was waarvan we zelf ook niet wisten waar het toe zou leiden. Nu is het een massaal gebruikt medium. Dat verandert gebruik en gevoel.Dat is niet erg, zo gaan dingen. Maar als Twitter weg zou vallen zou ik absoluut veel missen.

Contact. Dankzij Twitter hou ik contact met mensen die ik anders uit het oog zou verliezen. Oud collega’s, vrienden van vroeger, et cetera. En heb ik enorm veel nieuwe mensen leren kennen.

Kennis. Doordat mensen waardevolle links doorsturen kom ik op kennis en informatie waar ik anders veel meer mijn best voor had moeten doen. En als ik vragen heb of advies zoek, kan ik makkelijk mensen bereiken die me de juiste antwoorden geven.

Klussen. Door aanwezig te zijn op Twitter laat je wat van jezelf zien. Dat levert werk op. En doordat je anderen volgt, kun je de juiste mensen bij de juiste klussen zoeken.”

Fatima de Vos

Fatima de Vos (@fatimadevos)

“Voor mij is Twitter een onuitputtelijke, weergaloze en verslavende bron van vriendschap, humor, kennis, opdrachten, ontroering en energie. Ik heb nog geen ander medium ontdekt, dat zo krachtig, snel en effectief is voor het opdoen van trends, (zakelijke) contacten en nuttige info. Op eigenlijk elk vlak. Het is een prachtig laagdrempelig fenomeen en vooralsnog uniek. Ik hou van Social Media, maar ben verliefd op Twitter. Ik kan me dan ook moeilijk voorstellen, dat Twitter er niet meer zou zijn. Ik zou het behoorlijk missen.”

Erik van Roekel

Erik van Roekel, Marketingfacts, (@evr)

“Zonder Twitter valt voor mij een allereerst een mooie nieuwsbron voor relevante en actuele informatie weg. Interessant en belangrijk nieuws komt rap bovendrijven op twitter met een ongekende actualiteit. Enerzijds draagt twitter bij aan de overload aan informatie waar iedereen over klaagt maar anderzijds helpt het mij ook snel relevante belangrijk nieuws in bijna push-vorm te verkrijgen. Natuurlijk is niet altijd alles even zuiver en is het vaak beperkt tot snel nieuws, maar het blijft voor mij een mooie bron.

“Daarnaast zou ik het ook zakelijk zeker gaan missen; Stel een vraag en je hebt op twitter in no-time iemand te pakken met relevant ervaring of je krijgt goede links naar recente cases e.d. Ook zelf pro-actief kennis delen (waaronder via twitter) helpt je zakelijk een stuk verder is mijn ervaring. Ook zou ik de soms verrassende blik in de prive-zijde van een zakelijk contact missen; Kom je via twitter tot ontdekking dat een consultant waar je vrij zakelijk contact mee hebt, fan is van vergelijkbare muziek of dat je op andere zaken paar leuke overeenkomsten hebt. Natuurlijk kun je dat inzicht ook via andere weg dan twitter verkrijgen, maar twitter maakt het wel makkelijk.

“Last but not least zou ik de contacten missen met een hele groep leuke mensen. Tuurlijk zijn de contacten en vriendschappen via Twitter anders dan de contacten IRL, maar het zijn wel degelijk contacten waar ik heerlijk van kan genieten! Denk eerlijk gezegd dat de behoefte die Twitter nu vervult blijft bestaan ook als twitter verdwijnt. Om die reden zal er ongetwijfeld een nieuwe tool in die behoeften gaan voorzien of bestaande tools zich verder ontwikkelen in de richting van het gat dat twitter achterliet. En misschien is er wel ruimte voor een payed edition van twitter met extra functionaliteiten.”

bvdhaterd

Bas van de Haterd, (@bvdhaterd)

“Twitter is voor mij de collega’s om me heen als Zelfstandig Professional die veel thuis werkt. Het zou dus een enorm gemis zijn, zoiets als…. de eerste dagen dat je voor jezelf begint. Zakelijk haal ik er het nodige aan business uit en ook privé heb ik er veel leuke, en mindere, momenten door gehad.

Echter geloof ik dat als Twitter omvalt dat er weer een volgende partij op zal staan die iets vergelijkbaars doet. De enige constante is verandering. En één ding weten we zeker. De tools die we nu gebruiken om te communiceren zijn niet gelijk aan de tools die we over 5 jaar gebruiken. Twitter is nu leuk, maar dat het voor eeuwig is heb ik nooit verwacht.”

Deirdre Breakenridge

Deirdre Breakenridge (@dbreakenridge)

“Personally, if Twitter were to go away, there would be a large education and learning void in my life. I use Twitter daily to interact with my peers and colleagues and to share relevant news and information, as it relates to public relations, marketing and social media.

For instance, #PRStudChat is one of my favorite Twitter communities and I can’t imagine not being able to interact on a daily basis with PR students, educators and other professionals. Twitter is one of my main sources of knowledge when it comes to the latest PR and technology news in various industries including healthcare, retail, financial, education, etc.

“I also use Twitter as a source of networking and relationship building with people not only in the US, but worldwide, with my friends in Holland, Australia, England and Switzerland; there are no borders or boundaries to our connections on Twitter. On the business front, Twitter has proved successful in a number of ways including a means to connect directly and to create business opportunities with potential clients as well as interview opportunities with the media and bloggers. In business, I’ve used Twitter as a channel for my own clients’ promotions and contests and a forum for their customer service to answer consumer questions, concerns and to aid in consumer decisions. I’ve also used Twitter as a channel for monitoring brand reputation and sentiment; learning what customers are saying everyday and being able to respond and address issues in real time.

“Lastly, Twitter has been a great platform for research about the market and different groups, so that my clients are able to listen to conversations and share more meaningful information and/or put the appropriate feedback into their products’ development cycle. The brands that I work with find that engaging on Twitter goes far beyond the number of followers, but that success is measured in the participation and the valuable outcomes from the different types of interactions that take place.”

Anneli Rispens

Anneli Rispens (@arispens)

“Ik denk dat in de beperkingen van Twitter als communicatiemiddel zowel de kracht als de eventuele ondergang ligt. In 140 tekens kan je weinig kwijt, laat staan commerciële boodschappen. Wanneer je de homepage van Twitter.com gebruikt om marketing te bedrijven dan zal dit zorgen voor een toename in het gebruik van externe clients als Tweetdeck en Hootsuite. Daarnaast zijn er veel tweeps die al nauwelijks tweeten via Twitter.com, dus deze bereik je sowieso niet.

“In mijn optiek is communicatie iets van alle tijden en niet afhankelijk van een bepaald communicatiemiddel. Wanneer we Twitter niet meer gebruiken betekent dit dat er andere, betere, mooiere manieren bestaan om met elkaar kennis en informatie te delen. Met het eventueel sluiten van de deur van Twitter opent zich ergens weer een nieuwe deur. Die wij ook zullen weten te vinden, verkennen en eigen weten te maken.

Twitter faciliteert, maar het zijn je persoonlijkheid en vaardigheden die je communicatie tot een succes maken of niet.”

bart brouwers

Bart Brouwers (@brewbart)

“De vraag wat het voor mij zou betekenen als Twitter er niet meer zou zijn is in hoge mate hypothetisch. Ten eerste heeft Twitter inmiddels zo’n waarde opgebouwd dat er – zelfs met roodst denkbare cijfers – altijd partijen zullen zijn om zich erover te ontfermen. En ten tweede: zelfs als dat niet meer zou lukken, zou er in no time een alternatief uit de grond zijn gestampt, puur en alleen vanwege de waarde voor gebruikers. Maar goed, in het dubbel onvoorstelbare geval dat Twitter er niet meer zou zijn, zou ik behoorlijk wat gaan missen. Aan de zenderskant een uitlaatklep, aan de ontvangerskant een grenzen-loze inspiratiebron. En meest belangrijk, daar tussenin (noem het de interactie- of conversatiekant) een ideaal middel om ideeën scherper te krijgen en te maken. In dit alles maakt het mij niet uit wat privé is en wat zakelijk. Sterker nog, er ís helemaal geen privé of zakelijk, alles is alles. Mijn “privé”-tweets openen vaak zakelijke deuren en ik ga zakelijk discussiëren met mijn echte vrienden, omdat die ineens ook een mening blijken te hebben over mijn zakelijke kwesties, gewoon omdat ze nu wel voorbij komen en voorheen in de kroeg blijkbaar niet. In al die gevallen helpen we elkaar verder en brengen we elkaar plezier.

“Dat alles te moeten missen zou letterlijk een aanslag op mijn functioneren en welbevinden zijn. Dat betekent niet dat een leven zonder Twitter minder waard zou zijn (ik heb het 95% van mijn leven met veel plezier gedaan), maar het maakt wel duidelijk hoe snel ik twitter als een normaal en wezenlijk onderdeel ervan ben gaan zien.”

Jos Govaart

Jos Govaart (@josgovaart)

“Los van het feit dat ik niet geloof dat Twitter in 2011 zal verdwijnen zou ik het erg jammer vinden als Twitter niet meer zou bestaan. Maar ik zou op zeker blijven doorademen. De toegevoegde waarde van Twitter zit niet in Twitter zelf maar in wat mensen met elkaar delen via Twitter. Voor mij persoonlijk is Twitter een uitlaatklep, een plek waar ik nieuws vergaar een belangrijke trafficdriver naar ons blog en uiteindelijk werkt Twitter ook als een (indirecte) acquisitietool.

“Dankzij Twitter heb ik offline meer mensen leren kennen dan ooit tevoren, dus dat ik een tool als Twitter zal gaan missen als het er niet meer is, is evident. Tegelijkertijd geven mijn redenen waarom ik Twitter zou missen ook gelijk aan dat Twitter vervangbaar is.

Aan het eind van de jaren negentig, was ik actief op ICQ en op Usenet. Daar kwam Hyves al snel bij en daar werd bloggen voor mij aan toegevoegd. Eind 2008 ben ik actief geworden op Twitter en lijkt het nu een niet meer weg te denken communicatiemiddel. Maar het bestaat pas ruim vier jaar, dat is nog extreem kort! Uiteindelijk blijf ik zoeken naar communicatiemiddelen die het beste bij mijn behoeftes op dat moment passen. Ik probeer dingen uit, neem sommige tools op in mijn dagelijkse werk en laat andere weer vallen. Uiteindelijk bepaalt waar mensen heengaan en waar goede content heengaat, of ik ook meeverhuis.

“In dat laatste zit het grootste probleem. Ik heb op dit moment ruim 2300 volgers op Twitter. Daarvan zullen er een paar honderd zijn waarmee ik in ieder geval contact wil blijven houden. Volgens Klout heb ik een “engaged” audience van 476 mensen. Mensen waar ik dus kennelijk interesses mee deel. Van die mensen wil ik meer weten en mee in contact blijven. Omdat we elkaar kennelijk beter kunnen maken en kunnen inspireren. Volgens mij zit ook precies daar de sleutel tot succes voor een succesvol businessmodel voor Twitter.”

puur

Anna-Maria Giannattasio (@puur)

“Een leven zonder Twitter?

Meer rust, minder buldergelach om mensen met andere gedachten.

Meer tijd, minder actualiteit.

Meer focus, minder hype.

Meer hetzelfde 24/7, minder last minute lol.

Meer afhankelijkheid van dode bomen en allesweters, minder wijsheid van de meute.

Meer PR via old skool kanalen, minder omzet en clicks.

Meer vertier rond de dorpspomp, minder vertier rond het gouden twitterkalf overal en altijd…..”

lieke lamb

Lieke Lamb (@liekelamb)

“Zakelijk betekent Twitter voor mij crowdsourcen. Voor mijn werk als trendwatcher toegang tot een bepaalde doorsnee van de bevolking (al realiseer ik me dat t een specifieke doorsnee is die Twitter gebruikt). Zo lezen wat er leeft. Feedback krijgen. Zakelijk ook makkelijk mensen vinden en bereiken. Ook de man –vrouw verschillen in teksten en reacties op elkaar zijn makkelijk te bekijken. Sterker nog, zelf als man twitteren, zoals ik een tijd deed, geeft hele leuke nieuwe inzichten in de man-vrouw verschillen. Verder is het makkelijk te zien waar mensen mee bezig zijn en zo op een ontspannen vriendschappelijke manier tot samenwerking en of aanvulling te komen. Als Twitter zou stoppen zijn er andere bronnen en ingangen maar Twitter is wel heel mooi laagdrempelig en zou zeker gemist worden.

Privé bracht Twitter mij mooie contacten en zelfs enkele zeer dierbare.Ook voor privé geldt dat t niet onmisbaar is, maar dat het vrijelijk komen en gaan in dit digitale café zo makkelijk is dat het een mooie aanvulling op in real life contacten is. Bijvoorbeeld de dm contacten die ik heb met mensen en ouders, n.a.v. het schrijven over autisme, ervaar ik als zeer waardevolle toevoeging. Het via social media samen kijken van een tv programma is bovendien zeer vermakelijk.”

Nathalie Soeteman

Nathalie Soeteman (@nathalief)

“Twitter maakt de wereld een heel stuk kleiner en toegankelijker. De internetdienst maakt het mogelijk contact te leggen met wie je maar wilt. Zonder dat daar managers, persagenten of andere gatekeepers tussen zitten, die bepalen of jouw bericht diegene bereikt of niet. Mij heeft het al diverse leuke en vaak ook zeer vruchtbare connecties opgeleverd; internationaal. Verder is het een enorme infotheek, een geweldige vraagbaak en de snelste nieuwsvoorziening die er bestaat. Ik zeg: topuitvinding! Mocht Twitter het einde van het jaar niet halen, dan zal er vast een vervanger komen. Waarschijnlijk eentje die in nog meer behoeften voorziet. Hmmm…, welke zouden dat zijn?”

Conclusie

Twitter is een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Dat merk je ook als je bovenstaande experts hoort. Als Twitter wegvalt, vallen er volledige businessmodellen om.Ik denk overigens dat de bovenstaande reacties nogal erg rustig zijn. Wanneer het echt gebeurt zal er zelfs paniek uitbreken, lees maar het relaas van @mgvandenbroek toen zijn account suspended was.

Betaalde dienst?

Ikzelf zou bereid zijn om een betaalde Twitter-account te nemen. Twitter levert mij zowel zakelijk als privé heel veel. Al zou Twitter nu ineens 25 euro per maand zou gaan kosten om bijvoorbeeld meer dan 1.000 volgers te hebben en meer dan 5 berichten per dag te versturen dan zou ik dat zonder meer betalen. Laten we hopen dat Twitter snel met een werkend verdienmodel komt want in gesponsorde tweets geloof ik niet.

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en sales. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Onder de noemen Next Business Agency ondersteunt hij met zijn team organisaties bij LinkedIn marketing en advertising.

Categorie
Tags

51 Reacties

    jos verwoerd

    Als ik bovenstaande reacties lees, denk ik: je kunt wel zonder twitter, maar je kunt niet zonder de flitsende dienst die het nu levert. Je bent niet gebonden aan het bedrijf twitter.

    Probleem is terecht door JW aangehaald dat twitter (nog) geen levensvatbaar verdienmodel heeft neergezet. En geen business overleeft dat lang. Een vervolgvraag aan JW en geciteerde experts zou zijn: zie je een dienst die de functie van twitter zou kunnen overnemen? Facebook, met zijn berichtendienst? Google? beiden ondertussen wel met een zeer goed lopend verdienmodel. Zeker als twitter met een betaalde variant komt, zal dat enkele social media spelers uitlokken om een tegenzet te doen.


    3 januari 2011 om 12:18
    Mark de Wit

    Mocht Twitter zelf geen duurzaam verdienmodel kunnen vinden dan gaat de zakelijke waarde van Twitter omlaag ondanks de populariteit onder haar gebruikers. Zou mijn niet verbazen als Twitter dan een mooie “hapje” is voor LinkedIn, Facebook of Google. Ik denk dan ook dat Twitter overleeft maar in welke vorm hangt mijns inziens sterk af van wie de eigenaar is.


    3 januari 2011 om 12:34
    Koos Luijk

    Betaalde advertenties via Twitter zit niemand op te wachten. Dat is eerder het middel om Twitter om zeep te helpen. Wanneer ze besluiten om bijvoorbeeld een tientje per jaar te rekenen kunnen ze denk ik rekenen op een groot percentage huidige gebruikers.

    Overigens levert dat nog een aantal voordelen op:

    – je filtert de unused accounts eruit

    – er worden geen of veel minder fake accounts aangemaakt

    – je maakt twitter daarmee wat meer ‘volwassen’

    – je hebt geen vreemd verdienmodel nodig

    Nadeel is inderdaad dat de gratis concurrerende platformen zullen proberen de massa gebruikers over te halen.

    Wat is er interessant aan Twitter zonder verdienmodel? Overname is dan niet logisch. Zeker niet als je de gebruikers toch niet mag volstoppen met reclame.


    3 januari 2011 om 12:44
    Joris van Meel

    Mooi stuk, dat je even na laat denken over de gratis wereld.

    Je stelt overigens dat jij best bereid zou zijn te betalen voor een twitteraccount. Probleem is volgens mij alleen dat heel veel mensen dat waarschijnlijk niet zijn, waardoor het grote voordeel van twitter (veel mensen op een gemakkelijke manier volgen) direct weer wegvalt. Dat zou voor mij weer reden zijn om niet voor een betaald account te kiezen.

    Moet zeggen dat ik me er niet heel druk over maak. Redt Twitter het niet? Dan komt er vast weer een andere gratis dienst die het gat opvult. Zo is het altijd gegaan en zo zal het altijd gaan. Niet?


    3 januari 2011 om 12:55
    @elvanB

    Voor het verdienmodel moet Twitter bij de grote corporaties zijn. Dell zegt regelmatig dat ze een klein deel (amper 0,1%) van de omzet aan Twitter danken. Op een miljardenomzet op jaarbasis is dat misschien te verwaardelozen, maar het geeft wel aan dat bedrijven er inderdaad geld mee verdienen. De reden dat deze grote bedrijven aanwezig zijn op Twitter is vanwege die enorme user base. Die moet je natuurlijk niet straffen door een kassa voor de inlog te zetten. Je kunt altijd wel een premium account als optie voorstellen bij registratie.

    Bekende Nederlanders, buitenlandse acteurs, grote bedrijven etc krijgen een vinkje achter de naam om persoons/bedrifjsverwisseling of verwarring te verkomen (verified account). Je kunt tarieven rekenen voor gebruik van het vinkje. Immers is dat vinkje achter de naam verkapte reclame. Betalen voor een officieel bedrijfstwitter account. Als Twitter particulieren om geld gaat vragen is er een kans dat een groot deel van de gebruikers wegloopt. Misschien zelfs naar een nieuwe dienst die hetzelfde gratis aanbiedt. (wat JvMeel zegt dus) En de omvang van het aantal gebruikers maakt Twitter juist zo aantrekkelijk voor een overname voor partijen als Google, Facebook en Microsoft.


    3 januari 2011 om 13:32
    Gijs Heerkens

    Een freemium-model past in mijn ogen goed bij Twitter. Bied extra features aan voor premium users, die bijvoorbeeld 10 euro per maand betalen. Ikzelf zou het ervoor overhebben.

    Waar ligt voor jullie de grens qua abonnementsgeld? 10 euro per maand of hoger?


    3 januari 2011 om 14:05
    ARispens

    Ik sluit me aan bij Gijs, ik zou ook wel betalen voor een premium wanneer dit mij voordelen zou bieden. Vooralsnog is Twitter vooral mijn prive uitlaatklep. Natuurlijk zitten hier ook vak inhoudelijke tweets tussen, maar de grens is bij mij op z’n minst vaag te noemen.

    LinkedIn draait ook op de premium accounts, waarom Twitter niet? Ook zie ik ergens nog wel een mogelijkheid om als affiliate te werk te gaan. Maar de precieze uitwerking zie ik nog nier voor me. Maar dat Twitter indirect verdient aan de traffic die via een tweet gegenereerd zou worden vind ik niet geheel onlogisch. Heb alleen geen idee hoe dit vorm zou moeten krijgen en wat voor effect dit heeft voor andere partijen die idd gebruik maken van de api.

    Food for thought. Niet in de laatste plaats over waar ik als premium user voor zou willen/moeten betalen en inderdaad wat ik daar voor over zou hebben. Zie vooralsnog het voordeel niet echt in.


    3 januari 2011 om 14:12
    sebastian hagens

    De volumes van Twitter zijn groot genoeg om haar huidige gebruikers te laten kiezen, kiezen tussen opties waar Twitter geld mee gaat verdienen. Zoals hierboven al benoemd, er zijn genoeg gebruikers die best een paar euro over hebben voor extra slimme functionaliteiten. Een freemium model zou voor Twitter geweldig werken, het verbaast me dat dit er nog altijd niet is gekomen.

    Verder ben ik van mening dat andermans succes (third parties) die gebruik maken van de API’s ook gedeeld mag worden met die van Twitter. Eigenlijk is het absurd dat een derde partij wel geld verdiend dankzij Twitter en zijzelf niet, is het gewoon niet meer dan fair dat hier gewoon een gezonde royaltie constructie kan worden afgesproken onderling? *kijkt naar apple, die zijn als een van de weinige niet begonnen met geld verdienen mbv advertenties*


    3 januari 2011 om 14:32
    Hommetje

    Zou zonde zijn maar ik zie het niet gebeuren. Anders kunnen ze nog altijd een actie houden zoals wiki. Ik denk dat gebruikers wel bereid zijn om een donatie te doen om dit medium te kunnen blijven gebruiken.


    3 januari 2011 om 15:02
    Heleen van Lier

    Overigens een kleine correctie Jan Willem. Je zegt: ‘het enige platform waar Twitter advertenties op kan exploiteren is de website http://www.twitter.com‘ – maar dat is niet helemaal waar. Op Le Web hoorde ik bijvoorbeeld dat Twitter samen met Hootsuite experimenteert daar gesponsorde tweets in de timeline toe te laten. Iets dat ze zelf niet aandurven op Twitter.com omdat ze weten dat de Twittergebruikers dan woest worden. Door dit te doen via bijvoorbeeld Hootsuite vermijden ze dat risico. De opbrengsten delen ze.

    Ik kan mij voorstellen dat Twitter in de toekomst ad’s in de api meegeeft, en misschien voor veel geld ad-loze api’s aanbiedt aan commerciële partijen die geld aan twitter verdienen.

    Gebruikers jaag je weg als ze moeten betalen, pro-accounts zou beperkingen voor niet pro-users betekenen en daar jaag je ook mensen mee web. Twitter is erbij gebaat om zoveel mogelijk users te hebben!


    3 januari 2011 om 15:30
    Jan Willem Alphenaar

    @ Heleen en Johan.

    Dank! Waarvan akte.


    3 januari 2011 om 15:34
    Jos van Liempd

    Het zou mij niet verbazen als Twitter inmiddels al veel meer geld verdient dan aangenomen wordt. Ik vermoed dat ze bij Twitter inderdaad ook slim genoeg zijn om zich te realiseren dat hun kracht de massa is, en dat die kracht zal worden aangetast door het invoeren van bijv ‘in-timeline advertising’ of premium accounts. Het geld zal daarom ‘van opzij’ blijven komen. Ik sluit ook een samengaan met google niet uit.


    3 januari 2011 om 15:42
    Gert Meijboom

    Twitter is en blijft een berichtendienst, een microblog, niet meer en niet minder. Dat je die berichtendienst heel effectief kunt inzetten als marketing- en communicatiemiddel, dat is inmiddels wel bewezen.

    Maar dat bedrijven en organisaties zich met huid en haar overleveren aan Twitter, vind ik onbegrijpelijk. Zowel economisch-strategisch als vanuit marketing- en communicatie oogpunt.

    Waarom start je niet je eigen microblog? In overeenstemming met je company- en communicatiedoelstellingen?

    Of zijn we wanhopig op zoek naar een nieuwe heilige graal?


    3 januari 2011 om 17:02
    josgovaart

    Overigens..van de 10 trending topcis zijn er gemiddeld 2 op basis van sponsored tweets. Kunnen we ze k*t vinden…maargoed. Wat ik een beetje mis in deze discussie is alle data die achter het gedrag van mensen op Twitter zit. Het lijkt me toch dat dáár de sleutel tot het verdienen van geld zit. Daarom begrijp ik ook wel dat Twitter niet in een eerder stadium verkocht heeft. Ze hadden meer massa nodig om voldoende grote groepen rondom interesses te bundelen.


    3 januari 2011 om 19:00
    Jan Willem Alphenaar

    @josgovaart Ze werken nu ook met datamining, maar ze zullen nooit individuele data kunnen verkopen. Hoeveel kun je verdienen met datamining alleen? Ze kunnen trendrapports uitbrengen als PR-middel of voor marktonderzoekers maar volgens mij houdt het daar wel een beetje mee op.


    3 januari 2011 om 19:03
    Marc Dubach

    Ik denk dat de 25 mensen die hier reageerden Twitter in hun eentje overeind zouden willen/kunnen houden. 😉 Maar niets zo veranderlijk als verandering. Misschien integreert FaceBook het wel geniaal.

    Als ik echter het enthousiasme van deze early adaptors en opinion leaders zie dan sluit ik me volledig aan bij @brewbart

    Twitter, or whatever is here to stay!


    3 januari 2011 om 20:12
    maria

    Als twiiter geld gaat kosten is er een groep in Nederland die vanwege de kosten zou stoppen.

    Het zoveelste medium wat wanneer het succesvol is, ineens euro’s ziet. Voor velen niet voor te stellen maar er zijn mensen waar dit niet kan.

    die nu wel gebruik ervan maken.

    Een grote groep aan de onderkant, waaronder menig werkende armen die iedere cent moeten omdraaien.

    Je hoort en ziet ze niet, want ze schamen zich vaak. Wanneer alles duurder wordt zul je ze steeds minder horen.

    Hun sociale netwerk wordt kleiner. De kids uit die groepen komen hierdoor nog meer achter. enz…

    Dus verzin iets zodat de zakelijken en rijken betalen en jan modaal en lager eens een keer niet.


    3 januari 2011 om 20:16
    Steven

    Het zal nog niet voor dit jaar zijn maar op een dag is het toch echt zover en is Twitter er niet meer. Ik ben geneigd om dat minder erg te vinden dan het verdwijnen van Delicious. Twitter is zo instant en oppervlakkig dat ik het niet zal missen.

    Er duikt wel een andere technologie op die plots de wind in de zeilen krijgt en een beslissende demarrage kan plaatsen om te ontsnappen aan een peloton start-ups. Ik maak me dus eigenlijk niet druk in het verdienmodel van Twitter of van Facebook.

    Het enige waar ik van overtuigd ben is dat transparantie een dialoog met alle stakeholders van een organisatie belangrijk zal blijven. De fundamentals zullen gewoon hetzelfde blijven. Net zoals Twitter de fundamentals niet echt heeft veranderd, maar er voor zorgt dat er minder en minder plaats is voor middelmatigheid.

    Ogen openhouden dus en nieuwe dingen uitproberen, dat lijkt me eerder goed nieuws, toch? 🙂


    3 januari 2011 om 21:07
    Pieter Jan H

    Twitter mag van mij een betaalde dienst worden, ik zou het niet erg vinden om € 10,= per maand te betalen voor Twitter. Bovendien heb ik een Bit.ly Pro account gekoppeld met een eigen domein aan mijn Twitter-account, dus dat zou dan ook wegvallen. Laten we er vanuit gaan dat Twitter gewoon blijft bestaan, en dat er voor bepaalde diensten betaald moet gaan worden.


    3 januari 2011 om 21:27
    Rik

    Twitter een betaalde dienst? Ik moet er niet aan denken! Het aantal gebruikers gaat dan onmiddellijk keihard omlaag. Wordt Twitter ooit ’n lekker hapje voor LinkedIn of Facebook? Die clubs weten, net als Twitter zelf, dat de waarde van Twitter dan meteen verdwenen is. Persoonlijk gebruik ik LinkedIn niet en is mij de waarde van FB ook niet helemaal duidelijk (op alle spelletjes van Zynga et.al. na). Maar Twitter is precies goed. Ziet niemand dat Twitter is gemaakt voor smartphones? Het past net zo goed bij tablets. En het probleem dat iedereen een andere client gebruikt doet niet ter zake: wijst er eerder dat Twitter het bouwwerk wordt voor diverse microbloggingclients (zoals TweetDeck).

    Dat het nog geen winst maakt? Ach… het spreekwoord zegt “necessity is the mother of invention” (niet Frank Zappa). Misschien opent Twitter binnen afzienbare tijd wel de aanval op PayPal en co. Zeg nou zelf: voor microbetalingen is PayPal volslagen ongeschikt (en bijna niemand kent Flattr). Behoefte aan ’n goeie dienst voor microbetalingen is er wel, dacht ik… Neem een voorbeeld aan Google. Het is helemaal niet een zoekmachine. Ze verkopen advertenties. Ik zie een grote toekomst voor Twitter… als bank.


    3 januari 2011 om 22:46
    GianluigiCuccureddu

    Een B2B API model, waar er een soortgelijk model wordt ingevoerd als de (voorheen) betaalde API van bijv. Google voor Adwords, aangezien de third party tools veel worden gebruikt.

    Zo normaliseert de third-party markt zich ook wat betreft de wildgroei aan (waaronder middelmatige) tools.


    4 januari 2011 om 09:46
    Tobias Braam

    Het lijkt mij raar voor twitter te gaan betalen, ik zou dat zeker niet doen. Me dunkt dat er een andere gratis neptwitter populair wordt als de restricties aan het versturen van berichten en het houden van vrienden te streng zijn. Als deze los zijn, maar een soort Gold-twitter lidmaatschap kan worden gekozen, dan is het zeker wel een interessant verdienmodel.


    4 januari 2011 om 11:29
    lukas

    AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH TWITTERRRRR (L)(L)(L)

    dit kan toch niet, een wereld zonder twitter…


    4 januari 2011 om 12:20
    Ron van Swol

    De grote commerciële kracht van Twitter zit hem natuurlijk in het enorme potentiële bereik en dat komt alleen maar doordat Twitter gratis is. Een grote groep Twitteraars zal afhaken zodra het een betaalde dienst wordt en daarmee wordt Twitter vanzelf ook commercieel een stuk minder interessant.

    Mogelijkheden om geld te genereren zijn denk ik gesponsorde tweets, abonnementen voor zakelijke gebruikers (maar hoe identificeer je die?), of het introduceren van premium accounts (zoals bij linkedin), of wellicht een beroep op de community in de vorm van donaties (zie de laatste succesvolle donatieronde van Wikipedia). En anders zal twitter waarschijnlijk verdwijnen en zal er ongetwijfeld een nieuw fenomeen ontstaan.


    4 januari 2011 om 12:36
    Tom Gouman

    Ik zit zelf al heel lang te wachten op een goede statistieken dienst van twitter. Volgens mij is het op dit moment niet mogelijk om precies te achterhalen hoeveel traffic je genereert uit twitter, omdat alleen de bezoekers vanuit twitter.com worden geteld en niet vanuit externe clients. Op dit moment is er wel twittercounter, maar die geeft ook niet die mogelijkheid. ik denk dat iedere zakelijke twitteraar graag een uitgebreid twitter analytics account zou willen hebben en daar voor zou willen betalen.


    4 januari 2011 om 12:37
    DannyOosterveer

    @jwalphenaar @josgovaart

    Ik denk niet dat je het datamining part moet onderschatten. Als je Twitter als collectief geheugen ziet valt daar veel uit te halen. Bioscoopbezoeken konden bv. met Twitter beter worden voorspeld dan welk ander meetinstrument dan ook. Als de data inderdaad betrouwbaar en generalizable is, is deze data zeer waardevol als (sales)forecasting, opining/sentiment mining (als techniek daarvoor verbeterd is) tbv imago/communicatie, etc.


    4 januari 2011 om 12:45
    ronald van den Hoff

    Twitter is een onmisbare communicatietool geworden. Ik zou bereid zijn daarvoor te betalen. Vooral de apps rondom dit product verrijkt Twitter op een wijze die ze zelf nooit hadden kunnen bereiken.


    4 januari 2011 om 12:59
    jelleboute

    Een erg interessante discussie. Je ziet dat aan veel verdienmodellen nogal wat haken en ogen zitten. Bij datamining krijgen ze al snel met privacy issues te maken, denk aan Facebook.

    Bij verschillende accounts bestaat het gevaar dat de gratis variant teveel reclame gaat bevatten, denk Spotify, waardoor een deel van de gebruikers dat niet wil betalen wellicht overstapt naar een andere dienst. Zij die wel willen betalen hebben minder last van reclame, maar ook minder mogelijkheden om een netwerk op te bouwen. Het aantal potentiële volgers zal namelijk afnemen door het deel dat wegloopt.

    Third parties zijn zelf veelal ook gratis, dus wanneer ze daarmee een verdienmodel willen ontwikkelen zullen ze tegen dezelfde overwegingen aan lopen.

    Zoals terecht ergens werd opgemerkt is Twitter niet meer dan een microblogging dienst. Eenvoudig te kopiëren. Twitter zal heel voorzichtig moeten zijn, zodra gebruikers weg gaan lopen en een alternatief zich aandoet kan het verval zich in gaan zetten…

    Opgekocht worden lijkt voor de hand te liggen. Gegadigden zijn er in ieder geval wel te vinden.


    4 januari 2011 om 13:06
    Tom Gouman

    @DannyOosterveer ah bedankt! In dat geval komt het vast goed met twitter 😉


    4 januari 2011 om 13:06
    RNS Sieraden

    Ben nog maar net op Twitter en heb nog geen idee wat het precies voor mijn website zou kunnen gaan betekenen. Of wij zouden gaan betalen om te kunnen twitteren? Geen idee, voor nu nog niet totdat er daadwerkelijk iets terug komt dan alleen een bezoekje van twitter gebruikers.


    4 januari 2011 om 13:28
    Jasper van Weerd

    Zou zelf zo instappen bij de betaalde variant.


    5 januari 2011 om 01:31
    vanZanten, dus

    Nog 4 maandjes, kan niet wachten 🙂


    5 augustus 2011 om 10:50
    Norman van den Wildenberg

    JW heeft in dezen deels gelijk, alleen om een andere reden dan hij schrijft. Mensen willen zeker (deels) gaan betalen, maar de grote winst zou eerder te halen zijn bij de ontwikkelaars die waarschijnlijk moeten gaan betalen voor het api-gebruik. Licensing.

    Hetgeen mensen echter vergeten is dat de pioniers altijd ten ondrr gaan aan de verbeteraars. Wie gebruikt myspace, yahoo, geocities/dse/dds, cu2 etcetera nu nog? Al deze pioniers zijn overschaduwd door betere concurenten. Ook IRL gebeurt dat: Chinezen en Japanners verbeteren westerse producten en gaan er met de winst vandoor.

    Over vijf jaar kent niemand meer Twitter en gebruiken we in no time een verbeterde concurent, die met een beter verdienmodel een beter soort Twitter aanbiedt. En winst zal het maken, deze nieuwe gebakken lucht, aangezien alles op internet vergankelijker is dan een hoopje zand in de wind.


    31 januari 2013 om 17:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!