To web or to print

24 december 2010, 09:58

Database publishing, automatische opmaak, web 2 print, allemaal termen waarbij iedereen wel een bepaald beeld heeft, maar het hoe en waarom niet precies kan uitleggen. Wat is dat nou en welke trends en ontwikkelingen spelen er? En is de vraag of op het web, of op print wel relevant (to web or to print)? Deze maand werd ik op een gelijknamige kennisavond bijgepraat door vier specialisten uit de branche. Van Screens & Pages sprak Roelof Janssen, een absolute inhoudsdeskundige die al jaren met web2print en aanverwante zaken bezig is, hij werd gevolgd door Maarten van Vulpen van Liones internetbureau voor uitgevers, die het uitgeven onder de loep nam. Aansluitend sprak Huib Kolen van Ricoh Nederland over de evolutie van de grafische markt en als afsluiter vertelde Rob Peters van e-sites wat over de implementatieproblematiek m.b.t. dit onderwerp en bijbehorende mogelijkheden. De avond werd gehouden in het Blushuis in Breda en gehost door e-sites en Scriptworx.

Web2print?

Onder web2print verstaan we het automatisch invullen/vormgeven van een publicatie via internet, die vervolgens verder wordt verwerkt tot een grafisch eindproduct. Het gaat hier om servicegebaseerde online toepassingen, die door veel (vaak grotere) bedrijven worden ingezet om repeterende dtp-kosten mee weg te snijden, of door drukkerijen/bureaus als extra service voor haar klanten. Daardoor werden deze applicaties vaak toegepast voor huisstijldrukwerk, wat een logische zet is. Tegenwoordig is de output veel meer uiteenlopend; brochures, catalogi, formulieren en natuurlijk de bekende fotoboeken zijn ook eindproduct van web2print applicaties. En als je toch publiceert, waarom niet naar mobiele devices als de iPad enzovoort.

Ook het inzichtelijk maken van inkoop- en orderprocessen als een meer ‘on-demand’ werkwijze kan worden geschaard onder web2print. Hieruit blijkt ook dat het begrip web2print op veel manieren wordt geïnterpreteerd. Definieer je alles wat met drukken, printen en internet te maken heeft? Of gaat het alleen om systemen waarmee je online documenten kunt maken?

Voor de gebruiker zijn er veel voordelen. Huisstijlbewaking, eigen verantwoordelijkheid en flexibiliteit en een verkorte time-to-market voor je publicaties. Voor drukkerijen en de bureauwereld kunnen deze voordelen in eigen hand worden gehouden, en als service worden verkocht aan opdrachtgevers.

Vanuit de creatieve wereld worden dit soort applicaties vaak kortzichtig als een bedreiging gezien, automatisch opmaken ondermijnt creativiteit. Op zich helemaal terecht, door alles maar te standaardiseren verdwijnt het steeds nieuwe van een scheppingsproces naar de achtergrond en zal er nog maar weinig aan de verbeelding over blijven. Dit is juist vanuit de opdrachtgeverzijde een reden om dit soort diensten te omarmen, eindelijk van die eigenwijze creatievelingen af is hun idee daarbij!

Uitgeven anno 2010

Uitgevers van deze tijd denken meer multi-platform en zijn aanwezig op verschillende mediadragers. Het merk staat centraal in de spotlight, met daar omheen diverse mediadragers, niet alleen een magazine op print maar dus ook die iPad app erbij ontwikkelen. Belangrijk hierbij is het beheren van de data op een centrale plaatst, het is immers dezelfde data die je in meerdere publicaties gebruikt, maar in een andere vorm. Het beste voorbeeld van een iPad magazine met echt veel toegevoegde waarde blijft Sports Illustrated, waarin je in verschillende delen je eigen content kan samenstellen en die boven alles ontzettend veel interactie aan een magazine toevoegt. In dit geval wat er in basis een geprint magazine, maar andersom kan ook! Wat startte als weblog bloeide uit tot een geprint magazine, tegen de gebruikelijke richting in. Het weblog publishr.nl is daar een goed voorbeeld van, dat direct de term reverse publishing in het leven riep.

De transitie van uitgevers verandert van papier naar digitaal, en ze willen overal in mee, van nieuwsbrief tot app, van event tot printing on demand. Dat laatste wordt steeds vaker gebruikt naar mate de vraag naar gepersonaliseerde content stijgt, maar bieden producten dat wel aan? Tijdens de sessie volgde daar een perfect voorbeeld van… Op de website van Audi kun je door middel van een configurator je eigen Audi op maat vormgeven, tot aan de bekleding en velgen toe op je eigen voorkeuren toegespitst. Waarna je na dit customise-proces een brochure aan wil vragen om alles toch nog eens op print te bekijken, krijg je vervolgens een brief van de dichtbij zijnde dealer dat de brochures voor dat model niet op voorraad zijn! Wat betreft techniek kan het prima worden ingericht dat je ook een gepersonaliseerde brochure in de bus krijgt, waardoor de kans op verkoop mij toch iets groter lijkt…

Trends & toekomst

Waar gaan we nu over een paar jaar naar toe met dit gegeven. De trend van steeds complexere opmaak is al ingezet, zowel voor B2B als B2C. Een fotoboek van de Hema is best een uitgebreide publicatie, en wat organisaties intern inzetten gaat vaak nog eens stap verder. Andere zeer interessante bijkomstigheid is de omgedraaide term; print2web! Door middel van QR-codes en pURL’s kunnen gebruikers persoonlijke webpagina’s vanaf een printje benaderen, alleen maar door hun camera erop te richten! Nu gebeurd dit met rare en vooral lelijke codeblokjes, het is een kwestie van tijd dat dat mooie beelden kunnen zijn. Juist deze wisselwerking heeft sterke marketingkracht wat mij betreft. Crossmediaal is inmiddels een gevestigde term, transmediaal zal de volgende stap zijn door een verhaal op te delen in stukjes, het publiek mee laten publiceren en dit alles over verschillende media verspreiden.

In de printindustrie zal de gevestigde grafimedia de ‘internet-drukker’ (nog steeds in opkomst, sterk vanuit Oost-Europa) steeds meer als een geduchte concurrent gaan zien, het blijft ten slotte een markt met overcapaciteit. Ook de stijgende vraag naar gepersonaliseerd drukwerk zal voorlopig eerder bij deze internet-drukker worden beantwoordt, die ‘in the cloud’ durf te denken, het Nederlandse Peecho is daar een erg geslaagd voorbeeld van.

De vraag ‘to web or to print’ is eigenlijk niet te beantwoorden. De verschuiving van marketingbudgetten van print naar web is nog steeds merkbaar, maar een campagne overbrengen of merkbeleving creëren werkt vaak het best met een gebalanceerde combinatie van web en print. Dus geen of web of print, maar vanuit doelen blijven denken daardoor de middelen heiligen. Hieronder de presentaties van de avond:

Roelof Janssen

Maarten van Vulpen

Huib Kolen

Rob Peters

Laurens Boex
Partner / Strategy director bij Rodesk

Oprichter & Strategy director Rodesk

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!