SocialMediaRecap #16 2010 Eindejaar met lijstjes, Sociale Google en Facebook ontwikkelingen

17 december 2010, 04:24

Mijn twitternieuwsdienst @besocialonline brengt dagelijks veel nieuwtjes over wat er gebeurt in de wereld van de sociale media. Vandaag verschijnt alweer de zestiende editie van de Marketingfacts #SocialMediaRecap met daarin volgens mij de highlights van de laatste twee weken uit de pers die nog niet eerder hier op Marketingfacts verschenen:

  • Het einde van het jaar, dus komen de lijstjes
  • Paper.li en het gebruik
  • Dell en Samsung en Social Media
  • Wordt Google toch sociaal?
  • Een heel land als twitteraccount
  • Als we twitter toch niet lezen gebruik het dan als zoekmachine
  • Facebook en de laatste ontwikkelingen

Het einde van het jaar, dus komen de lijstjes

Op marketingfacts heeft de melding dat Google de Zeitgeist 2010 bekend heeft gemaakt natuurlijk al gestaan. Google heeft via YouTube nu ook de Zeitgeist video samengesteld. Op YouTube staan ook de 100 best bekeken video’s van 2010, gelukkig samengeperst in 170 seconden. Naast Google heeft twitter zijn “most powerful tweets of 2010” bepaald. Deze tweets zijn op yearinreview weer mooi in beeld gebracht. Natuurlijk wil Flowtown ook laten zien hoe het jaar 2010 voor twitter was. Op de blog van twitter staan ook de tweets die het meest aantal keer zijn geretweet. Time heeft ook de top 10 beste twitter-momenten op een rij gezet. Tot slot heeft YouTube ook nog de “Most Buzzed-About Social Network List” samengesteld.

Paper.li en het gebruik

Voor de meeste mensen die gebruik maken van twitter is de linkje naar een Paper.li van een ander twittersaccount geen onbekende. Er zijn op twitter sterke voorstanders en ook zeker felle tegenstanders van deze (door tweets van anderen samengestelde) “twitterkrant”. Via het aanmaken van een paper.li-account wordt er dagelijks een overzicht gemaakt in de vorm van een krant. Op het moment dat je krant is samengesteld kan je dit aan je volgers laten weten (automatisch of handmatig). Naast het delen van de paper.li met je volgers worden ook vaak de tweetaccounts van de bron van het artikel in je krant genoemd en dus ook die ontvangen een tweet. Zoals ik al melde heeft Paper.li al de nodige discussies op twitter veroorzaakt tussen medestanders (je account wordt gedeeld op twitter) en tegenstanders (ik ontvang een “overload” aan paper.li’s). Het nieuws is nu dat paper.li zich gaat storten op Facebook. Met welk gevolg dat zal gaan zullen we zien.

Dell en Samsung en het gebruik van Social Media

Op SocialMedianz.com staat te lezen dat naast Gatorade nu ook Dell een social media “commant centre” gaat op zetten. Voor wie wil weten hoe het commant centre van Gatorade er uit ziet kan een kijkje nemen op Mashable. Bij Dell staat nu dus ook een commant centre in de stijgers. Dell heeft de hulp in geroepen van Radian6 om het “centre” op te zetten. Een ander groot merk laat ons juist het resultaat van het gebruik van Social Media weten. Op TheNextWeb staan de gegevens die Samsung heeft vrijgegeven over het gebruik van Social Media.

Wordt Google toch sociaal?

Met grote letters was op TechCrunch te lezen dat er een “confidentail” picture van Google op staart lag. Google is opzoek hoe zij ook het sociale oorlogsveld kunnen betreden. In de geruchten hoor je steeds de term “Google me”. Tot op de dag van vandaag is het Google met onder anderen Google Buzz niet gelukt om die slag te winnen. TechCrunch laat op de site wel een hele mooie pageview zien wat Google nu van plan zou kunnen zijn. De naam Google me heet volgens de site “Google + 1”. Dat dit nieuws is laat de volgende quote weten:“Also note the big red “CONFIDENTIAL!” label. Yes, the person who shared this clearly wasn’t supposed to.” Volgens TechCrunch:“We’ve reached out to Google for comment on this image, but have yet to hear back. We’ll update if and when we do.” Naast deze uitgelekte pagina heeft Google met zijn browser Chrome een volgende stap gezet. In Google chrome is nu een webwinkel te vinden. Binnen deze webwinkel staat sinds het open een twitterapplicatie op nummer 1: tweetdeck voor chrome. Op de blog van tweetdeck is het volgende te lezen:“In the 3 days since the launch of the Chrome Web Store, our Chrome TweetDeck has had 45,851 users and been installed 62,477 times.” Ook de applicatie van gist staat in de chrome webwinkel. Wordt Google dus toch sociaal?

Een heel land als twitteraccount

Quote:“Twitter is a great way for us to promote Ireland and engage directly with potential British holidaymakers in 140 characters,” said Tourism Ireland chief executive Niall Gibbons. Ierland wil twitter inzetten om de toeristen terug te krijgen naar Ierland. Naast twitter gaat het bureau van toerisme ook Facebook inzetten in de campagne. “ourism Ireland chief executive Niall Gibbons said they had been working to maximise the use of social media platforms, most notably Twitter and Facebook, to promote the island of Ireland”. Misschien ook een optie voor Nederland als groot Social Media land?

Als we twitter toch niet lezen gebruik het kanaal dan als zoekmachine

Op de site van Hyped.nl is te lezen dat de helft van de twitter gebruikers andere tweets niet of nauwlijks leest. Uit een onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van de twitteraars nooit of vrijwel nooit tweets van anderen leest. Het blijkt dat 21% van de twitteraars nooit tweets van derden leest, terwijl 20% aangeeft minder dan één keer per maand tweets van anderen te bekijken. Op de site van pewinternet.org is meer informatie te vinden over het gebruik van twitter door de gebruikers. Als twitter toch niet gelezen wordt kunnen we twitter dan niet beter gebruiken als zoekmachine? Op deze vraag geeft Mashable via een video op YouTube een goed antwoord:“Twitter’s advanced search functionality is a great way to find very specific real-time information. This screencast will show you how.” Mocht het lezen van tweets of het gebruik van twitter als zoekmachine nog niet nuttig voor je zijn, dan kan je altijd een retourtje Londen boeken en het de jongens van twitter gaan vertellen. Het laatste nieuws in namelijk dat twitter een kantoor in Londen gaat openen.

Facebook en de laatste ontwikkelingen

Zou jij vrienden willen worden van je ouders op facebook? Op de site van http://coolmaterial.com staat een mooie “flowchart” om te zien of dit wel wenselijk is. Los van het feit wie je als vrienden wil hebben op Facebook is het natuurlijk goed als je pagina een beetje origineel is. Door de update van Facebook’s met betrekking tot de profielen zijn er een aantal accounts erg mooi op geworden qua foto gebruik. Op de site van Mashable staan 10 hele mooie voorbeelden van het gebruik van profiel foto’s. Geeft je dit inspiratie en wil je zelf aan de gang? op de site van petapixel.com staat in een video hoe je dit kan doen:“Wanna know how to make your own? Here’s a video tutorial” Lost van dit nieuws rond het gebruik van Facebook zijn er natuurlijk ook altijd nieuwe gegevens over het netwerk zelf. Uit zijn onderzoek blijkt nu dat Facebook in 115 van de 132 landen marktleider is. Er zijn slechts tien sociale netwerken die in hun land stand weten te houden tegen Facebook. Eén van die sociale netwerken is uiteraard Hyves, dat in Nederland nog altijd groter is dan Facebook. De grafiek op vincos.it laat dit in een duidelijk beeld zien. Een andere wereld kaart op sphotos.ak.fbcdn.net laat ons zien waar alle Facebook account zich dan bevinden en hoe ze “vrienden” zijn in de wereld. En ik wil eindigen met toch nog een soort van lijstje, het 2010 lijstje van Time. Time heeft de oprichter van Facebook, Mark Zuckerberg benoemd tot persoon van 2010.

Ik ben betrokken bij Social Media Club Utrecht. Dit is het zestiende Marketingfacts #SocialMediaRecap artikel. Mocht je een mening of tip hebben voor een volgende editie, laat het ons dan weten. Via LinkedIn: SocialeMediaNL Linkedin groep of Facebook: Dutch Facebook groep

Ondernemer in de wereld die social media genoemd wordt. Ik onderzoek op dagelijkse basis de uitdagingen om dit medium te gebruiken, te verbeteren en makkelijker te maken. Social media inzetten voor succes kost tijd, veel tijd. Ik help met het effectief inzetten van deze netwerken met een minimale inzet qua tijd. Community manager van Dutch Facebook groep en Dutch Twitter groep op Facebook.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!