Beschikbaarheid en snelheid Nederlandse webwinkels voor verbetering vatbaar

15 december 2010, 05:23

Mijn bedrijf Watchmouse heeft recentelijk weer het jaarlijkse onderzoek naar de beschikbaarheid van Nederlandse webwinkels in de aanloop naar de sinterklaas en kerstperiode uitgevoerd. De resultaten en de methodiek zijn hier te vinden en het leek me aardig deze ook op Marketingfacts te delen. We voeren dit onderzoek nu voor het zevende achtereenvolgende jaar uit, maar veel verbetering is er niet te bespeuren. Slechts 11 van de 91 websites hadden een 100% uptime; 26 websites scoorden 99,9% of hoger en 11 websites vielen in de categorie ‘onacceptabel’. Telepoint eindigde onderaan met een totaal van ruim acht dagen downtime in de gecontroleerde periode. Andere Nederlandse websites met prestatieproblemen zijn: Bestelmaar, Bol, Dixons, Ritel, Dynabyte, Plutosport, Mycom, AnyMobile, Yves Rocher en Zester.

Onderzoek naar downtime

Er is de laatste jaren veel onderzoek gedaan naar het effect van downtime en een trage site op de bottom line van je business. Zeker voor webwinkels is dat verband vrij eenvoudig vast te stellen. Bij downtime kan er uiteraard niets worden besteld, maar daarnaast is de laadtijd van een pagina enorm van belang.

In 2009 heeft Shopzilla onderzoek uitgevoerd naar het effect van een redesign van hun webwinkel op de omzet en verkoop; de resulaten spreken voor zich:

A year-long performance redesign resulted in a 5 second speed up (from ~7 seconds to ~2 seconds). This resulted in a 25% increase in page views, a 7-12% increase in revenue, and a 50% reduction in hardware.

Andere onderzoeken

Dit onderzoek staat niet op zichzelf, keer op keer is er bewezen dat een langzame site rechtstreeks effect heeft op je business. Ook dit prima artikel op Marketingfacts maakt dit duidelijk.

Trage sites

De beschkbaarheids resultaten uit ons onderzoek hebben veel te maken met trage sites: als een site (alleen het ophalen van de HTML) niet reageert binnen 8 seconden (en na een second opinion controle) dan bestempelen we dat als een “fout”. Hierbij is de client-side performance dus nog niet eens meegenomen. Volgend jaar wordt dit onderzoek uitgevoerd met onze “Real Browser Monitoring” dienst, waarmee een nog beter beeld wordt gegeven van de toestand van de Nederlandse webwinkels.

De actuele status van de 91 belangrijkste webwinkels kan hier worden gevolgd: nlwebshops.public-website-status.com, ik hoop dat we volgend jaar alleen maar “groene” bolletjes zien.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!