7 mobile trends voor 2011 die het spel veranderen

10 december 2010, 07:14

Dól op lijstjes. Er komen er nog veel meer aan over de trends van 2011 en de eerste over SEO is zelfs al geweest. Over mobile wordt nog steeds veel gezegd en geschreven; mobiel breekt door en wordt heel, heel groot is nog steeds de gedachte waar velen zich aan vasthouden. Op iMediaConnection deze week een lekker ‘lees’ stuk over 7 ‘gamechanging’ mobiele trends. Hieronder staan ze kort behandeld, het hele artikel (geschreven door Noah Elkin, analist bij eMarketer) lees je op iMediaConnection: “7 game-changing mobile trends for 2011”. Over apps, nieuwe landschappen, iPads en nog veel meer.

1 Het mobiele landschap is veranderd

De opkomst van de smartphone is overweldigend en het gebruik ervan neemt aan alle kanten toe. De toename van messaging, fotosharing, social networks, shopping en surfen op het internet is gigantisch en wordt gestimuleerd door smartphonebezit.

2 Nieuwe manieren om mobiel te zijn

De iPad heeft de markt geeffend voor de komst van nieuwe apparaten om naast je laptop mobiel gebruik te maken van het internet: tablets. “The next 12 months will see a series of tablet introductions as other manufacturers rush to play catch-up with Apple and capture a piece of this emerging market. eMarketer projects that 24 million tablets will sell in 2011, with the iPad’s overall share of the market dropping to 80 percent,” schrijft Noah Elkin.

3 Mobiele communicatie wordt sociaal

Werden mobiele telefoons eerder primair gebruikt voor bellen en sms’en, de trend is nu dat mobiele telefoons gebruikt worden om via social networks met elkaar te interacteren. Het schoolvoorbeeld daarvan is Twitter: 63 van de actieve twitteraars gebruikt de mobiele telefoon om de dienst te gebruiken tegen 34 procent van de andere social networkgebruikers (Edison Research, aangehaald door Elkin).

4 Locatie, locatie, locatie

2010 was het jaar van de checkin met FourSquare als dienst die het meest onder het vergrootglas lag. In 2011 gaan we een stapje verder. Elkin: “But as fixated as marketers may be about the popularity of Foursquare et al, the future of location goes well beyond the check-in. Rather, checking in to take advantage of an offer will be the direct-response end point of a longer and larger campaign oriented around user location that starts with branding and awareness-building. Proximity data will help guide marketer messaging at each stage of the purchase funnel, starting with building awareness about the location of a store or product, and becoming progressively more specific to include promotions or offers as a consumer gets closer.”

5 Apps everywhere

Duidelijke trend: apps. Maar apps zijn nu walled gardens en die gaan open in 2011 naar andere systemen en connected devices. Denk daarbij aan tv, maar ook gewoon aan de pc. Het voorbeeld van Appie die naar het web gaat is er één.

6 Mobiele content neemt een vlucht

“An improved user experience and the ability to access an ever-expanding universe of content from the cloud mean that consumers have to make fewer compromises than before when it comes to the consumption of games, music, and video. More and more, they can play, listen, or watch when, where, and how they want.”

7 Mobiel advertising krijgt voet aan de grond

Gelukkig: er zijn ook centjes te verdienen. In 2011 wordt mobile advertising in de US een ‘1 billion dollar business’ en dat is een belangrijk mijlpaal. Elkin: “Spending will increase across all major formats, but steeper growth in display (banners, rich media, and video) will be accompanied by a sharper drop in messaging’s share of total mobile ad spending. These shifts reflect the evolution of mobile from a channel associated primarily with direct-response campaigns to one that marketers will increasingly use for branding purposes.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!