Venz augmented reality: De resultaten

29 november 2010, 08:45

Eind juli 2010 is de Venz on pack augmented reality campagne gelanceerd. De campagne is gericht op kinderen in de leeftijd van 6 t/m 13 jaar. Doel van de campagne is om gebruikers op creatieve en interactieve wijze een toegevoegde waarde te bieden met het pak Venz. De campagne draait nu een kleine vier maanden en wij als makers vonden het tijd om een kleine update te geven inzake de tot nu toe behaalde resultaten.

Bezoekers

Voor de campagne is geen media ingekocht. De traffic komt puur vanaf de verpakking zelf en verder via virale verspreiding. De sitewww.venz.nl/games heeft in de vier maanden tijd 17.618 bezoekers gerealiseerd waarvan 9.975 unieke bezoekers. 75% van het bezoek is direct; hiervan kan gezegd worden dat dit van de verpakking komt. 14% van het bezoek komt via de organische zoekresultaten van Google en de overige 11% via site verwijzingen. De site heeft 64.815 pageviews gerealiseerd waarvan 39% home, 28% game met webcam, 22% game zonder webcam, 6% highscores en 5% prijzen. Leuk detail is dat er nog steeds een stijgende trend in het bezoek zit en er wekelijks in het weekend gepiekt wordt. Hieruit kan opgemaakt worden dat mensen in het weekend het pak Venz echt op tafel zetten en meer tijd nemen voor het ontbijt wat uiteraard een logische maar wel leuke conclusie is.

1.650 deelnemers hebben hun score geregistreerd bij de game met webcam en 2.050 deelnemers hebben hun score geregistreerd bij de game zonder webcam. Naar onze mening een hoger dan verwachte rate wat betreft het percentage dat een webcam in huis heeft. Goed om te weten voor toekomstige campagnes.

Feedback

Bij registratie van de score wordt deelnemers een aantal vragen gesteld waarop met ja en nee geantwoord kan worden. Hieruit de volgende resultaten. 12% geeft aan dat dit de eerste keer is dat ze Venz hagelslag in huis hebben. 91% geeft aan wanneer er een nieuwe 3D game op de verpakking staat weer Venz hagelslag in huis te halen en 94% geeft aan de 3D game een leuke toevoeging op het pak te vinden.

Toegevoegde waarde

De resultaten so far zien er dus goed uit. Er is flink wat bezoek gerealiseerd zonder enige media inkoop. De actie wordt natuurlijk via de verpakking aangejaagd en verder doormiddel van virale verspreiding. We zitten nu al op meer dan 3.700 inzendingen dus het is wel duidelijk dat de game de gebruiker triggered de website te bezoeken en daadwerkelijk de interactie aan te gaan. Verder kan uit de resultaten opgemaakt worden dat Venz met deze actie op een entertainende wijze de interactie is aangegaan met haar gebruikers en duidelijk heeft ingespeeld op de “gaming” behoefte van deze doelgroep.

3 Reacties

    Richard

    Leuk dat jullie de resultaten delen. Ik ben erg benieuwd wat dit gekost heeft. Kunnen jullie hier ook open in zijn?


    29 november 2010 om 09:59
    DavidRobustelli

    Hi Richard, ik kan dit niet hier open en bloot op MF delen. Je zou me even kunnen mailen op david@theyounggeneration.nl, dan kan ik je er meer over vertellen. Grtz


    29 november 2010 om 10:10
    Christiaan

    Hi David, ik heb heb ook wel interesse in wat dit gekost heeft. Interessant detail is inderdaad het webcam gebruik. Ik kan me herinneren een tijd geleden op zoek te zijn geweest naar cijfers hierover, maar die ontbraken grotendeels. Ik heb je een mailtje gestuurd.


    29 november 2010 om 15:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!