Apple en News Corp maken samen iPad krant Daily: Hoe moet dat ding er uit gaan zien?

22 november 2010, 04:23

100 journalisten extra aangenomen. Apple als partner om het één en ander er een beetje kek uit te laten zien. News Corp en Apple werken er sámen aan: een iPad-only krant die eind deze maand of begin 2011 het digitale licht moet zien: de “Daily” (zie ook NU.nl). Volgens Rupert Murdoch, die met paid walls probeert centjes te verdienen met zijn online krantenbusiness bij News Corp, wordt het een game changer. Er komt geen print-editie en er komt géén website, het abonnement op een uitgave zou 99 dollarcent per week moeten gaan kosten. Met het project is Murdoch vastbesloten aan te tonen dat consumenten online willen betalen voor hoogwaardige originele content. En Apple?

Apple wilde al langer een manier introduceren om kranten via een iTunes-achtige bibliotheek betaald beschikbaar te maken, met de bijbehorende fee voor het bedrijf uit Cupertino. Dat gaat het bedrijf van Steve Jobs nu dus samen met een gigantische nieuwsorganisatie doen, News Corp. We kunnen verwachten, schrijft Eric Schonfeld op TechCrunch, dat de Daily stampvol met hoogwaardig videomateriaal gestouwd gaat worden en dat er veel gebruik gemaakt gaat worden van interactieve plaatjes en ‘rijke’ foto’s. Het zou zomaar de eerste reflex kunnen zijn van een nieuw team met een enorm speciale opdracht waar heel, heel veel vanaf hangt, lijkt mij. Schonfeld vindt het allemaal niet ver genoeg gaan en vraagt zich af hoe een krant er op een iPad eigenlijk uit zou moeten zien, idealiter, vanuit een web-savvy lezersperspectief in 2010.

In ieder geval, denkt Schonfeld, en daar gaat hij een heel eind goed: social, realtime en local; het beste van het web van nu gecombineerd. Moet je dan eigenlijk überhaupt wel een krantje willen maken, of moet de Daily er meer uitzien als in Flipboard of Pulse? Schonfeld schrijft:

“I will be surprised if the Daily follows any of these three tenets. The purpose the iPad-only publication seems to be to isolate readers in the iPad so they have to pay for it. But even if that is the case, it won’t succeed unless it embraces the rest of the Web.”

Interessante vraag en stelling. Alles hangt af van de manier waarop deze nieuwe krant zonder geschiedenis en dus zónder de remmende werking van een decennialange journalistieke traditie dit project aan gaat pakken. Wordt er in de oude journalistieke reflex van eigen content eerst en primeurs eerst in de krant en daarna naar het web geschoten, of snapt deze redactie van 100 wat iPad gebruikers willen in een veranderend medialandschap? Is er een eindredactie die koppen gaat verzinnen, worden er realtime verhalen doorgebeld naar de redactie? Of: wordt dit dé nieuwsaggregator die je een niet te missen collectie van nieuws biedt dat je kunt personifiëren, waarmee je kunt interacteren en dat ook nog eens geolocated interessant is voor jouw specifieke persoon? Spannend! Ik ben heel benieuwd… Zie ook dit artikel op DC: “NRC-Next heeft zijn digitale iPad-krant”.

Hoe vinden jullie dat een iPad krant die vanaf scratch wordt opgebouwd eruit moet zien? Wat zouden jullie wel en wat zouden jullie niet doen?

Foto: Archieffoto Rupert Murdoch. Foto EPA © epa. Parool.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Alexander

    Ik zou graag toegang krijgen tot alles wat er in alle kranten en tijdschriften te lezen valt via mijn iPad (uiteraard + video en social media). Daarvoor zou ik best willen betalen. Zou dit commercieel op te lossen zijn, bijvoorbeeld door micro-betaling per artikel?


    22 november 2010 om 08:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!