SocialMediaRecap #14 2010 Hyves Thee, Facebook deals en Sociale koningshuizen

14 november 2010, 20:01

Twitternieuwsdiensten @besocialonline (door Gert Jan Bos) en @socialemediaNL (door Mark de Bruin) brengen dagelijks veel nieuwtjes over wat er gebeurt in de wereld van de sociale media. Vandaag verschijnt alweer de veertiende editie van de Marketingfacts #SocialMediaRecap met daarin volgens ons highlights van week 44 en 45 uit de pers die nog niet eerder hier op Marketingfacts verschenen:

  • Hyves-leden maken eerste echte Nederlandse Pickwickthee via cocreatie
  • LBS nieuws: nieuwe app Triout, Social Stalking en doorbraak
  • Twitter stapt mee in geo-locationverhaal: Twitter Place pages
  • Vijf ontwikkelingen voor de mobiele toekomst
  • Facebook Launches Location-Based Social Media Service Facebook Deal
  • The Voice of Holland blijkt Twitter-hit
  • Geo-located tweets op een wereldkaart
  • Aantal Nederlandse twitteraars groeit in 3 maanden met 65%
  • Facebook vs twitter in Nederland
  • Sociale koningshuizen

Hyves-leden maken eerste echte Nederlandse Pickwickthee via cocreatie

Op Frankwatching staat een interessant artikel over co-creatie van DE via Hyves: “Vijfentwintig Hyvers – en fans van Pickwick – zijn 3 maanden lang via een cocreatietraject intensief betrokken bij de ontwikkeling van een nieuwe, echt Nederlandse theevariant: de Pickwick Dutch Tea Blend. Wouter Eckelmans (Marketing Manager bij Pickwick) en Marjolein van der Ham (Key Account Manager bij Hyves) vertellen over hun ervaringen en de resultaten van dit cocreatietraject.”

LBS nieuws: nieuwe app Triout, Social Stalking en doorbraak

Naast het interessante video op WebProNews over een nieuwe LBS dienst TriOut in Using Location-Based Services For Your Business vonden we op weau.com video’s over Social Stalking: “Apps on your phone can use GPS to let your friends and family or the entire world know what you’re doing and exactly where you are but can too much personal information on social networking sites come back to haunt you?”. Als je je afvraagt of LBS ooit mainstream zal gaan, lees dan dit artikel op Gigaom.com. De conclusie: “Getting a discount is a great incentive to check in somewhere, but it’s not obvious it’s going to convince large masses of people to adopt location services. The biggest issue for many users, including some friends I have spoken with, is that sharing one’s physical location breaches a personal privacy barrier that many people are uncomfortable with, even if it is only being broadcast to one’s friends — and the fact that your friends can tag you at a location through Facebook Places just adds to that uncomfortable feeling. Facebook may have 500 million users, but even that kind of reach may not be enough to move location-sharing into the mainstream.”

Twitter stapt mee in geo-locationverhaal: Twitter Place pages

Zoekmachine Marketing Blog publiceerde een artikel over Twitter Places en schrijft: “Gebruikers kunnen ondertussen al een tijdje hun locatie meedelen via de Places optie van Twitter indien ze hier toelating voor geven. Maar nu lijkt het dat Twitter Places verder uitbreidt met een extra mogelijkheid voor bedrijven om een locatie te ‘claimen’. Twitter lijkt zich dus klaar te maken om mee in de geo-location strijd te stappen en om een derde inkomstenstroom op te zetten.”

Vijf ontwikkelingen voor de mobiele toekomst

Het Belgische 6minutes vertaalde vijf ontwikkelingen voor de mobiele toekomst van de site PaidContent.org: (1) De comeback van Microsoft, (2) Mobiele advertentie boom, (3) Mobiel gaat de nieuwsindustrie niet redden, (4) Het mainstream worden van 4G en (5) Je telefoon kent je beter dan wie ook.

Facebook Launches Location-Based Social Media Service Facebook Deal

Op nacsonline.com lezen we over de nieuwe ontwikkelingen bij Facebook: de introdiuctie van Facebook Deals. Ze schrijft: “Facebook has launched its own location-based social media service, similar to Foursquare and GoWalla, Nation’s Restaurant News reports. Facebook Deals enables marketers to give Facebook users something for checking in at participating retail locations through the Places feature on their mobile phones. Around 20 businesses, including Starbucks, McDonald’s, Chipotle Mexican Grill and Alamo Drafthouse Cinema, have signed up for the initial debut of Facebook Deal. The new service allows Facebook and its merchant partners to provide more localized benefits.”

The Voice of Holland blijkt Twitter-hit

Op nu.nl was te lezen dat het programma “the voice of holland” een grote hit op twitter is. De cijfers (120k tweets met hashtag #tvoh door 32k tweeps, 57k per uur) liegen er niet om. Op 12 november waren wij in Nederland met twitter in staat om 4 van de 10 tendingtopics aan te leveren, te weten #sarina #ewbank #tvkantine #tvoh. Sarina en Ewbank zijn de namen van twee van de deelneemsters van het programma. Het programma zelf is ook actief op twitter. In de uitzending laat men ook actief in beeld zien dat de te gebruiken hastag #tvoh is. Het programma is niet alleen een succes on televisie , maar dus ook op twitter.

Geo-located tweets op een wereldkaart

Het idee is niet nieuw zoals bijvoorbeeld te zien is op twittermap.tv en beschreven op frankwatching in 2009. Toch begonnen 2 medewerkers van Frog design met een persoonlijk experiment om met een kaart een combinatie met twitter te maken. Met deze kaart wilde ze alle locatie gebaseerde tweets van over de hele wereld tonen in warmtebronnen of donkere wolken. Hoe meer tweets vanuit 1 lokatie hoe warmer of donker het er wordt. Een andere manier van op lokatie laten zien wat men tweet laat trendsmap.com zien. Op deze kaart geen kleuren maar woorden. De kaart laat de meest voorkomende hashtags op twitter per locatie zien.

Aantal Nederlandse twitteraars groeit in 3 maanden met 65%

Op twittermania.nl is te lezen dat het aantal actieve twitteraars in Nederland is de afgelopen maanden enorm gegroeid. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Nico Schoonderwoerd van Twirus. Schoonderwoerd heeft in juni ook al een onderzoek naar twitter in Nederland gedaan. Met de nieuwe cijfers vergeleken komt hij met het gegeven dat voor de maand oktober uit op een aantal van 314.000 accounts waarmee in die maand is getwitterd. Dat is een groei van bijna 65% in 3 maanden tijd. Twirus publiceert op regelmatige basis de lijst van meest actieve Nederlandstalige twitteraars op volgerde van aantal volgers.

Facebook vs twitter in Nederland

Hoe is het eigenlijk met Facebook in Nederland? Het aantal account is sterk aan het groeien. In een blog op SocialNed staat nuttige informatie over Facebook in Nederland. Dat Facebook aan populariteit aan het winnen is in Nederland is te zien aan de groei in de afgelopen maanden. Twitter is populair in Nederland dat laten alle bovenstaande berichten en sites duidelijk zien. Op de site van webgenerator.nl staat een duidelijk verhaal wat het verschil tussen Facebook en twitter is. De conclussie dat Facebook een mooi demium naast twitter is werkt ook mee in het populairder worden van dit sociale netwerk.

Sociale koningshuizen

Op mashable was de volgende tekst te lezen:”The British Monarchy to Join Facebook”. Het britse koningshuis heeft sinds maandag een account op Facebook en had binnen 1 uur 40000 likes. Helaas is het niet mogelijk om berichten op de pagina achter te laten. Ons eigen koningshuis maakt sinds 25 september 2010 gebruik van twitter en heeft op dit moment 28719 volgers. De Facebook pagina van de UK royalties heeft 242568 volgers. Naast deze pagina op Facebook maakt het bekendste engels gezin van de werled ook gebruik van YouTube, Flickr en net als ons koningshuis van twitter met 76161 volgers.

Dit artikel heb ik samen geschreven met Mark de Bruin. Beiden zijn wij betrokken bij Social Media Club Utrecht. Dit is het veertiende Marketingfacts #SocialMediaRecap artikel. Mocht je een mening of tip hebben voor een volgende editie, laat het ons dan weten. Via LinkedIn: SocialeMediaNL Linkedin groep of Facebook: Dutch Facebook groep

Ondernemer in de wereld die social media genoemd wordt. Ik onderzoek op dagelijkse basis de uitdagingen om dit medium te gebruiken, te verbeteren en makkelijker te maken. Social media inzetten voor succes kost tijd, veel tijd. Ik help met het effectief inzetten van deze netwerken met een minimale inzet qua tijd. Community manager van Dutch Facebook groep en Dutch Twitter groep op Facebook.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!