Stel de consument centraal en je krijgt er waarde voor terug

5 november 2010, 06:35

Op 2 november vond in Amsterdam de MOAbouts plaats, een interessante sessie met als thema: Closeness to Consumer. De consument werd centraal gezet om met behulp van verschillende marktonderzoektechnieken waardevolle inzichten te verkrijgen. Tijdens de sessie werden vier cases gepresenteerd, de cases gingen in op: inzet van een research community (ING), inleven in je doelgroepsegmenten (Albron), het dilemma van een onderzoeker (ASR) & narrative research (Ymere). Uit de verschillende cases konden een aantal succesfactoren worden geventileerd om van consumenten te leren:

  • Betrokkenheid van de organisatie is key: toon dit door te reageren naar de consumenten en hierdoor waarde terug te krijgen;
  • Goede voorbereiding is het halve werk: duidelijke afspraken maken en vooruit denken in het proces om het interessant te houden voor de consument;
  • Goede screening van consument: voelt men zich comfortabel om in een community ervaringen te delen gebruik anders andere technieken;
  • Deelnemers belonen: incentives, goodies & feedback, en laten zien wat er met de inzichten wordt gedaan.

Hieronder verder over de vier cases specifiek:

ING Studentenhuis

Om grip te krijgen op studenten en de juiste diensten aan te bieden heeft ING met Insights de research community Studentenhuis opgesteld. Een groep van 150 studenten heeft 3 maanden lang aan de community meegewerkt. In het studentenhuis waren verschillende kamers ingericht. De kracht van deze community lag ook in de betrokkenheid van ING. ING presenteerde zich ook in het studentenhuis en kon worden aangesproken en beantwoordde vragen.

Albron in Centerparcs

Bevlogen verhaal van cateraar Albron die hun dienstenpakket ging inzetten voor Centerparcs. Het was wel zaak om goed in te leven in de doelgroep, hier is bureau Beautiful Lives voor ingeschakeld. Uiteindelijk zijn vier typische Centerparcs bezoekers vastgelegd door middel van fotocollages van Centerparcs bezoekers. De volgende stap was dat Albron medewerkers zelf naar Centerparcs gingen. Hierbij werden opdrachten meegegeven in lijn van vier typeringen van bezoekers.

ASR

De markt van verzekeraar ASR staat in de fik, zoals de uit de presentatie van ASR naar voren kwam. Deregulering van de markt, distributiekanaal dat verandert, openheid door internet allemaal facetten die markt ontvlambaar maken. Binnen ASR is het besef sterk aanwezig om de klant centraal te zetten. Een voorbeeld hiervan is dat voorwaarden van polissen vooraf worden getest om de inhoud van de boodschap te toetsen. Snapt de lezer wat er in de voorwaarden staat? Als het rood is gaat de polis niet de deur uit, bij oranje wordt deze nog aangescherpt.

Ymere – Almere-Hout Noord

Ymere is verantwoordelijk voor de invulling van het gebied Almere-Hout Noord, een wijk voor initiatieven. Samen met MarketResponse is het doel gesteld om tot een ideale invulling van een woon-werkruimte te komen. Door middel van storytelling en consumenten hun verhaal te laten vertellen op schrift, beeld of audio werden inzichten verkregen. Wat hier goed werkte was het persoonlijk maken en vooraf het gesprek aan te gaan. Een aantal voorbeelden van output zijn terug te vinden op: wonenkanbeter.nl.

deel graag mijn mening over de impact van social media research, sport, muziek en TV ... van huis uit marktonderzoeker

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!