BBP neemt marketingtitels over van Lenthe Publishers

27 oktober 2010, 05:24

Op 31 december 2010 verkoopt Lenthe Publishers haar marketingtitels aan BBP en worden de portfolio en de organisatie geïntegreerd tot één bedrijf op de locatie in Woerden. Hierdoor komen mediamerken zoals MarketingTribune, Twinkle, Telecommerce, SponsorTribune, Vakbeurs TCD, Nationale Marketing Dag, Holland Management Review en VIP/DOC in één hand. Ook het aandeel van Marketingfacts (Lenthe Publishers heeft sinds begin 2009 een minderheidsaandeel) gaat over naar BBP.

De titels gaan vanaf 1 januari a.s. verder onder het label BBP. Lenthe directeur Maarten Timmers Verhoeven wordt algemeen directeur van BBP. Paul Petermeijer, huidig directeur en eigenaar BBP, wordt directeur business development en gaat zich ondermeer richten op internationale expansie. Samen gaan zij leiding geven aan een stevige uitbouw van de genoemde mediamerken en aan de 35 betrokken medewerkers.

Lenthe’s moeder Zhomer Media Business heeft besloten tot verkoop vanwege een strategische heroriëntatie. Paul Snakkers, directeur Zhomer Media Business:

“De marketingmedia van Lenthe renderen, maar blijken in deze tijden ‘stand alone’ een te smalle basis om autonoom door te groeien. Dus de keuze was media er bij te kopen of af te stoten. Maar wat te koop was, wilden we niet kopen en wat we wel wilden kopen was niet te koop, of bleek niet te verkrijgen onder goede condities. We zijn daarom zeer blij dat we tot overeenstemming konden komen met onze nummer 1 voorkeur onder de potentiële kopers”.

Zhomer Media Business zet voortaan vooral in op de internationale groei van haar activiteiten in bètasectoren zoals elektronica en computertechnologie. In deze sectoren kan Zhomer haar content en bijbehorende hardware mondiaal verkopen, zoals de recente overname van de Amerikaanse uitgeverij Circuit Cellar heeft aangetoond. Deze groeit nu snel met de hulp van Zhomer’s vestigingen in Engeland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Brazilië en China en het bereik in 10 talen in 82 landen onder bèta-professionals dat Zhomer’s dochter Elektor International Media al heeft. Inmiddels zijn met lokale partners ook bètamediabedrijven en licenties gestart in India, Turkije en Rusland.

BBP

Paul Petermeijer:

“De marketingmedia van Lenthe en BBP werkten al eerder samen als coproducenten in enkele evenementen. Dat beviel prima, want de competenties en de doelgroepen vullen elkaar goed aan. Door de krachtenbundeling ontstaan er echt nieuwe en spannende kansen voor zowel onze klanten als onze medewerkers”.

Maarten Timmers Verhoeven:

“Wat betreft bereik en impact van onze mediamerken wordt de positie van onze titels fors verstevigd en verbreed. Met de gezamenlijke portfolio heeft BBP straks een optimale media mix van print, online en events, waardoor we zowel inhoudelijk als zakelijk een stevige propositie kunnen bieden aan onze lezers/bezoekers en commerciële partners”.

Marketingfacts

Vanuit Marketingfacts is deze overname door BBP ook een goede stap. Samen met titels MarketingTribune, Twinkle en de verschillende events vormt het BBP-cluster nu een interessant aanbod op gebied van (digitale) marketing. Er zijn al wat ideeën voor het wederzijds benutten van merken, content en bereik, daar gaan we de komende maanden verder over nadenken. Marketingfacts blijft overigens gewoon opereren vanuit Arnhem.

Lenthe Publishers

Lenthe blijft in Amstelveen actief als ‘Corporate Publisher’ en als vakuitgever in het domein ‘filantropie’. Lenthe aandeelhouder Edwin Venema neemt de directiefunctie over van Maarten TimmersVerhoeven. Edwin Venema:

“Lenthe kan zich nu honderd procent concentreren op verder groeien als toonaangevend multimediaal uitgever van activiteiten voor ‘stakeholders’ van non profit instituten en van bedrijven en organisaties die zelf actief willen worden als uitgever”.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Copernica BV, Michael Linthorst

    Naar mijn mening een logische keuze. Met deze krachtenbundeling is er een groter bereik en zal er synergie ontstaan tussen de verschillende producten.


    27 oktober 2010 om 06:11
    jeroenmirck

    Pfoe, hoeft Matthijs niet naar Woerden. 😉

    Maar serieus: een logische samenbundeling, die me deed denken aan de tijd dat Emerce werd verkocht: ook toen zongen de namen Lenthe en BBP rond. Dat die twee partijen elkaar hebben gevonden, verbaast me dus niks. Wanneer sluit Emerce zich aan?


    27 oktober 2010 om 06:34
    Kasper de Wijs

    Inderdaad een logische keuze. Gezien de events die BBP organiseert: wanneer vind het Marketingfacts Event plaats 🙂 ? Net zoals Emerce en andere publishers lijken events voor M! ook een interessante extra inkomstenbron.

    Op Nationale Marketing Dag bleek wel dat er voldoende animo was in ieder geval.


    27 oktober 2010 om 16:38
    mgvandenbroek

    @jeroenmirck: Emerce…. dan wordt het helemaal gezellig. Goeie!

    @kasperdewijs: eind januari.


    29 oktober 2010 om 17:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!