Betalen voor fans op Facebook?

25 oktober 2010, 06:46

Fans heb je in verschillende soorten en maten, je hebt fans op Facebook en je hebt fans zoals geportretteerd in het SBS 6 programma fans. Voor de fans uit de eerste categorie is er goed nieuws, zij kunnen namelijk hun fandom omzetten in spijkerharde valuta. De laatste maanden zie ik ze steeds vaker voorbij komen, online campagnes waarbij je voor een “Facebook Like” beloond wordt. Ik ben de volgende campagnes tegengekomen, allemaal met een zelfde soort insteek; ‘betalen voor fans op Facebook’. Je vindt ze alle drie hieronder:

Jack in the Box

Bij de campagne van Jack in the Box, een Amerikaanse hamburgerboer, doe je wanneer je fan wordt van de Facebookpage mee aan een loterij. Als fan laat je, je gegevens achter en maakt zo kans op een geldprijs. De hoogte van het geldbedrag dat je kunt winnen wordt bepaald door het aantal fans dat de Facebookpage op 10 november 2010 heeft.

Sköda België

Sköda België betaalt ook voor fans op Facebook, zij doen het echter net weer iets anders dan Jack in the Box. Sköda geeft namelijk per fan (like) twee euro korting op een Sköda Fabia. Alle ‘likes’ bij elkaar zorgen voor de totale korting op de auto. Er wordt maar één auto geveild volgens dit principe. De persoon die de korting hoog genoeg vindt kan onder op de pagina besluiten de auto te kopen. Het aantal likes bepaald dus de hoogte van de korting.

Stanfields

Stanfields is een bedrijf uit Canada dat onderkleding maakt. Op website www.guyathome.com kun je een man genaamd Mark volgen. Mark zit 25 dagen lang opgesloten in zijn huis waar hij gefilmd wordt slechts gekleed in een witte onderbroek. Mark doet dit om geld in te zamelen voor the Canadian Cancer Society dat met het geld onderzoek naar teelbalkanker gaat doen. Voor iedere like op Facebook doneert Stanfields een dollar aan Marks actie.

Betalen voor een Like

Wat mij betreft is het ‘betalen’ voor een like op Facebook een leuke manier om als merk aandacht te genereren voor je Facebook fanpage. Maar de vraag of je op deze manier niet ordinair je fans koopt blijft toch door mijn hoofd spoken. Al met al is het, in het geval van deze drie voorbeelden, een succesvolle manier om Facebook fans te krijgen. Uiteindelijk zal het toch de uitdaging blijven voor bedrijven met fanpagina’s op Facebook om deze fans te behouden en ze te betrekken bij de online strategie.

Jeroen Megens
Stagiair Marketingfacts bij Marketingfacts

Jeroen Megens volgt de opleiding Advanced Business Creation aan de Avans Hoge school ('s Hertogenbosch). De opleiding Advanced Business Creation (ABC) wil studenten opleiden tot Advanced Business Creators: afgestudeerden die hun creativiteit en innovativiteit weten in te zetten om nieuwe technologieën en nieuwe media te vertalen naar nieuwe producten en diensten. Tijdens mijn meeloopstage bij Marketingfacts wil ik vooral veel kennis op doen van online marketing en alles wat komt kijken bij online uitgeven.

Categorie
Tags

21 Reacties

    Bram Fasseur

    @ Pieter, kan je wat meer over die campagne delen? Ik zie dat je in totaal 420 fans te pakken hebt. Hoe breng je de actie onder de aandacht? Hoeveel extra fans heeft het al opgeleverd? Wat is de doelstelling? Hoe lang loopt de campagne?


    25 oktober 2010 om 09:20
    Social Traveling

    De beoogde objectiviteit van het op te bouwen aantal likes of aanbevelingen ondermijn je door het op deze en andere manieren te kopen. Niet dat het heel veel uitmaakt, want juist de organische wijze van fans verkrijgen heeft de meeste merrit en waarde. De voorbeelden hebben een meer eenmalig karakter lijkt het.

    Kent iemand andere manieren van fans vergaren? Via een online tool ofzo?

    Ik ken wel wat tools voor Twitter… maar voor Facebook? Iemand?……


    25 oktober 2010 om 10:49
    JeroenMegens

    @Pieter Ik ben ook erg benieuwd hoe de actie voor jullie klant verder in elkaar steekt.

    @Alexander De Kleermaeker Leuk om een Nederlands voorbeeld te zien. Wat willen jullie met de fans gaan doen?


    25 oktober 2010 om 10:50
    Peter Minkjan

    @Jochem Vroom: kijk hier hebben we wat aan. Wat ik weet heeft KLM van alle NL bedrijven de meeste fans op Facebook met ongeveer 75.000 maar er is nergens een goed overzicht te vinden van de populairste NL fan pages (facebakers klopt niet).

    Ik ben voor mijn whitepaper over Facebook Marketing nog op zoek naar Nederlandse succescases op Facebook dus neem even contact met me op om je case toe te lichten en wie weet.


    26 oktober 2010 om 06:15
    Rob

    Nou en anders koop je ze gewoon op http://www.fblikeskopen.nl haha geweldig


    8 juni 2011 om 12:38
    Adelène

    Allemaal zeer interesant. Ik moet nog beginnen met het gebruik Social Media. Als uitgangspunt zie ik ook liever meer informatie over Nederlandse bedrijven en hoe ze tewerk gaan. Internationale informatie kan altijd later nog. Trouwens, dit is een fijne en interesante site.


    27 juli 2011 om 06:20
    tina

    fblikeskopen.nl zijn oplichters, google ze maar eens.


    12 augustus 2011 om 21:26
    Frits

    Ik heb er al vaker likes gekocht naar tevredenheid. Maar goed, ga nu mijn likes zelf verdienen!!


    12 augustus 2011 om 22:29
    Henk

    Ik had 3000 facebook likes gekocht via http://www.facebookfanskopen.nl Ik was zeer tevreden. Hij had zelfs 300 likes extra geleverd. Goedkoper dan andere services.

    1000 likes = 39 euro

    Soms verkoopt hij voor 29 euro, vraag maar..

    Het is echte facebook gebruikers die actief zijn.


    13 januari 2012 om 00:54
    van Dorp

    totaal heb ik aardig wat Facebook likes gekocht, om eens uit te zoeken waar je nou goede likes kunt kopen.

    ik ben tot de conclusie gekomen dat een van de grootste aanbieders http://www.marketingsupply.nl perfecte likes leveren en een uitstekende service. Voor de mensen/bedrijven die likes willen afnemen, dit zijn de beste.

    plek 1 : http://www.marketingsupply.nl

    plek 2: http://www.linkbuildingexpress.nl

    Mensen kijk uit met de andere bedrijven, ik heb bij veel bedrijven likes gekocht deze 2 partijen zijn betrouwbaar en met een goede klantenservice ondersteuning.

    Met vriendelijke groet,

    Bart van Dorp


    1 september 2012 om 15:13
    Gerard Vos

    wat een onzin, Fan ben je doordat je intrinsiek tot iets aangetrokken voelt. ik hoef daar niks voor terug. deze ontwikkeling is weer het zoveelste bewijs dat iets wat ooit goed bedoeld is, tot een lege zeepbel te maken. als FB zo doorgaat zien ze veel “echte” mensen vertrekken naar G+


    9 april 2013 om 11:18
    Joris Bosma

    Bestelling gedaan bij http://www.fblikeskopen.eu ik moet zeggen ging lekker snel en vond het ook waard.


    16 juni 2014 om 22:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!