Mozilla lanceert appstore voor Web, Apple doet dat voor Mac

21 oktober 2010, 04:38

In een tijd waarin we hier in Nederland op hoog niveau aan het discussiëren zijn over the internet of things en met elkaar nadenken over apps als het einde van het www, werden er in de VS om die laatste trend te benadrukken gisteren twee appstores gelanceeerd. De ene is van Apple, voor Mac-gebruikers die apps kunnen installeren op hun desktop; een besloten feestje. De andere is van Mozilla: ze zijn eerder dan Google met een appstore voor het web waarin de applicaties draaien op mobiele telefoons én in de browser.

Demovideo

Kenmerken

Hieronder de kenmerken van Open Web Apps van Mozilla (heb ze even in het Engels laten staan):

  • Are built using HTML, CSS and JavaScript.
  • Can be “installed” to a dashboard within your mobile or desktop Web browser, or to your native OS desktop or mobile home screen.
  • Work in all modern Web browsers, while enabling each browser to compete on app presentation, organization and management user interfaces.
  • Support paid apps by means of an authorization model that uses existing identity systems like OpenID.
  • Support portable purchases: An app purchased for one browser works in other browsers, and across multiple desktop and mobile platforms without repurchase.
  • Can request access to one or more advanced and/or privacy-sensitive capabilities that they would like access to (like geolocation) which the system will mediate, giving the user the ability to opt-in to them if desired.
  • Can be distributed by developers directly to users without any gatekeeper, and distributed through multiple stores, allowing stores to compete on customer service, price, policies, app discoverability, ratings, reviews and other attributes.
  • Can receive notifications from the cloud.
  • Support deep search across apps: Apps can implement an interface that enables the app container (generally the Web browser) to provide the user with a cross-app search experience that links deeply into any app that can satisfy the search.

Het is, zoals alles bij Mozilla, open voor publiek. Iedereen heeft toegang en iedereen kan meebouwen. In de comments die gisteren volgden op bovenstaande demo op het blog van Mozilla, vind je ook negatief commentaar. Mozzilla bouwt, in plaats van een open web, mee aan een walled garden en imiteert Google en Apple. Denk daarbij aan opmerkingen als deze: “You are replaying a game that was lost by people who were on the sidelines when it really mattered.”

Het antwoord, of een van de antwoorden:

“Mozilla doesn’t want to be another walled garden, they want to start the conversation on what a world would look like with web based apps that can be found, purchased, and run on any browser or OS. Mozilla is about standardizing the user and developer experience, something that will make apps flourish and fragmentation disappear. […] Mozilla wants the web to run everywhere, and your apps to be accessible from any device, whether it runs Firefox, Chrome, or Safari.”

Meer weten? Lees dan deze FAQ.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!