Whitepaper Meetverschillen (WAA): Appels en peren?

14 oktober 2010, 04:31

De Webanalytics Association (WAA) publiceerde gisteren een whitepaper over meetverschillen in de online wereld. Dat whitepaper (“Waarom komen mijn bezoekers niet overeen met mijn bezoekers”) onderzoekt de verschillen die ontstaan uit analyses van STIR, webanalytics en ad management systemen. Boeiende vraag, zegt Peter Wiegman op MediaOnderzoek, want kún en moet je deze verschillende datastromen wel met elkaar vergelijken? “De appel en peer op de voorkant van het rapport spreken wat dat betreft boekdelen,” schrijft Wiegman. Hieronder vind je het rapport:

Wiegman schrijft verder op MediaOnderzoek:

“Laten we de inhoud van het white paper hier niet herhalen. Lees het rustig door en oordeel zelf. Belangrijker is de gedachte dat we bij online in de luxe positie verkeren dat we zo’n paper kunnen schrijven. Bij andere mediumtypen is dat bijna ondenkbaar.”

In Wiegman’s gedachte is het dus luxe om verschillende meetmethoden te hebben voor de performance van je website (denk aan: STIR, Multiscope/Visiscan, voorheen ook nog Nielsen Netratings, comScore, Google Analytics, Omniture, Sitestat, Onestat en nog veel meer). Voordeel van all die verschillende ‘meters’ is dat we daar dan weer lijstjes over kunnen publiceren en er in discussie gegaan kan worden over de ‘waarheid’. Die is er dus niet, concludeert Wiegman.

“Wat dat betreft is het white paper van WAA een goede stap in de richting van het besef dat er op het gebied van (online) bereiksonderzoek geen waarheid bestaat.”

Hier de link met de pdf naar het whitepaper, om op te slaan.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    mgvandenbroek

    PERSBERICHT: Amsterdam, 14 oktober 2010

    WAA publiceert adviezen over omgaan met online meetverschillen

    De Taskforce Online Media van de Nederlandse Web Analytics Associatie (WAA) presenteerde op 13 oktober 2010 de white paper: “Waarom komen mijn bezoekers niet overeen met mijn bezoekers?” Hierin worden antwoorden gegeven en handvatten geboden hoe online media partijen met verschillende statistieken om kunnen gaan. De white paper kan gratis worden gedownload op: http://www.waa-nederland.nl.

    In 2008 werd de WAA Taskforce Online Media opgericht om het gebruik van verschillende online meetsystemen in de media onder de loep te nemen. Iedereen die met webstatistieken werkt, van planners tot onderzoekers, heeft zich namelijk wel eens de vraag gesteld: wat moet ik nu met alle verschillende meetpakketten die beschikbaar zijn om de performance van mijn sites te meten? Welk pakket gebruik ik wanneer, waardoor ontstaan de verschillen en hoe interpreteer ik de uitkomsten? In de White Paper “Waarom komen mijn bezoekers niet overeen met mijn bezoekers?” worden de verschillen tussen de meest gebruikte online meetmethodieken (web analytics, ad management statistieken en STIR) uitgebreid beschreven, alsook aanbevelingen gedaan voor de markt over hoe met deze verschillen om te gaan.

    Naast een verklaring voor de verschillen in een overzichtelijk schema voorziet de white paper in een tabel, waarin het onderzoeks- of analysedoel leidend is voor het kiezen van een meetsysteem. Daarmee biedt het document een handvat bij de vraag: wanneer gebruik je de cijfers uit web analytics, ad management of STIR?

    Zo zijn data uit web analytics het beste te gebruiken bij interne rapportages over het surfgedrag, het volgen van trends en het optimaliseren van websites. Gegevens die afkomstig zijn uit de STIR Webmeter zijn te gebruiken bij (externe) rapportages over bereik, het analyseren van het bezoekersprofiel en bij vergelijkingen met andere website-exploitanten. Ad management systemen zijn weer uitermate geschikt voor het bepalen van de voorraad (impressies) en het analyseren van campagnebereik en –effect.

    Eén van de belangrijkste adviezen voor medewerkers die te maken hebben met webstatistieken is het blijven benoemen van de verschillen en het vermelden van de juiste bron. Hiermee hoopt de Taskforce Online Media transparantie en consistentie te bevorderen bij het gebruik van webstatistieken in de Nederlandse markt.

    De Taskforce Online Media van de Nederlandse Web Analytics Associatie (WAA) bestaat uit:

    Marije Andela (NPO), Jaap van de Bovenkamp (Kluwer), Sonja Kamst (Sky radio Group), Tamara van Uden (RTL Nederland), Wouter Veenboer (Netprofiler) en Pieter Zandstra (Nedstat).


    14 oktober 2010 om 06:48
    Swaller

    Ik kan me voorstellen dat deze whitepaper voor beginnende webmasters en marketeers best interessant kan zijn, maar voor de meesten van ons is het 1 groot schot voor open doel. De link naar de Analytics Shoot Out is wel erg interessant overigens. 🙂


    14 oktober 2010 om 07:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!