Interview Heleen van Lier: Social media redacteur Volkskrant

8 oktober 2010, 05:34

In juni werd bekend dat de Volkskrant (de site is deze week vernieuwd) een Social Media Redacteur kreeg: Heleen van Lier. We zijn nu een goede drie maanden verder, dus tijd voor een kort vraaggesprek met Van Lier over haar nieuwe baan, die eigenlijk uit twee onderdelen bestaat. Ten eerste zorgen dat De Volkskrant aanwezig is op social media en onderdeel is van het gesprek.Ten tweede het trainen van de redacteuren van De Volkskrant om goed gebruik te maken van de sociale netwerken. Daarnaast schrijft Van Lier zelf over ontwikkelingen op het gebied van social media. Eigenlijk moet social media natuurlijk onderdeel zijn van het werk van elke redacteur, daarom is die training van de redacteuren ook zo belangrijk voor haar. Hieronder het video-interview:

Social media redacteur

Om voor eens (en hopelijk altijd) de geruchten weg te nemen: de baan van Van Lier is géén Plasterk baan. Van Lier’s job is gesubsidieerd vanuit een stimuleringsfonds van de Volkskrant (dat gefund wordt vanuit giften en erfenissen) voor vernieuwende journalistieke projecten. De baan is wel tijdelijk, want het doel is eigenlijk dat elke redacteur over een jaar ‘social media redacteur’ is, maar dan noemen we het weer gewoon redacteur. Heel logisch allemaal.

Een mooi voorbeeld van het verbeteren van journalistiek met social media volgens Van Lier is ‘de mening van de man op de straat’. Nu gaat men vaak gewoon letterlijk de straat op en spreekt enkele mensen lukraak aan. Via social media kan je de gesprekken die er al daadwerkelijk plaatsvinden zien en de echte meningen van mensen peilen, niet die toevallige voorbijgangers naast het pand waar je op dat moment zit.

Het meest opvallende vind ze het enthousiasme op de redactie. Ze had verwacht heel veel weerstand weg te moeten nemen, maar die weerstand is er niet. Wel is er veel angst voor het onbekende, mensen zoeken kennis, ervaringen en how to’s. Ook vind ze het opvallend dat het feit dat ze de titel ‘social media redacteur’ kreeg ineens tot heel veel aandacht ook uit de media leidde, terwijl ze zelf al jaren het werk op die manier deed. Daardoor was het aantal interview- en workshop verzoeken enorm. Over een jaar kan ze zich de Nederlandse Jeff Jarvis noemen 🙂

Social Media gebruik in traditionele media

Hoe zit het met privacy bij het gebruik van social media in de krant bijvoorbeeld. Kan je tweets, zoals Spits doet, zomaar plaatsen? Van Lier heeft geen eenduidig antwoord. Bij foto’s stelt ze dat, ongeacht of de gebruiksvoorwaarden van de site het toestaan, ze altijd toestemming vraagt. In haar ervaring voelt bijna iedereen zich vereerd. Bij tweets is het lastiger. Bij politici weet je dat ze het plaatsen om te communiceren, dus die kan je zo plaatsen. Bij ‘privé personen’ ligt het al genuanceerder. Je zou bijvoorbeeld naar leeftijd moeten kijken, jonge mensen hebben vaak niet door dat ze op een zeepkist staan.

De Amerikaanse raad voor de journalistiek heeft recentelijk besloten de ethische regels niet aan te passen op basis van social media. Je kan met één tweet een verhaal of statement uit het verband rukken, maar dat kan je met één quote uit een interview ook. Je moet derhalve dus dezelfde fundamentele ethische normen en waarden gebruiken online in social media als offline.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

7 Reacties

    Danny van Oeveren

    Wat ik raar vind is dat ze het social media gedeelte over een jaar bij een gewone redacteurs functie gaan plakken.

    Mensen vergeten dat er wel degelijk een studie achter zit. Je kunt ook niet bij elke marketeer er een sales functie aan plakken.


    8 oktober 2010 om 07:29
    chi666

    @Danny: ze zegt niet dat het er bij ingeschoven wordt, het is de bedoeling dat en vooral ook haar bedoeling dat.

    Ik ben het echter totaal niet met je eens dat er een studie achter zit. Social Media is geen doel, geen vak. Het is een onderdeel, een medium, dat bijdraagt aan een vakgebied. Journalistiek is het vergaren van kennis en meningen om die met de wereld te delen. Social Media is daar een middel voor, het is geen apart vakgebied.


    8 oktober 2010 om 09:50
    media

    @Danny: huh? deden we destijds toch ook niet toen de telefoon of email zijn intrede deed!?


    8 oktober 2010 om 16:34
    Danny van Oeveren

    Het toepassen van social media heeft wel degelijk kennis nodig. Het gebruiken van iets wil niet zeggen dat je er ook business uit haalt. En dat is toch de bedoeling van social media in het bedrijfsleven.

    Er is wel degelijk een groot verschil tussen iets doen en iets kunnen.

    @Marco: Iedereen kan ook mailen of bellen, maar niet iedereen schikt ook over de kennis om ook daadwerkelijk iets te verkopen via de mail of telefoon. Dat is het grote verschil.


    11 oktober 2010 om 13:43
    Marianne

    Wel een heel sneu beroep…

    Spijt me dat ik het zeg.


    12 oktober 2010 om 21:00
    Remi

    @ Marianne,

    Kun je ook toelichten wat je er sneu aan vindt?

    @ Danny,

    Social media is slechts een communicatiemiddel. Een communicatiemiddel van een boodschap die in dit geval door redacteurs gemaakt wordt.

    Natuurlijk is er een centraal deel in de social media strategie van bijvoorbeeld de Volkskrant. (denk aan integratie op de site, guidelines, kennis algemene marketing enz) Maar dat is, na de beginperiode, waarschijnlijk maar 10% van de tijd.

    Die andere 90% kun je veel beter integreren in de organisatie zelf. Daar zitten op allerlei plaatsen mensen die verstand hebben van een specifiek onderwerp. Je kunt nog zo’n goede social media guru/ninja zijn, maar je kunt nooit inhoudelijk verstand hebben van alle onderwerpen die een krant als de volkskrant heeft.

    Dus ik vind het eigenlijk volstrekt logisch dat een organisatie die zo’n grote redactie heeft er voor kiest om eerst een jaar lang iemand de basis te laten leggen, kennis te verspreiden, mensen enthousiast te maken enz. En het dan aan de redacties zelf over laat.

    Nou moet ik er wel aan toevoegen dat het me logisch lijkt als er een (parttime?) functie overblijft na die startperiode. Er zal wel een centraal persoon moeten zijn die keuzes maakt, die ontwikkelingen in de gaten houdt enz.


    13 oktober 2010 om 06:10
    @TweepsAround

    Heel goed dat Heleen dit doet want social media en in het bijzonder “local social media” wordt steeds belangrijker in de nabije toekomst. Daarnaast is ’t natuurlijk super dat er tijd en budget vrij wordt gemaakt om redacteurs een beetje te helpen om de achterstand in te halen. Niet dat ik zo’n social media expert ben ofzo…

    maar Bas… jij mag wel eens budget vragen voor een betere camera! ;D

    Grt

    @remcovrOOm


    29 oktober 2010 om 21:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!