Universal Pictures zet voor ‘Despicable me’ campagne in op gamingplatformen en Habbo

7 oktober 2010, 08:31

Despicable me (IMDB), een animatiefilm voor het heule gezin, gaat een dezer dagen in première (Nederlandse titel: ‘Verschrikkelijke ikke en de rest kan stikke’). Universal Pictures, de producent van de film, zet op meerdere online platformen advertising in om de jeugdige bezoekers naar de bioscoop te krijgen. Bij Habbo Hotel adverteert Universal midden in de virtuele wereld, op verschillende platformen van Spil Games wordt gebruik gemaakt van homepage-takeovers en andere vormen van online advertising. Hieronder screenshots, context en reacties van baasjes uit persberichten van de verschillende partijen.

Habbo Hotel

Bij Habbo hebben ze er niet alleen voor gekozen om in 15 verschillende hotels advertising te draaien, de beschikbare mogelijkheden lijken allemaal te worden benut. Habbo’ers kunnen hun avatar aanpassen tot een karakter uit de film, een gele ‘minion’ (damn, ik moet van ver komen). Uit het persbericht:

“This ‘minion effect’ is free of charge to Habbo users who are encouraged to wear an animated one-eyed goggle and take part in a virtual mass minion march with their friends. The fun new feature generates a huge amount of buzz in world with Habbo regularly being invaded by yellow one-eyed goggle wearing minions, spreading the excitement of Despicable Me amongst their community of friends.”

Andere elementen in de campagne zijn virtuele zoektochten, virtuele trailers en een communitypagina die volgens het persbericht op dit moment al 29000 leden heeft. Interessant uitnutten van de mogelijkheden die Habbo biedt, midden in de doelgroep.

Gamingplatformen

Spil Games kondigde vandaag voor verschillende platformen binnen het netwerk een marketingovereenkomst met Universal aan. Als onderdeel van de overeenkomst, die tot stand kwam met behulp van MediaCom UK, zullen websites van Spil Games in 21 landen in Europa, Azië en Oceanië worden omgetoverd tot speciale Despicable Me-websites. De campagne duurt vier weken en volgens Spil worden op deze manier 55 miljoen bezoekers bereikt.

‘Het publiek verandert, dus wij moeten mee veranderen. Mensen verlangen tegenwoordig een meer diepgaande relatie met personages en films,’ zegt Neil Wirasinha, vicepresident van International Media, Universal Pictures International in het Spil-persbericht. ‘Casual online games zijn ongetwijfeld de populairste games van dit moment. Door deze spelers direct aan te spreken, bereiken we met onze campagne een zeer specifiek en belangrijk publiek. Dat is perfect voor Despicable Me. Consumenten willen niet meer alleen “consumeren”; ze willen interactie, spelen en delen.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Paulo Lopes

    @ Matthijs: je moet echt ff die film checken om die “minion” te begrijpen..zal een enorme merchandise hype worden


    7 oktober 2010 om 10:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!