Internetgebruik domineert mediaconsumptie jongeren VS

6 oktober 2010, 04:44

Op een doodgewone dag spenderen Amerikaanse jongeren (tussen de 12 en 24) 2 uur en 52 minuten aan het gebruik van internet. Dat maakt het web tot het meest populaire medium onder deze groep, op de voet gevolgd door tv-kijken met 2 uur en 47 minuten. Radio luisteren komt op een derde plaats met 1 uur en 24 minuten gemiddeld, terwijl video games en bellen met 1 uur en 10 minuten en 1 uur en 4 minuten daar heel dichtbij zitten. “Time spent reading magazines and newspapers is negligible,” schrijft MarketingCharts. Van de ondervraagde jongeren leest 58 procent nooit een krant. Het blijkt allemaal uit een onderzoek van Edison Research (“Radio’s Future II: The 2010 American Youth Study”).

In het rapport (het is gesponsord door Radio-info.com) vind je onder andere heel veel onderzoeksresultaten over en aanbevelingen die relevant zijn voor de radio-industrie, maar staan ook vergelijkingen in bijvoorbeeld mobiel telefoonbezit zoals je hieronder kunt zien:

Een derde van de jongeren gebruikt radio streams als een manier om nieuwe muziek te ontdekken. Het kopen van cd-albums daalt drastisch onder deze groep maar het aantal jongeren dat muziek download is sterk toegenomen. De jongeren waren niet te beroerd om toe te geven dat ze dat downloaden nogal eens illegaal doen. Televisie heeft de dominante positie in het ochtendritueel voor mediagebruik overgenomen van radio. Jongeren vinden en vonden dat er in de ochtend en in het algemeen teveel reclame is op de radio. Edison vroeg trouwens ook naar het gebruik van social networks (pagina 33):

En zo… gaat het nog wel even door. Prachtige feitjes over jongeren in de VS. Natuurlijk niet direct toepasbaar op de NL situatie, maar altijd een mooie indicatie (verschillen in medialandschappen even latend voor wat ze zijn) voor de ontwikkelingen alhier.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!