Is Apple te kritisch met het serveren van iAds?

5 oktober 2010, 04:03

Het lukte Apple niet om het ‘mobile ad platform’ AdMob in handen te krijgen (Google was ze net voor), maar na de overname van Quattro Wireless was het dan toch zover. Afgelopen juli werd het advertentieplatform iAd gelanceerd. Een prima concept, immers de doelgroep is interessant en developers van de verschillende apps kunnen tot 60 procent van de advertentie-inkomsten krijgen. In juli liet Steve Jobs in zijn keynote weten dat er voor de lancering van iAd al meer dan 60 miljoen dollar aan campagnes waren geboekt. Klein detail: een campagne begint vanaf één miljoen dollar, het instaptarief is dus erg hoog. Maar… iAds zijn beter, spectaculairder en bovenal biedt het de adverteerder de mogelijkheid om de emotie van TV te combineren met de interactiviteit van het web. Toch verloopt het uitrollen niet soepel, adverteerders vertrekken.Is Apple te kritisch met het serveren van iAd’s?

Een quote van Steve Jobs via Guardian.co.uk:

“iAd offers advertisers the emotion of TV with the interactivity of the web, and offers users a new way to explore ads without being hijacked out of their favourite apps. iAds will reach millions of iPhone and iPod Touch users, a highly desirable demographic for advertisers, and provide developers [with] a new way to earn money so they can continue developing free and low-cost applications.”

iAd: Toy Story 3

Jobs kwam tijdens de keynote met een voorbeeld van een iAd, een campagne voor de promotie van Toy Story 3. En dat ziet er erg mooi uit. Er wordt gebruik gemaakt van HTML5 en de advertentie laadt binnen de app (de gebruiker verlaat de app niet).


Adverteerders vertrekken

Tot hier het goede nieuws. Het uitrollen van iAd campagnes verloopt namelijk niet bepaald soepel. Van de 17 launch-partners die Apple in juli aangekondigde, hebben er slecht 6 daadwerkelijk van iAds gebruik kunnen maken. Dit komt mede door de strenge eisen die Apple stelt.

Nu, ruim drie maanden na lancering, blijkt niet iedere adverteerder even positief te zijn over iAd en de aanpak van Apple. Zo verschijnen er negatieve berichten over grote merken die zich terugtrekken. Adidas lijkt zo’n adverteerder die (als de geruchten kloppen) een iAd contract ter waarde van 10+ miljoen dollar heeft gecanceld (zie ook Emerce). Reden? Adidas vindt dat Apple te veel controle heeft over het proces. Nadat het creatief concept voor de derde keer door Apple werd afgekeurd was de maat voor Adidas vol. Zij staan daarin niet alleen, luxe merk Chanel deed hetzelfde.

Is Apple te kritisch met het serveren van iAd’s?

Dat Apple de iAds zelf ontwerpt is een grote frustratie bij veel adverteerders. Deze zijn namelijk niet gewend dat het advertentienetwerk zich in het creatieve proces mengt. De ‘Design life-cycle’ neemt ook erg veel tijd in beslag (acht tot tien weken van brainstorm tot eindresultaat). Een andere belangrijke oorzaak van het probleem is het gebrek aan een goede developer kit en guidelines voor het gebruiken van het iAd platform. Ook weet de adverteerder niet waar de iAds worden vertoond.

Juiste strategie?

Concluderend mag je wel zeggen dat Apple erg kritisch is en adverteerders daarentegen niet van plan zijn om dit te accepteren. Grote vraag is of de strategie van Apple de juiste is. Aan de ene kant waarborgen ze kwaliteit door de advertenties zelf te maken en creëren ze exclusiviteit door een hoog instaptarief (1 miljoen dollar) te hanteren. Aan de andere kant staat de markt van mobile ads nog in de kinderschoenen, zijn budgetten niet sky high en willen adverteerders zelf aan de slag met het creatieve proces.

Bram Fasseur
Product Leader bij Fast Forward Thinking

Categorie
Tags

4 Reacties

    Jan Willem Alphenaar

    Het geeft in ieder geval inzicht in een mooie toepassing van HTML5 op een mobiel platform. En uiteraard laat hij Toy Story zien. Hij blijft tenslotte aandeelhouder van Disney 🙂


    5 oktober 2010 om 04:21
    raoulvanheerden

    Denk dat Apple zich hier gewoon positioneert als top-of-the-bill advertentie netwerk. Dat vergt moed en misschien ook wel een beetje bluf. Maar kijkend naar de (geweldige) mogelijkheden, het budget en de “design-life-cycle”, vind ik het persoonlijk niet zo gek dat het wat langer duurt.


    5 oktober 2010 om 04:52
    Age Jellema

    Moeilijk te zeggen of de strategie juist is. Het lijkt er wel op dat op deze manier alleen top adverteerders actief zullen worden op dit platform. Of dat dan van lange duur zal zijn is nog eens een tweede. Alternatieven met een lagere drempel zullen er namelijk steeds meer komen.


    5 oktober 2010 om 12:14
    Phileas

    Ik denk dat ze dit heeeeel gecontroleerd naar buiten brengen en het een kwestie van timing is. En dat blijkt als het klopt dat ze er een paar hebben laten lopen.


    5 oktober 2010 om 16:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!