Het effect van Google Instant op SEO

28 september 2010, 02:48

Het is ondertussen alweer twee weken geleden dat Google Instant werd geïntroduceerd en de eerste SEO resultaten komen hier en daar al naar boven. De SEO specialisten verspreid over de wereld zijn het er wel over eens: grote impact op de resultaten blijft uit. En vooral gekeken naar de “standaard” 3 pijlers techniek, content en populariteit/marketing ben ik het met ze eens. Maar toch zit me iets niet lekker. Gebruikers krijgen namelijk een andere interface om mee te werken. De interactie is zelfs anders, want je krijgt resultaten te zien terwijl je typt. Spoort dit nu aan tot meer of minder typen? En wat is het effect van het vernieuwde Google Suggest wat automatisch is verwerkt in Instant?

Tijd voor een eigen onderzoekje! Omdat Instant in Google NL nog niet actief is, maak ik voor dit onderzoek gebruik van een klant van mij met een e-commerce website in verschillende landen waar Instant wel actief is. De gebruikte resultaten zijn van de UK site. De resultaten van de overige landen (zoals Duitsland en Frankrijk) zijn niet meegenomen, maar wel onderzocht. Het patroon is nagenoeg vergelijkbaar. Voor dit onderzoek maak ik gebruik van data vanuit Google Analytics.

Effect op gebruik aantal keywords

Het onderzoek van de meeste SEO’ers begint bij het kijken naar het keyword gebruik. Op woensdag 8 september was de lancering van Google Instant een feit, dus nemen we in deze test de 2 weken voor 8 september en de 2 weken erna. Natuurlijk heeft het natuurlijke verloop van SEO invloed op de resultaten, daarom vergelijken we dit met dezelfde periode in de 2 voorgaande jaren.

Het patroon voor de UK versie van de site ziet er zo uit.

Keyword effect van Google Instant op SEO

De trend die zich aftekent in de periode na Instant in vergelijking met de periode er voor is dat het gebruik van meer keywords is toegenomen. Vooral de 3 en 4 keywords zijn flink gestegen.

Heeft het dus effect op longtail?

Meerdere keywords kan duiden op een betere vindbare longtail. Om er zeker van te zijn dat het hier ook echt het geval is, heb ik gekeken welke pagina’s in dezelfde periode het meeste verkeer hebben gekregen. De homepage heeft de periodieke SEO stijging van 0.6%, maar de productpagina’s diep in de site gelegen hebben verkeer toename van 100 tot 450%. Het lijkt er op dat zoekers specifieker gaan zoeken als ze al direct resultaat zien. Dit heeft ook te maken met de vernieuwde Suggest functie in Instant die probeert te voorspellen waar je naar op zoek bent.

Effect op gebruik keywords zelf

Ook interessant maar misschien minder bijzonder: de gebruikte keywords worden ook beïnvloed door Google Instant. Zo komen keywords/searches de top 10 binnen die niet afgemaakt zijn. Brand searches waarbij het laatste deel van de brandname niet meer wordt getypt. Zodra zoekers het resultaat al zien staan, maken ze hun zoekopdracht niet meer af en klikken ze direct op het resultaat waar ze naar op zoek waren.

Gevolgen voor SEO

Tot nu toe nog niets. SEO blijft SEO en wellicht dat je meer uit je longtail strategie kan halen dan je voorheen deed. Maar verder veranderd er op basis van deze gegevens weinig aan de manier waarop wij consultants bezig zijn met SEO. Ik schreef het al eerder: volgens mij alleen maar weer een mooie kans om nieuwe manieren te vinden om websites beter gevonden te krijgen.

Siegfried Jongsma
SEO & Social Media Specialist bij Digital Hipsters

Van 2006 tot 2015 ben ik een SEO consultant geweest. Eerst bij Traffic4u en daarna bij Headline Interactie. De afgelopen 2 jaar was ik Social Media Consultant bij StormMC. Begin 2015 heb ik Digital Hipsters opgericht. Een bureau met een sterke focus op mijn twee grote online liefdes: SEO en Social Media Marketing. In mijn vrije tijd schrijf ik graag over mijn favoriete stad New York op https://www.madaboutnewyork.nl

Categorie
Tags

14 Reacties

    Remi

    Interessant onderzoek Siegfried! Ik ben benieuwd in hoeverre andere websites het zelfde patroon hebben. Iemand die dat met ons wil delen?

    In welke landen is het overigens al actief? Alleen US en UK, of zijn er al meer?


    28 september 2010 om 04:46
    Edwin Dijkstra

    Mm. Ik ben het er niet 100% mee eens dat er tot nu toe geen gevolgen zijn voor SEO. Ten eerste wordt het nóg belangrijker om bovenaan te staan op relevante keywords. Mensen zullen minder (hoeven) scrollen. Daarmee wordt het ook relevanter om écht goede meta-titels te hebben die de lading van de pagina dekken. Om dezelfde reden als hierboven. Maar uiteindelijk heb je wel gelijk: dit zijn zaken die nu eigenlijk ook al gelden.


    28 september 2010 om 05:59
    Yasser Dehnavi

    Ik ben heel benieuwd naar usability-onderzoeken hierover.

    Als ik kijk hoe ik zelf hierna kijk is het niet zo dat ik de zoekresultaten ga bekijken als ik een woordje of deel ervan ingetypt heb, maar ik kijk naar de suggesties die Google mij doet. Uiteraard n=1.

    Iemand van plan om dit te testen?


    28 september 2010 om 06:11
    Nick

    Hoe zit het met SEA dan?


    28 september 2010 om 09:41
    sjongsma

    @Roy: tof grafiekje! Mooie toevoeging.

    @Barry: de uitkomsten zijn bijna hetzelfde inderdaad. Zij hebben een brede set aan sites genomen, ik heb gekozen voor specifiek ecommerce.

    @PeterMinkjan: ik ben wel benieuwd naar de effecten op het gebied van kosten voor de adverteerder. De regels vanuit Google zijn iets aangepast, wat het idee kan geven dat kosten zijn gestegen. Maar is dat ook echt zo?


    28 september 2010 om 15:36
    Peter Minkjan

    Ik ben er vandaag dieper in onze US accounts gedoken en zie vooralsnog geen duidelijke stijging van kosten/kliks/impressies/kliks en helaas ook niet in conversiepercentage:) Wel een lichte verschuiving naar meer specifieke zoekopdrachten met meer zoekwoorden. De cijfers worden bij ons vertroebeld omdat de introductie van instant samen valt met het eind van de zomervakantie waardoor het patroon wanneer mensen spelletjes spelen veranderd. Vooralsnog valt het effect van instant op SEA dus heel erg mee. Het enige waar je nog meer op kan letten en je voordeel mee kan doen is de Google suggesties opnemen als zoekwoord.


    28 september 2010 om 16:45
    sjongsma

    @PeterMinkjan: top! mooie toevoeging, thanks.


    28 september 2010 om 16:48
    Roy Huiskes

    @jurg in de US en UK is de longtail uberhaupt iets langer als bij ons, dus ik vermoed dat het daar ook mee te maken heeft.


    29 september 2010 om 11:44
    Barry Adams

    @jurg: kijk eens 4 reacties boven de jouwe. 😉


    29 september 2010 om 12:46
    Jurg

    @Barry Adams

    Ik zie het net. Excuses. ik heb niet alle reacties gelezen zoals je merkt.


    29 september 2010 om 13:17
    sjongsma

    @Willem Blom: klopt! Voor de zekerheid: UK/DE & USA zijn tegelijk over gegaan op Google Instant. Het is geïntroduceerd op 8 september. Wat ik mis in de onderzoeken die Fishkin in zijn post gebruikt is de historische data. Je hebt namelijk ook je organische groei (of afname van groei). Ik vind dat ze dat hadden moeten meenemen. Daarnaast hebben ze het niet over landingspagina’s. Dus als een zoeker 4 keywords gebruikt, komen ze dan nog steeds op een categoriepagina of landen ze op een specifiek productpagina.

    Misschien komt dit niet goed genoeg naar voren in mijn post, maar deze twee dingen heb ik ook onderzocht. En je ziet dat pagina’s die voorheen geen bezoekers kregen, nu opeens 30 tot 40 per dag krijgen (en daarvan converteert ook weer een percentage). Dat is natuurlijk goed nieuws voor de site eigenaar. Want de conversie verschuift niet, maar wordt hoger!

    De komende tijd zullen we meer data hebben om te onderzoeken en kunnen we betere conclusies trekken. Zeker nu Google Instant sinds gister ook in NL beschikbaar is! Je moet wel ingelogd zijn trouwens.


    30 september 2010 om 05:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!