Interactieve reclamecampagne: Try Now

23 september 2010, 06:21

Uit mijn vorige blog (traditionele media versus online media) bleek dat traditionele media (waaronder direct mail) in combinatie met online media verrassend en versterkend kan werken. Wat is een concept die de kracht van online en offline media met elkaar combineert? In deze blogpost zal ik ingaan op het concept Try Now; een manier van interactieve marketing die het mogelijk maakt om het beste van online met het beste van offline te combineren.

Wat is Try Now?

Try Now wordt steeds vaker door organisaties gebruikt om de consument direct tot actie over te laten gaan. Het is een beeldmerk wat bij een reclame-uiting (oa. print, internet, televisie of billboard) wordt geplaatst en op deze manier zichtbaar is voor alle consumenten. Wanneer het beeldmerk te zien is, kan de consument meteen tot actie over gaan. De consument verstuurt kort enkele gegevens via SMS, internet, antwoordcoupon, iPhone app of Android app en is binnen enkele dagen in het bezit van een gratis sample.

Wat levert het voor een organisatie op?

Met Try Now hebben organisaties de mogelijkheid om productintroducties interactief te maken, doelgroep te bepalen, producten te testen en aan marketing te doen voor het product. Organisaties krijgen een echte beleving van het merk als de doelgroep het merk zelf ervaart door het te proeven of uit te proberen. Door tevens gebruik te maken van een controlegroep en een samplinggroep, waar een onderzoek aan wordt gekoppeld, hebben organisaties de mogelijkheid om merkbeleving te onderzoeken. Uiteindelijk levert dit een organisatie verkoop op, en een adressenbestand op die weer gebruikt kan worden voor andere verkoopdoeleinden.

Een van de doelstellingen van het Try Now concept is het stimuleren van communicatiedoelen:

Awareness: consumenten die op een Try Now-campagne hebben gereageerd onthouden de advertentie langer (ad Recall 2 keer zo hoog). Met Try Now bereik je consumenten op het moment dat hun awareness het grootste is; ze zien bijvoorbeeld een billboard op straat en kunnen gelijk reageren.

Trial: Uit de eerdere Try Now campagnes bleek dat 82% van de consumenten die Try Now aanvragen het ook daadwerkelijk probeert.

Purchase: 26% van de ontvangers koopt het product in een later stadium.

Mediagebruik en meetbaarheid

Naast het uitbreiden van een adressenbestand en de mogelijkheid tot verkoop biedt Try Now de mogelijkheid om een verdiepingsslag te maken in het gebruik van verschillende media. Door mobiel en internet te combineren met fysieke uitingen wordt het bereik groter. Daarnaast biedt Try Now de mogelijkheid om onder andere het verkeer en de conversie te meten en op deze manier de effectiviteit van de verschillende media met elkaar te vergelijken voor vervolgacties.

Try Now kan momenteel terug worden gevonden in de volgende media:

• Website

• Mobiel (Mobiele website, Iphone app, Android app., SMS)

• E-mail nieuwsbrief

• Huis aan Huis

• Post (direct mail)

• Adverteren in kranten

• Televisie campagnes

Een belangrijk medium wat mist in bovenstaand rijtje zijn de zoekmachines (oa. Google en Bing). Dit zou het Try Now concept nog succesvoller kunnen maken en zo het verkeer naar de website stimuleren. Dit kan in Google zelf, maar ook in het inhoudsnetwerk van Google met bannering en video (YouTube). Verder zou het Try Now concept de inzet van social media verder moeten onderzoeken. Veel consumenten zijn namelijk actief op social media, zoals Facebook en Hyves.

Case: Knorr

Voor de introductie van Knorr Ovengeheimen zijn diverse media ingezet zoals televisie, sampling via de brievenbus en advertenties in tijdschriften. Het doel was om de verkoop te stimuleren en het adressenbestand uit te breiden. Om dit doel te realiseren heeft Knorr onder andere Try Now ingezet door op verschillende ‘traditionele’ printuitingen Try Now te vermelden. Vervolgens konden consumenten via ‘nieuwe’ online media een sample van Ovengeheimen aanvragen en deze werd per post thuisbezorgd. Het resultaat was dat sampling niet alleen een hogere conversie naar aankoop opleverde, maar ook dat andere media versterkend werkte op het gebied van branding. Uiteindelijk hebben 110.000 consumenten het product aangevraagd, 73% van de ontvangers heeft het product geprobeerd en 57% heeft Ovengeheimen gekocht of is dit nog van plan. Uit onderzoek van Try Now bleek dat Knorr significant vaker als een merk voor ovengerechten voor het hele gezin (toename 31%) werd gezien. Tevens werd Knorr Ovengeheimen vaker als een merk gezien waarmee men kan variëren op de dagelijkse maaltijd (toename 32%).

Ricola Menthol sampling

Vanaf deze week heeft Ricola een nieuwe Try Now campagne gelanceerd waarbij de consument via SMS of via internet een sample kan aanvragen van Ricola Menthol. Ook deze campagne maakt gebruik van online en offline media om het adressenbestand uit te breiden, de verkoop te stimuleren en meer te weten te komen over de inzet van verschillende media.

Concluderend, Try Now is een interactief concept wat gebruik maakt van diverse online en offline media. De interactie tussen offline en online media werkt verrassend en versterkend. Het concept is waardevol voor organisaties die producten willen testen en de verkoop willen stimuleren. Tevens maakt Try Now het mogelijk dat marketeers verschillende media met elkaar kunnen vergelijken en onderzoeken. Op deze manier kan een marketeer in de toekomst op een effectievere manier gebruik gaan maken van de combinatie van diverse media.

Daan Koek
Founder & CEO bij Aimy

Daan Koek heeft veelzijdige ervaring op het gebied van online marketing, E-commerce, SaaS software en logistics. Momenteel verantwoordelijk voor het SaaS bedrijf Aimy. In het verleden is Daan uitgeroepen tot Marketing Talent van Nederland.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!