Philips sitcom Nigel & Victoria: Social proofing

16 september 2010, 04:15

Ik vind mezelf wel een early adaptor. Als er iets nieuws uitgebracht wordt, dan kan ik niet wachten om het uit te proberen. Staat er ook nog ergens het Apple logo op, dan wring ik mezelf ik alle bochten om maar als een van de eerste het product in handen te krijgen. En kan het predicaat “social” er aan gegeven worden, dan kan ik het er weken over hebben. Toch was de nieuwste online campagne van Philips mij ontschoten: de mini sitcom “Nigel & Victoria”.

Content strategie

Persoonlijk vind ik wat Philips hier gedaan heeft best wel briljant. En misschien hebben ze zelf wel niet door wat ze hier gedaan hebben. In plaats van het product centraal te zetten, worden en twee “karakters” geïntroduceerd. Aan de ene kant Victoria Koblenko (bijna als haar zelf neem ik aan) die als presentatrice de producten van Philips een eerlijke review geeft. Aan de andere kant Nigel, de Philips spokesperson die vanaf het eerste moment een redelijke “crush” heeft op Victoria. De content strategie die ze hiervoor hebben gekozen heeft naast de slimme productreviews nog een klein briljantje in zich: social proofing.

Social proofing in full effect

Social proofing is zeker niet nieuw. Want wie vraagt nou niet even rond in zijn of haar kennissenkring als je iets wilt kopen of als je een dienst wilt afnemen. En wie geloven we dan eerder? De aanbieder die beweerd dat zijn product verre weg het beste is, of je vrienden die hands-on ervaring hebben en waar je een persoonlijke band mee hebt. Waarschijnlijk bevinden Nigel en Victoria zich niet direct in je kennissenkring, maar het BN’er gehalte wat mee gegeven wordt, geeft social proofing in de sitcom een bepaalde waarde.

Mijn merk is helemaal niet sexy!

Een van mijn meest gehoorde tegenwerpingen op social is: “mijn merk ik helemaal niet sexy, wie wil ons nou volgen? Als je nou Nespresso of Apple bent, dan begrijp ik het nog wel”. Op zich een logische reactie, maar daarbij wordt te veel gefocust op de inhoud. Dus: ik maak een Twitter account aan en wie zou mij daar willen gaan volgen? Terwijl je juist moet kijken naar wat je wilt bereiken. Stel je bent een bank. Dat is niet direct iets waar je een Facebook fanpage van op gaat zetten met een flink aantal volgers en interactie (uitzonderingen daargelaten). Toch hebben we eigenlijk allemaal dagelijks met bankzaken te maken. Als het nu is dat je je boodschappen staat te pinnen of dat je op zoek bent naar een huis en een eventueel bijbehorende hypotheek. Als bank kun je prima deze situaties gebruiken om uit te leggen wat jij voor deze mensen kan betekenen. Als we het voorbeeld van Philips hier in volgen, zou je een gezinnetje kunnen “oprichten” (fictief of niet). Zij doorlopen verschillende stappen in hun leven, waarbij ze financiele vraagstukken hebben. Als het nu gaat om het kopen van een huis of wat ze met hun spaargeld moeten doen. En om het interessant te maken, laat je dit gezinnetje een echt leven leiden waar ze ook over kunnen vertellen. Net als je vrienden doen.

Thumbs up voor Philips

Ik denk dat Philips iets heel tofs heeft gedaan met de Nigel & Victoria sitcom. Een mini social serie, waarbij niet direct de producten van Philips centraal staan, maar het triggert je toch. Daarnaast geven Victoria en Nigel een bepaald gevoel bij Philips en de producten die ik niet zou krijgen als Philips mij dit rechtstreeks zou vertellen. Voor mij is dat social proofing in optima-forma. Zijn er dan geen verbeterpunten? Tuurlijk. Zoals al eerder geschreven is, zou ik zelf ook meer gebruik hebben gemaakt van Victoria en haar “social presence”. En ondanks dat ik Victoria af en toe zie reageren op de Nigel & Victoria Facebook pagina, had dit onderdeel een strategie op zichzelf kunnen zijn. De karakters in deze sitcom zijn tof! Daar had je meer mee kunnen doen. Maar waar hebben we het eigenlijk over. Philips heeft wat mij betreft iets tofs neergezet en ik kijk nu al uit naar aflevering 5.

Siegfried Jongsma
SEO & Social Media Specialist bij Digital Hipsters

Van 2006 tot 2015 ben ik een SEO consultant geweest. Eerst bij Traffic4u en daarna bij Headline Interactie. De afgelopen 2 jaar was ik Social Media Consultant bij StormMC. Begin 2015 heb ik Digital Hipsters opgericht. Een bureau met een sterke focus op mijn twee grote online liefdes: SEO en Social Media Marketing. In mijn vrije tijd schrijf ik graag over mijn favoriete stad New York op https://www.madaboutnewyork.nl

Categorie
Tags

1 Reactie

    Tiger

    I can’t believe you’re not playing with meth–at was so helpful.


    25 april 2016 om 18:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!