Megatransport TenneT live te volgen via Social Media Mashup

15 september 2010, 07:31

Hoe kun je als bedrijf op een innovatieve manier belangstellenden faciliteren, eenvoudig participeren in online discussies en daarnaast op positieve wijze in contact komen met je doelgroep? TenneT doet dit door eenSocial Media Mashup website te starten rondom de mega-verhuizing van transformatoren. Lees over de aanleiding van het project (zijn we trots op hier bij Mobillion), het gebruik van user generated content en de doelen die TenneT hiermee heeft.

Zware jongens

TenneT is de organisatie die in Nederland het elektriciteitssysteem beheert en transport van elektriciteit door het land verzorgt. Op 17, 18 en 19 september 2010 vervoeren ze drie nieuwe transformatoren van Hoek van Holland naar een nieuw hoogspanningsstation in Wateringen. De transformatoren zijn zo zwaar dat ze niet met een normale vrachtwagen kunnen worden vervoerd. Vervoerder Mammoet gebruikt hiervoor extra grote en zware voertuigen. Vanwege het grote gewicht is de snelheid van het vervoer erg laag en is het noodzakelijk om enkele wegen af te sluiten, bestaande bruggen te verstevigen en tijdelijke bruggen te bouwen over andere wegen of water.

Bundelen van user generated content

Tijdens het transport in 2009 naar Westerlee werden, tot verbazing van medewerkers van TenneT, meer dan 150 filmpjes op YouTube en foto’s op Flickr geupload. Deze zijn gezamenlijk meer dan 104.000 keer bekeken! Het was al duidelijk dat het megatransport in de straten kijkers trok, maar ook online had de verhuizing dus veel bekijks. Hoewel de verhuizing voor verkeersoverlast zorgde bij omstanders, waren er blijkbaar ook veel mensen die er als toeschouwer plezier aan beleefden. Voor zowel de ‘liefhebbers’ als voor de ‘potentiële klagers’ zou het kanaliseren van de gegenereerde gebruikerscontent uitkomst bieden.

Social Media Mashup

Dit jaar heeft TenneT ervoor gekozen om de user generated content rondom het megatransport in één oogopslag inzichtelijk te maken op een Social Media Mashup website. Op deze website zie je direct de content die belangstellenden zelf hebben gecreëerd en gedeeld via internet. Denk aan video’s via YouTube, foto’s via Flickr en MobyPicture en berichten via Twitter over het megatransport. Tijdens het transport zal een camera op het voertuig worden gemonteerd en kan iedereen via een videoverbinding op internet live meekijken. Op de Mashup website staat ook een Google Maps, zodat je de route die het transport realtime aflegt kunt zien. Mobillion, het bedrijf waar ik voor werk, heeft de social media mashup website ontwikkeld.

Wat bereikt TenneT hiermee?

TenneT wil met de Social Media Mashup website aandacht vestigen op lokale werkzaamheden die normaliter uit het zicht van de meeste Nederlanders blijven en de dialoog hierover faciliteren. Naast het geven van informatie over het project kan TenneT zich hiermee op een positieve en innovatieve manier profileren bij geïnteresseerden. Medewerkers van TenneT kunnen daarnaast (via deze website, en via Twitter) snel en open reageren op vragen van betrokken en kunnen zich mengen in discussies. TenneT wordt met dit extra kanaal als het ware de ‘eigenaar’ van de dialoog.

Meekijken en content delen?

Van 17 tot en met 19 september 2010 kan je live meekijken met het megatransport van TenneT. Ben je toeschouwer? Deel dan je foto’s via Flickr of MobyPicture, je video’s op YouTube en je commentaar via Twitter met hashtag #megatransport. Kijk live mee via de Megatransport Social Media Mashup.

Kasper de Wijs (1982) is eigenaar van iPublishing. iPublishing bedenkt en exploiteert websites en social media kanalen om het leven van mensen makkelijker en leuker te maken. We bereiken dagelijks 450.000 consumenten en zijn actief in diverse branches. In mijn tijd als Marketing Manager bij Mobillion heb ik op Marketingfacts ook een aantal artikelen geschreven.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Marc clement

    Slim en leuk initatief, ik ben benieuwd naar het verloop en de resultaten.


    15 september 2010 om 09:34
    mgvandenbroek

    “TenneT wordt met dit extra kanaal als het ware de ‘eigenaar’ van de dialoog.”

    Wooooot? Laat de mensen die de dialoog met het merk aangaan het niet horen, want dit is een ouderwetse pushgedachte, hoewel tussen aanhalingstekens!

    Verder: super interessant en heel leuk. Maar het ontwikkelen van zo’n campagne kost geld. Wat heeft Tennet precies voor “harde” doelstellingen geformuleerd? Verkoopt dit bedrijf spullen die voor een breed publiek goed zijn om onder de aandacht te brengen?


    15 september 2010 om 10:28
    Kasper de Wijs

    @mgvandenbroek Klopt, met ‘eigenaar’ bedoelde ik meer de ‘facilitator’ van de dialoog. Ik, of een medewerker van TenneT komen op je andere vragen terug.


    15 september 2010 om 10:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!