Hyvescampagnes: Let’s earn some media

15 september 2010, 10:21

Op donderdag 9 september presenteerden drie interactieve bureaus, Achtung!, Red Urban en Noise, succesvolle Hyves cases aan een groep adverteerders. Zij gaven daarmee inzichten in de wegen naar het succes van sociale campagnes op Hyves. Hieronder vind je een aantal tips & tricks van de bureaus zelf (Dick Buschman, Jelle Kolleman, Edward van de Ridder ), learnings en delen van de presentaties:

Jelle Kolleman, Red Urban

Een belangrijk geheim van Hyves in de ogen van Jelle is de mogelijkheid voor bureaus om gebruik te maken van het, voor de gebruiker zeer toegankelijke, Tell-a-Friend mechanisme. Cases die daarmee succes hebben geboekt zijn oa: BOL Screenwash, Hi Pokkie Foetsie, en de recente Hi ‘Wanna be friends’. Aan de hand van deze cases liet hij het publiek zien welke meerwaarde uit campagnes kunnen worden gehaald door de verspreiding binnen vriendennetwerken. Tips van Red Urban voor een succesvolle Hyvescampagne:

  • Houdt de creatie van een campagne zo kort en bondig mogelijk
  • Als je met Hyves werkt, blijf dan ook binnen het Hyves frame
  • Maak voor de Tell-a-friend functionaliteit gebruik van de Hyves inbox ipv email
  • Post nooit ongevraagde reclame in de vriendenbuzz (homepage) van een gebruiker, laat hem of haar zelf bepalen wat ze hier wel of niet willen delen met hun vrienden.
  • Stimuleer het doorsturen naar ‘meerdere’ vrienden, niet aan enkele. Als groot viraal bereik het doel is, moet het voor voor veel vrienden relevant zijn.
  • Meet ALLES en bewaar 80% van de media inzet voor na eventuele aanpassingen van de creatie.
  • Niet teveel spreiding van het mediabudget, creeer een burst.

De belangrijkste learning voor succes is volgens Jelle het uitgebreid monitoren van campagnes. Doordat zij door middel van een dashboard uitgebreid en realtime inzicht krijgen in de resultaten van een campagne, kan deze ook worden geoptimaliseerd tijdens de campagneperiode. Daar hebben vrijwel alle campagnes van Red Urban een groot deel van hun succes aan te danken. Voor het meten van viraal succes heeft Red Urban de ‘viral factor’ geintroduceerd. Een berekening die weergeeft in hoeverre een campagne spontaan wordt verspreid. Van te voren maakt het bureau een eigen inschatting van de virale potentie van een campagne, middels een brons, zilver of goud scenario, waarbij het vooral gaat om de hoeveelheid ‘gratis verdiende’ contacten door viraal effect, wat kan oplopen tot wel 5 x de ingekochte media waarde. Let’s earn some media!

Dick Buschman, Mervyn ten Dam, Achtung!

Te vaak komt de vraag ‘we willen iets met social media doen en wat is dat virale trucje?’ Hyves tricks bestaan in de ogen van Dick niet, maar Hyves tips kunnen wel gedeeld worden vanuit eerdere Achtung!campagnes. Succesvolle voorbeelden zijn ‘ Chocomel Hot Sneeuwballen gooien’, ‘Pak de Polo’ en ‘Vodafone 360 Madame Tre Sesti’. Tips van Achtung! voor een succesvolle Hyvescampagne:

  • Een orgineel idee en goede executie
  • Sociale interactie!
  • Stel de gebruiker centraal, het sec verspreiden van een commerciele boodschap in een sociale campagne werkt niet
  • It ain’t over till it’s over: het live gaan van een campagne is pas het begin…
  • Monitoren, optimaliseren en aanpassen
  • Blijf aspiratief

Het idee en de gebruiker centraal stellen vormen de basis voor campagnes binnen het sociale netwerk volgens Dick. Gebruikers moeten het leuk vinden om binnen een campagne met elkaar aan de slag te gaan. Met de Chocomel Hot campagne is als het ware een social verslaving gecreeerd: want als je een sneeuwbal ontvangt kun je er als vriend één terug verwachten. De gemiddelde tijd die een gebruiker per bezoek doorbracht was dan ook 6 minuten. Een belangrijke boodschap van Dick was dat het vooral veel tijd kost om een goede campagne te creeeren. Zowel voor het bedenken van een orgineel idee als tijdens het monitoren en aanpassen van een campagne die al live staat. Het virale trucje bestaat niet en een ‘free lunch’ al helemaal niet.

Edward van de Ridder, Noise

De hoofdregel die Van de Ridder met het publiek deelt is: op Hyves ben je voor je vrienden, niet voor banners. Met oa de cases ‘Ben ‘m kwijt’, ‘ING kracht van Oranje’, ‘C1000 kerstcampagne’, ‘Ministerie van VWS orgaandonatie’ deelt hij de Noise ervaringen. Hoe creeer je met breed relevant concept ambassadors die zorgen voor de verdere verspreiding? Tips van Noise voor een succesvolle Hyvescampagne:

  • Maak alles binnen de campagne zo persoonlijk mogelijk
  • Zorg dat vrienden online iets samen kunnen doen (sociale interactie)
  • Hyvers zijn aanwezig op Hyves om dingen te laten zien aan elkaar. Gebruik die kracht van het netwerk
  • Zorg dat je opvalt: spraakmakend of juist super simpel
  • Leg een link met het echte leven binnen een campagne
  • What happens in Hyves, stays in Hyves

In de learnings voor sociale campagnes van de verschillende interactieve bureaus zit, logisch ook, overlap. Wat het verhaal van Noise uniek maakt is dat zij toegelicht hebben hoe je met een relatief lager budget ook success kunt bereiken. Met de C1000 kerstcampagne konden Hyvers via een speciale Disneykerstballen pimp hun kerstgroet aan vrienden laten weten. Deze pimp is veelvuldig geplaatst en realiseert op die manier een groter aantal eye-balls, dan met media is ingekocht. Hyvers vermenigvuldigen als het ware de kerstboodschap van C1000.

Noise is voorstander om alle campagnes binnen Hyves te houden en bij voorkeur geen externe links te gebruiken: Wegklikken is afhaken. Noise sluit daarmee af: Hou gebruikers in hun Hyves mood!

Gerelateerde artikelen

Achtung grote winnaar SpinAwards 2009

Egbert screenwash op Hyves campagne bol.com.

Judith Hordijk
Brand Insights Manager bij Hyves

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!