Incentive based tweeting – Nieuwe trend?

9 september 2010, 05:45

De laatste tijd duiken er steeds meer initiatieven op rondom incentive based tweeting. Zoals Pay with a tweet, een dienst waarmee je toegang tot bijvoorbeeld een ebook kunt krijgen door er een tweet er over te plaatsen. Maar wel vooraf. Vanuit een marketing perspectief natuurlijk geweldig: iedereen die toegang tot het ebook wil krijgen MOET daarvoor zijn Twitter netwerk inschakelen. Wat natuurlijk veel zogenaamde earned media, dus bereik, oplevert. Vanuit een gebruikers perspectief nogal scheef: je hebt nog geen idee wat je er van vindt, maar toch moet je er over tweeten.

#moonfruit

Al eerder kwamen we de Moonfruit campagne tegen, die iedereen vroeg een tweet te posten met #moonfruit er in om kans te maken op een MacBook. Naast de vele irritatie die het opwerkte, liet Matthijs Roumen op Viralblog zien wat daar de lange termijn effecten van waren.

Twitterestafette

En ook de Postcodeloterij deed fijn mee met deze trend en riep mensen op om mee te doen aan de Twitterestafette om kans te maken op een iPad. En wat hield dit in? Het plaatsen van onderstaande tweet:

Uniqlo Lucky Counter

En deze week is Uniqlo live gegaan met een nieuwe campagne: Lucky Counter. Hoe meer mensen er over een product tweeten, hoe meer korting je krijgt. Hetzelfde systeem wat we dus al eerder zagen, maar dan in een nieuw jasje. Ik denk overigens wel dat deze campagne ontzettend goed gaat scoren, wat nu al te zien is met een simpele Twitter search.

Positieve trend?

Nee, ik ben absoluut geen fan van dit soort technieken om mensen over je merk of campagne ‘gedwongen’ te laten tweeten. Blijkbaar kun je dan als merk niks anders verzinnen om mensen vrijwillig (positief) over je te laten tweeten, zonder er een vette prijs voor uit te loven of ze vooraf te dwingen. Ik geloof meer in echte earned media; het is niet erg om mensen er op te wijzen om het te delen met hun netwerk, maar het moet wel vrijwillig zijn. Of het nou positief of negatief is.

En hoe zit het met de regelgeving?

En zoals Freek Bijl zich vorige week al hard op afvroeg: Mag dit wel? In de tell-a-friend regelgeving van de OPTA en de CBP staat heel duidelijk

“De communicatie gebeurt volledig op eigen initiatief van de internetgebruiker (of afzender), de website stelt hier geen (kans op) beloning tegenover voor afzender of ontvanger;”

Ik zie dus een trend ontstaan rondom incentive based tweeting, en ben er verre van enthousiast over. En ik ben het volledig met Freek eens, wanneer gaat er ook op incentive bases tweeting gecontroleerd worden?

Sytse Kooistra
Strategy Director bij Isobar

Sytse werkt als Strategy Director bij digitaal creatief bureau Isobar. Hij heeft een digitale achtergrond, respect voor sterke merken en een zwak voor speciaalbier.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!