Facebook en Privacy 2.0

9 september 2010, 04:37

Brian Solis en PeopleBrowsr hebben samen een rapport uitgebracht over Facebook en privacy in de huidige tijd. Over privacy is veel te doen. Er wordt in de media veel over geschreven, maar maakt de gemiddelde gebruiker zich ook zorgen? In dit rapport buigen Solis & Peoplebrowsr zich over deze vraag. Hoe gaan privacy en openheid samen? In de discussie over privacy staat Facebook centraal, met de continue veranderingen van haar privacybeleid.

Hoe het allemaal begon

Facebook heeft de afgelopen jaren de discussie rondom privacy gedomineerd. Maar zelfs voor dat Facebook werd gelanceerd, was er al discussie rondom Mark Zuckerberg. Hij moest een eerdere site sluiten omdat hij de school had gehackt en foto’s van studenten had gepubliceerd zonder hun medeweten.

De echte discussie kwam los in 2007, toen Facebook Beacon introduceerde. Beacon was een advertentiesysteem dat informatie van externe websites ophaalde over gebruikers, dat samensmolt met Facebook gegevens en dat beschikbaar stelde aan adverteerders. De Facebook gebruikers pikten dit niet en er ontstond hevig publiek protest. Daarnaast werd een rechtszaak aangespannen tegen Facebook, waarna in september 2009 Beacon offline werd gehaald.

In februari 2009 veranderde Facebook haar “terms of service”. Daarbij leek het alsof Facebook eigenaar werd van de door gebruikers gepubliceerde content. In reactie op de commotie die ontstond, herstelde Facebook de oude terms of service en beloofde ze de gebruikers dat zij mochten meedenken en discussiëren over de nieuwe terms of service.

In augustus 2009 paste Facebook de privacy policy aan na klachten van de Canadese regering het jaar ervoor. De Canadese regering had geklaagd dat de website niet genoeg deed om gebruikers te beschermen tegen andere gebruikers die informatie over hen plaatsten.

In mei 2010 worden er fouten ontdekt in de website van Facebook waardoor sommige gebruikers privé informatie, zoals chatgesprekken, van hun vrienden kunnen zien. Veel gebruikers worden onderhand erg moe van de privacy policy van Facebook, en als reactie stelt PC World een “Bill of Rights” op voor Facebook gebruikers. Facebook komt vervolgens haar gebruikers tegemoet door een aantal privacy instellingen te wijzigen zodat standaard meer informatie privé is.

Open Graph

Op de F8 conferentie in april 2010 kondigde Facebook haar Open Graph aan. Middels deze nieuwe technologie wilde Facebook het internet verbouwen door haar 500 miljoen gebruikers in te zetten als de motor voor een web waar niet hyperlinks maar mensen de verbindende factor zijn. Door middel van “Likes” bouwen de gebruikers samen aan de fundering voor dit systeem. De prijs: privacy wordt ingeruild voor openheid. Wat we ervoor terugkrijgen is een levend Web dat is gepersonaliseerd op basis van jouw interesses en vrienden.

Degene die hier niet aan mee wil doen heeft de mogelijkheid zichzelf af te schermen. Dit bleek echter zeer ingewikkeld, en Facebook was genoodzaakt het proces te versimpelen. Uiteindelijk is het de gebruiker zelf die bepaalt wie toegang heeft tot zijn/haar informatie. Hoe opener je profiel, hoe meer mensen van jou op de hoogte zijn en tegelijkertijd hoe lager je privacy.

Onderzoek

Om uit te vinden of internetgebruikers nu echt inzitten over hun privacy of dat het vooral de media bezighoudt, hebben Solis en Peoplebrowsr gezamenlijk onderzoek verricht. Hiervoor wordt er gekeken naar hoeveel er op Twitter en Facebook over privacy wordt gepraat. Twitter leent zich hier zich uitstekend voor. Doorgaans zijn alle Twitter conversaties publiek te lezen. In de kader van dit onderwerp is dit enigszins ironisch. Immers, via Twitter is normaliter alles openbaar. Zero privacy.

Twitter & privacy

In mijn eigen onderzoek vang ik ook Twitter verkeer af. Als onderzoeker is het heerlijk dat het mogelijk is om de gehele publieke discussie af te zoeken. Voor mijn onderzoek doen we dit via de zoekmogelijkheid van Twitter omdat we zo de gehele Twitter stream kunnen crawlen. We stuitten zelfs op een aantal opvallende zaken. Zo hebben we 218 (meer dan een kwart procent van het totaal) tweets in onze database die van een afgeschermde account afkwamen. Daarnaast is 1,5 procent van de tweets in onze database inmiddels niet meer online omdat de accounts of tweets verwijderd zijn. Naast mijn onderzoek, zijn er natuurlijk veel grotere voorbeelden te bedenken van bedrijven die tweets van jan en allemaal indexeren om daar waarde uit te creëren. Zo hebben Huberman & Asur de Twitter stream gebruikt om met grote nauwkeurigheid de verkoop van bioscoopkaartjes te voorspellen. Daarnaast waren er de afgelopen verkiezingen diverse sites die door de Twitter stream te analyseren, de verkiezingsuitslag voorspelden. Ook is Twitter gebruikt als barometer van de economie.

De cijfers

Het onderzoek van Solid en PeopleBrowsr lijkt echter uit te wijzen dat weinig Twitteraars zich zorgen maken over de hun privacy op Twitter. Wanneer zij de tweets over privacy uitzetten tegen Facebook en Twitter, is te zien dat 96 procent van de privacy tweets in combinatie met Facebook wordt genoemd. Slechts 4 procent van de privacy tweets gaat over Twitter. Dick Costolo, COO van Twitter, lijkt hier niet van op te kijken. Hierover zei hij eens dat Twitteraars het weinig hebben over privacy omdat zij bij het aanmelden op Twitter zich er ter degen bewust van zijn dat alles publiek is.

Voor de F8 conferentie schommelde het aantal tweets over privacy tussen de 1000 en 3000 per dag. Vlak voor de F8 conferentie, die plaatsvond op 24 april, schoot het aantal tweets naar 9000. De discussie rondom Facebook & privacy barstte toen al flink los, in afwachting van de verwachte wijzigingen van Facebook’s privacy policy.

Op de dag zelf valt het aantal tweets over privacy mee, maar korte daarop, toen een aantal politici zich met de discussie gingen bemoeien, schoot het aantal tweets weer omhoog.

Op 25 mei bereikt de discussie zijn hoogtepunt. Twitter en Facebook data laat zien dat er die dag 20,000 unieke discussies waren over privacy en Facebook. Sinds de F8 conferentie zijn er nu veel georganiseerde groepen die protesteren die protesteren tegen Facebook, boycotts, gebruikers die Facebook verlaten en privacy lobbies. Hierna neemt de discussie over privacy snel af. In juni verontschuldigt Zuckerberg zich voor de privacy blunders. Echter, tegelijkertijd zegt hij te geloven dat Facebook gebruikers graag dingen willen delen met anderen en een publiek leven te lijden.

Om meer inzicht te krijgen in de discussies rondom privacy, steken de onderzoekers in de volgende grafiek de conversatie af tegen een aantal sleutelwoorden.

Facebook en Open Graph kunnen voor de F8 conferentie op een groot deel van de discussie rekenen. Google scoort ook hoog nadat 10 landen zich verenigen en een publieke brief sturen naar Google met de vraag hun privacy te beschermen. De meeste sleutelwoorden kunnen echter rekenen op minder dan 750 tweets per dag.

Media sensatie?

Uit het aantal tweets over privacy concluderen Solis en Peoplebrowsr dat de privacy niet leeft onder Twitteraars. 9,000 tweets op de miljoenen Twitter gebruikers is immers een gering aantal. Maar is privacy nu echt een media sensatie of vinden internetgebruikers het weldegelijk belangrijk. Om dit te onderzoeken zette de onderzoekers de conversatietweets uit tegen de algemene tweets die puur de nieuwswaarde van het verhaal delen.

Zoals in de grafiek voor de meeste gebeurtenissen is te zien, volgen de conversaties de media. Daaruit concluderen de onderzoekers dat het overgrote deel van de Twitter en Facebook populatie zich niet druk maakt om privacy en Open Graph.

Conclusie

Voorlopig lijkt het er dus op dat de grenzen verder zullen opschuiven naar meer openheid. In augustus nog lanceerde Facebook Places waarmee Facebook nu ook de locatiegegevens van haar gebruikers kent. Direct na de introductie kwamen de ACLU al met bedenkingen wat betreft de privacy. Binnen sociale netwerken zijn privacy en openheid elkaars tegenpolen. De lijn tussen privacy en openheid verschuift naar mate gebruikers meer kennis krijgen van de voordelen en risico’s van een openbare identiteit. Solis en Peoplebrowsr stellen dat de huidige generatie de laatste is die nog echt het begrip privacy kent. De waarde van privacy zal stijgen in verhouding tot openheid. De auteurs sluiten het onderzoek af met de woorden:

“However, the value of publicness will also soar as individuals eventually learn how to shape their experiences and the impressions of others. While there are risks involved with living in public, there are also rewards for participation. What works against you also works for you”

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!