Nederlands alternatief voor AdSense?

6 september 2010, 08:01

Veel website eigenaren gebruiken Google AdSense om inkomsten te genereren uit het verkeer op hun sites. Het Google Display Netwerk heeft dan ook een enorm bereik en het implementeren van AdSense op je site is vrij simpel geregeld. Enige weken geleden viel mijn oog op Nederlands initiatief dat als alternatief of aanvulling op Google AdSense kan fungeren: Adverteerdirect.nl. Deze partij wil als een marktplaats fungeren tussen adverteerders en website eigenaren en richt zich voornamelijk op niche sites en het MKB.

Verschillen met AdSense

Adverteerdirect biedt naar eigen zeggen online adverteren op maat en fungeert als een intermediair tussen adverteerders en site-eigenaren. Adverteerders kunnen op basis van categorieën en interesse gebieden websites uitzoeken waar ze op willen adverteren. Belangrijk verschil is dat Adverteerdirect werkt met vaste weektarieven die door de site-eigenaren zelf bepaald worden. Voor dit bedrag kun je een plek gegarandeerd reserveren ongeacht het aantal kliks en heb je 100% zichtbaarheid op de door jouw gekozen positie. Na het kiezen van posities en het uploaden van banners gebeurt het plaatsen van de advertenties volautomatisch. Mocht een deal tot stand komen, betaalt Adverteerdirect 75% uit aan de publisher. Dit percentage ligt hoger dan bij AdSense waar Google 68% van de inkomsten doorsluist naar de publisher. Tot op heden zitten er ongeveer 200 websites aangesloten bij Adverteerdirect. Het systeem kan naast AdSense of affiliate banners draaien dus als een advertentieruimte niet verkocht is worden de door Google verzorgde of de affiliate advertenties vertoond.

Kans van slagen?

Adverteerdirect differentieert zich door te werken met vaste tarieven waar ook een gevaar in schuilt; site-eigenaren vragen in sommige gevallen (te) hoge tarieven en maakt het voor performance based adverteerders minder interessant. De belangrijkste uitdaging is een kip-en-ei verhaal. Adverteerders zullen aleen toestromen als er voldoende aanbod is aan websites waar publishers eerder geneigd zijn om zich aan te melden als er voldoende adverteerders zijn. Het zou een goede aanvulling voor webmasters van niche sites zijn om hun advertentie-inkomsten te vergroten. Ben benieuwd wat jullie van het initiatief vinden of zijn er al genoeg alternatieven?

Peter Minkjan
Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting

Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting, waar ik mijn passie voor marketing, voetbal en innovatie kan combineren. Samen met een team van elite videoscouts helpen wij betaald voetbalclubs uit binnen- en buitenland om meer geschikte spelers te vinden. De scouts, verspreid over drie continenten, behoren tot de absolute top 1% na een zeer uitgebreide selectieprocedure.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Karel Kolb

    Ik denk natuurlijk meteen aan blogads en next2news. Bij die laatste twijfel ik, jij geeft dat ook aan Peter, over de vaste prijs per adpositie. Bij nicheartikelen betaal je dan al snel een relatief hoog bedrag (maar de relevantie is ook hoog natuurlijk). Lastig. Zelf las ik over seriousources dit weekend: die willen (vak)content in brokken gaan herverkopen aan ‘adverteerders’. Maar dat is nog in de onderzoeksfase.


    6 september 2010 om 09:58
    Jeroen

    Als ik het goed begrijp moet de adverteerder voor die positie meer betalen dan wanneer hij diezelfde positie middels affiliate marketing bezet, omdat je deze moet afkopen. Mooie manier om je omzet te maximaliseren, maar is dit wel interessant voor bedrijven?


    6 september 2010 om 18:01
    barteichhorn

    Denk dat de advertenties snel ”te duur” gevonden zullen worden. Zeker omdat je een vast bedrag betaald en niet CPC. Verder blijft het natuurlijk altijd lastig concurreren tegen het grote Google. Zoals zo vaak moet het echt om aantallen gaan en ik vraag me af of dit gaat lukken. Ik wens de heren in ieder geval veel succes!


    6 september 2010 om 18:04
    Dimi3

    Als het werkt (dus er voldoende adverteerders zijn in mijn geval) dan is dit voor mij als publisher zeker interessant. Heb ongeveer 60.000-80.000 pageviews per dag en gebruik steeds minder affiliatemarketing omdat het hele affiliatesysteem niet klopt. In de reisbranche is de kans groot dat mijn cookies overschreven worden omdat ik infosites heb (voortraject). Google adsense levert mij al veelvoud op van affiliatelinks.

    Adverteerders kunnen zo dus op nichesites komen die niet werken met affiliatelinks.


    16 september 2010 om 05:19
    Raul Tiru

    Er zullen naar mijn mening zeker publishers zijn die met deze service blij zullen zijn. Wat al eerder onder de aandacht is gebracht, is dat de bannerplaatsen gebruikt kunnen worden tot er interesse is. Hou de prijzen in het begin laag en wacht gewoon af.

    Het concept is op zich goed. Het is nu aan adverteerdirect.nl om voor zoveel mogelijk adverteerders als publishers te zorgen.


    30 juni 2011 om 09:15
    MF

    Inmiddels betalen ze niet meer uit, al accepteren ze nog wel advertenties (!) en reageren ze niet meer op emails.


    25 december 2015 om 15:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!