Wat is nog innovatief aan een website?

30 augustus 2010, 03:58

{title}Naar aanleiding van de discussie over de nieuwe wervingssite van Continu is bij mij de vraag boven gekomen: wat is nog innovatief op websites?

Voor de goede orde, de nieuwe site van Continu die we gelanceerd hebben heeft nooit de intentie gehad om super innovatief te zijn met alle nieuwe snufjes en ik claim ook niet dat hij dat is. Wel vind ik hem persoonlijk bijzonder goed geslaagd. Waarom? Omdat ik heel veel waarde hecht aan gebruiksvriendelijkheid en dat is hij volgens mij. Ook zitten er een aantal innovatieve opties in, gezien vanuit de branche, die ook nog eens oprecht handig zijn voor de gebruiker. Toch blijft de vraag hangen: wat is nu eigenlijk innovatief bij websites?

Om een eenvoudig voorbeeld te nemen: is een chatoptie voor vacaturesites innovatief? Ik vermoed dat de meeste bezoekers van Marketingfacts zullen zeggen dat dit niet zo is, ik meen dat CMG het al in 1999 aanbood. Bij Digitaal-Werven hebben we zojuist 350 organisaties in Nederland onderzocht en maar liefst zeven (7) organisaties bieden een chatmogelijkheid op hun vacaturesite. Hoewel chat dus niet innovatief is, zou je kunnen stellen dat dit voor wervingssites wel innovatief zou zijn. Immers wordt het praktisch nog niet toegepast.

Nieuw voor de branche

In mijn optiek, maar ik hoor graag andere gedachten hierover, is nieuw voor een branche of sector ook innovatie. Om het voorbeeld van Continu aan te halen, daar hebben we gerelateerde vacatures voor het eerst in Nederland op deze manier toegepast. Er zijn maar heel weinig wervingsites in Nederland die gerelateerde vacatures hebben en indien ze die hebben is het nooit gebaseerd op clickgedrag van bezoekers. Op zich niets nieuws, alle boekensites relateren immers boeken op basis van koopgedrag van bezoekers. Voor deze sector is het wel nieuw.

Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld het vacaturemandje. Goed afgekeken van webshops weer, maar voor de situatie waarin Continu zat waarbij veel van de kandidaten op meerdere vacatures solliciteerde is dit innovatief te noemen. Tenminste, dat denk ik.

Een ander voorbeeld: solliciteren met je Linkedin profiel. De Linkedin API is pas dit jaar zover dat men dit ondersteund, maar op zich komt het niet heel innovatief over denk ik voor deze groep. Bij het onderzoek voor Digitaal-Werven blijkt dat op dit moment 12 van de bijna 350 onderzochte organisaties dit momenteel ondersteunen.

Optimaliseren en specialiseren

Volgens mij, wederom hoor ik graag andere gedachten hierover als deze leven, zitten we momenteel in een fase waarin we veel innovaties van de laatste jaren moeten optimaliseren. Innovatief waren veel dingen twee of drie jaar geleden, toegepast zijn ze nog praktisch niet en prettig werken doen de meeste dingen nog niet.

Het optimaliseren van processen is waar nog heel veel te winnen is, in veel sectoren. Om bij de werving te blijven en nogmaals cijfers uit Digitaal-Werven te halen: 81 van de 350 onderzochte organisaties vragen meer dan 15 invulvelden als je wilt solliciteren en 34 zelfs meer dan 20. Voor de goede orde, dit is bijna altijd naast je CV waar al deze informatie al in staat. Is het optimaliseren van het proces niet ook innovatie? Het beter toepassen van bestaande technieken?

Kan het specialistisch toepassen van bepaalde zaken ook innovatie zijn? Recent had ik bijvoorbeeld een interessant gesprek over community management bij communities met terminale patiënten. Hoe ga je om met informatie wanneer iemand overlijd en wie heeft dan welke rechten en hoe borg je die? Misschien niet innovatief in de technische zin van het woord, maar er zijn maar weinig netwerken waar deze specifieke vragen zo relevant zijn dat hier over nagedacht moet worden. Er is ook geen blauwdruk voor volgens mij.

Wat is innovatief?

Dus de vraag rest mij: wat is nu nog heel innovatief aan websites? Voor mij ligt de grootste winst op innovatief gebied momenteel vooral op het gebruiksvriendelijker toepassen van bestaande technieken. Natuurlijk zijn de de laatste tijd een aantal zeer interessante ontwikkelingen geweest, waarbij ik er overigens maar een beperkt aantal heb gezien die ook op gewone websites te implementeren zijn en waarde toevoegen. Ik ben echter zeer benieuwd wat de lezers van Marketingfacts momenteel waardevolle innovaties vinden die ze op websites tegenkomen, het liefst natuurlijk in mijn are of expertise: de werving, maar in zijn algemeenheid mag natuurlijk ook.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

7 Reacties

    Ton van Houten

    Heb geen waardevolle innovaties toe te voegen op dit moment. Dus ben ook benieuwd naar anderen.


    30 augustus 2010 om 05:02
    Floris Lovink

    Beetje een non-discussie in mijn ogen.

    in·no·va·tie de; v -s invoering ve nieuwigheid

    Dus ook in een branche.


    30 augustus 2010 om 08:25
    nielsoskam

    Leuke vraag. Volgens mij veranderen echte innovaties het denken en doen van mensen. Twitter maakt dat mensen contact maken met bekenden en vreemden in hastagged codetaal van max. 140 tekens. Couchsurfing maakte dat mensen in een wildvreemde stad bij onbekenden op de bank kunnen slapen.

    Veel sites automatiseren, optimaliseren en combineren van wat er al was. De wervingssite is al veel meer dan een online versie van de ouderwetse personeelsadvertentie in de Volkskrant. Een stuk handiger. Maar echt innovatief? Zoeken mensen mensen en bedrijven wezenlijk anders naar een match, of is het begrip van zoeken al niet bijna passé?


    30 augustus 2010 om 08:53
    Bram Koster

    Met deze vraag stel je eigenlijk de vraag: wat is innovatie? Heb ooit een ernstig interessant college gehad van Roland van Kralingen die aangaf dat innovatie vaak wordt opgevat als een vrij technisch verhaal: innovatie wordt gedreven vanuit onderzoek en komt vooral vanuit ICT, biotech, etc.

    Zijn, wat mij betreft terechte, argument was dat dat onzin is en dat het om waarde-innovatie moet gaan: het gaat niet om de techniek, maar om wat je ermee bereikt.

    Eigenlijk is dat laatste ook waar Apple zo goed in is: ze brengen vaak apparaten op de markt die niet bulken van de nieuwe technologieën, maar die door een zinvolle combinatie van bestaande technologie waarde toevoegen. Denk aan de iPod: er waren al zat mp3-spelers, maar geen een die zo handig was in het gebruik. iPhone: zelfde verhaal.

    Goed, lange inleiding om te komen tot de conclusie: als je als website waarde weet te brengen die een ander niet geeft, is dat innovatief. Of je dat nou met video, chat, mail of met tekst doet, maakt daarbij niet uit.

    En omdat het om toegevoegde waarde gaat, is het meteen duidelijk dat je het per branche apart kunt zien. De techniek achter genereren van gerelateerde vacatures is niet nieuw, het feit dat het iets nieuws biedt aan de doelgroep wel.

    Wij als online professionals hebben nog wel eens de neiging om ons te focussen op de technieken. Maar de doelgroep is vooral geïnteresseerd in de relevante toepassing ervan. Dus laten we innovatis zo ook beoordelen.


    30 augustus 2010 om 10:57
    Rob de Groot

    Tsja, wat versta je onder innovatief inderdaad? Wat je nog weinig ziet maar wat m.i. wel in opkomst is, zijn bijvoorbeeld:

    – One-page-websites met interactie (Lowlands, Goslingo.com, CrushLovely.com)

    – Toepassingen o.b.v. HTML5 (toekomstmuziek uiteraard)

    – Adjustable websites, kijk maar eens naar de BBC (drag-and-drop van elementen, kleuren wijzigen etc. etc.)

    Iemand concrete aanvullingen? Kids-company is inderdaad niet gek bedacht, past bij doelgroep!


    2 september 2010 om 06:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!