Pytch Insight 17: Laurens Bushoff van Chatventure – Innovatie in de e-commerce

30 augustus 2010, 06:56

In Pytch Insight 17 gaat Laurens Bushoff van Chatventure in op de benodigde innovatie in e-commerce. Op dit moment is er naar zijn mening teveel optimalisatie en te weinig innovatie. Social shopping zou hier een verandering in moeten kunnen brengen (Chatventure doet dit zelf met de co-browsing toepassing Shopwithyourfriends.com).

Als je op een mooie zaterdagmiddag in de stad loopt, zie je tal van mensen die zich vermaken door samen te winkelen. Samen op zoek naar een nieuwe jas, dat ene jurkje in de aanbieding of wellicht aan het oriënteren voor een nieuwe TV of een leuke lamp naast de bank. De gezamenlijke winkelbeleving werkt vaak positief op de koopbereidheid van mensen. Emotionele bevestiging, advies en aanbeveling van vrienden en familie dragen er continu aan bij dat mensen in hun keuzeproces worden ondersteund zodat ze uiteindelijk overgaan tot een aankoop.

Online shoppen staat hiermee echter in schril contrast! Eenzaam en alleen surft men over het web op zoek naar het juiste product. En als je het juiste product gevonden denkt te hebben, dan slaat de twijfel toe: “zal ik dat wel doen?” “past die lamp wel bij de bank…”, “vinden mijn vriendinnen dat jurkje wel leuk en is de pasvorm en kwaliteit wel goed!?” Juist dan heb je de behoefte aan contact met vrienden of familie, behoefte om samen te overleggen, net als in de fysieke wereld.

Vooral optimalisatie, weinig innovatie

De e-commerce markt groeit sterk en webshops zijn continu bezig met optimalisaties op basis van bewezen technieken om conversie te kunnen verhogen. Ik heb soms de indruk dat de meeste optimalisaties zich echter op de back-end richten, want aan de front-end van shops lijkt de e-commerce markt enigszins stil te staan. Webshops gaan steeds meer op elkaar lijken. Dezelfde soort product content, dezelfde shop indeling en dezelfde soort features voor de consument, waardoor het steeds moeilijker wordt om je als webshop te kunnen onderscheiden. Ondanks dat de e-commerce markt dus nog steeds groeit, blijft echte innovatie nog flink achter. Innovatie binnen de e-commerce wereld wordt nog voornamelijk getriggerd vanuit het perspectief van de individuele online shopper. Dit is mijns inziens een belangrijke reden waarom er eigenlijk vooral sprake is van optimalisatie en waarom je nog weinig echte baanbrekende innovatie ziet binnen de e-commerce. Het wordt tijd dat dit gaat veranderen en gelukkig lijkt dit nu ook daadwerkelijk te gaan gebeuren door onder andere de opkomst van het sociale web.

Met de sterke integratie van sociale netwerken in de samenleving zijn je online contacten steeds beter bereikbaar. De populaire communities zijn naar mijn mening het begin van een nieuw soort internet waarbij het web steeds meer “real-time” gaat worden. Een plek waar je continu aanwezig bent en/of bereikbaar bent. De digitale economie van het web smelt samen met de economie van de fysieke wereld en het internet wordt meer en meer een deel van onze identiteit. Ook webshops zoeken steeds meer naar mogelijkheden om hierop in te springen. Termen als “social shopping”, “social commerce”, M-commerce en zelfs “F-commerce” vliegen je momenteel om de oren. De samensmelting van social networks, de fysieke wereld en de e-commerce lijkt nu eindelijk op gang te komen en dat werd ook wel een keer tijd.

Social shopping

Social shopping is hot, maar hoe “social” is social shopping nou eigenlijk echt?! Als je inzoomt op social shopping initiatieven dan zijn de meeste initiatieven vaak niets anders dan het doorsturen van een link, een plaatje, een stukje tekst, het posten van informatie op je Facebook wall of wellicht een plek waar je reviews kunt lezen, een vraag kunt achterlaten of een product kunt “like-en”, “love-en” of “sharen”. Met ons concept ShopWithYourFriends benaderen wij social shopping meer als co-browse shopping experience, uitgaande van een real-time web.

De ShopWithYourFriends applicatie stelt de online consument in staat om vanaf een webshop online vrienden uit te nodigen via een sociaal netwerk, om real-time samen te shoppen en om live producten te delen en bespreken. We hebben onze social shopping applicatie onlangs ook uitgebreid met een Lookbook waarmee shoppers interactief samen outfits kunnen maken of producten kunnen vergelijken. Dus niet gedacht vanuit de individuele online shopper, maar echt gedacht vanuit de behoefte van consumenten om samen te kunnen shoppen. Andere innovaties voor de e-commerce markt ontwikkelen zich op het gebied van Augumented Reality, location based shopping (b.v. ShopKick) en virtuele paspoppen zoals MimicMe. WE Fashion heeft onlangs ook een mooi voorbeeld gelanceerd van een koppeling naar de fysieke winkel met een innovatieve Twitter-spiegel. Innovatie is er dus wel degelijk.

E-commerce partijen mogen zich, mijns inziens, meer gaan realiseren dat dergelijke innovatieve technieken beschikbaar zijn om in te kunnen springen op de emotie van de online shoppers. Dat er naast optimalisaties ook interessante innovaties zijn om conversie te verhogen. Onze visie met ShopWithYourFriends is dat online shoppers het gezellige, sociale aspect van die zaterdagmiddag in de stad toch ook willen gaan beleven bij het online shoppen. Of zal het online shoppen altijd een enigszins eenzame, emotieloze activiteit blijven?!

Pytch-interview


Laurens Bushoff is mede-oprichter (samen met Wouter Brackel en Jasper van Wanrooy) van Chatventure. Chatventure is het bedrijf achter shopwityourfriends.com en is gevestigd in Utrecht. Chatventure heeft een applicatie (Shop with your friends) ontwikkeld waarbij mensen online samen kunnen winkelen. Achter producten op een webshop kunnen gebruikers via een button vrienden uitnodigen binnen hun sociale netwerk. Vervolgens kunnen de vrienden samen winkelen waarbij het product in een virtuele ruimte gezamenlijk bekeken kan worden.

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business. In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!