We had our Kodak Moment op de SES San Francisco

19 augustus 2010, 08:42

Na een aantal jaar van afwezigheid, is de SES eindelijk weer teruggekeerd naar haar geboorteplaats San Francisco. In drie dagen tijd worden we bijgepraat over de laatste ontwikkelingen op het gebied van Search en Social Media. Gijs Fatels vertegenwoordigt Traffic4u tijdens de SES en deelt zijn bevindingen van dit toonaangevende evenement met onze Marketingfacts bondgenoten. Hierbij het verslag van dag 1.

Kodak Moment en het belang van community management

De keynote van vandaag is van Jeffrey Hayzlett, CMO van Kodak. Een vermakelijke sessie, waarin Hayzlett vertelt over hoe Kodak de slag heeft gemaakt van traditioneel product georiënteerd bedrijf naar een bedrijf dat technologieën ontwikkelt op gebied van beleving en emotie. Dit is dan ook de eerste en meest cruciale vraag die je jezelf moet stellen bij een sterk veranderende markt: “What business are we in?”

Wees niet bang om fouten te maken. Sterker nog, als je een fout maakt, maak dan een enorme fout. Ook is het van groot belang dat je de zwakste schakel van het team identificeert en hier vervolgens afscheid van neemt. De vooruitgang die je wenst, gaat slechts zo snel als de zwakste schakel. Je zult als bedrijf dus offers moeten maken om de gewenste veranderingen te bereiken.

Kodak heeft sterk de focus gelegd op het creëren van een online community, waarbij de focus ligt op de kwaliteit en niet op de kwantiteit. Zoals Hayzlett het zelf verwoordt: “not the eyeballs, but the hearts and minds”. Social media is volgens Jeffrey slechts een tool, een metric. Hoewel het bereik enorm is van een dergelijk platform, is hetgeen wat er gezegd word niets nieuws. Dit neemt niet weg dat Social media nieuwe mogelijkheden creëert voor de community.

De vier E’s

Het is belangrijk om de community serieus te nemen en daadwerkelijk naar hen te luisteren en hier wat mee te doen. Wanneer je dit goed doet creëer je evangelisten. Hayzlett heeft het hier over de vier E’s:

  • Engage: Raak betrokken bij je community. Zorg ervoor dat je als merk daadwerkelijk laat zien dat je je community belangrijk vindt en om hen geeft, door ze te betrekken bij je merk. Vraag de community bijvoorbeeld te beslissen over wat de naam van het nieuwe product moet worden en voer dit ook door.
  • Educate: Laat je als bedrijf inspireren door je community. Neem de input van de community mee in je productontwikkeling. Hierbij hoef je niet eindeloos te testen. Een suggestie van een individu kan reden zijn om het product aan te passen.
  • Excite: Door de interactie met je community bouw je een zekere band op. Zo voelt je community dit ook. Door de betrokkenheid die je toont, raakt men enthousiast.
  • Evangelist: Mensen die enthousiast zijn zullen evangelisten worden van je merk. Groot voordeel is dat dit een hoog geloofwaardigheidgehalte heeft. Hoewel de initiële investering relatief groot is, zal dit zich op de lange termijn meer dan bewijzen.

Hoewel we geen baanbrekende nieuwtjes hebben gehoord, was het een interessante sessie. Hoewel veel marketeers zich er bewust van zijn dat je als bedrijf moet luisteren naar je doelgroep, gebeurt dit nog veel te weinig.

De invloed van Social Media op SEO

De tweede sessie werd verzorgd door Doug Loots, online marketing manager Wells Fargo en Jeff MacGurn Senior Manager SEO services Covario. Hierin gingen zij dieper in op de effecten van Social media op SEO.

Dat het effect heeft is voor iedereen duidelijk, maar hoe hiermee om te gaan bleef onduidelijk. Een aantal bedrijven zijn sceptisch over Social en de effort die je hier in moet steken om effect te bereiken. Vaak zijn het tijdelijke pieken in de rankings en zakken de resultaten daarna weg. Dit komt door het sterk actuele karakter van social media en geeft aan dat je hier continu mee bezig zou moeten zijn. Men is voortdurend op zoek naar nieuwe content. Waar je met linkbuilding kan focussen op informatieve content, zul je je met social media meer op luchtige onderwerpen moeten richten. Infographics is hier een goed voorbeeld van. De kans dat men dit met elkaar deelt is een stuk groter. Wat verder enorm belangrijk is, is dat je op actualiteiten inspeelt en weet wat er bij de doelgroep speelt en wat er online over je gezegd wordt (ook al ben je niet met social bezig, volg wat er over je gezegd wordt). Door hier serieus mee bezig te zijn, is de kans op succes een stuk groter. Daarbij dien je jezelf altijd de vraag te stellen of de content interessant is voor de eindgebruiker, of voor je eigen bedrijf. Als het laatste het geval is, publiceer het dan niet.

Wanneer je in korte tijd veel backlinks creëert, kan Google dit gaan zien als SPAM. Maar gaat het om een BUZZ, dan kan Google dit onderscheid maken. Google begrijpt bijvoorbeeld ook woordcombinaties. Wanneer je zoekt op “bloemen Moederdag” en vervolgens op “bloemen Vaderdag”, dan geeft Google de suggestie: bedoelde u Moederdag in plaats van Vaderdag.

Voor Wells Fargo is het opzetten van de juiste Social Media strategie en de integratie met SEO een grote investering geweest, maar wel de juiste keuze. Het is een strategie van de lange adem, die zich nu na een jaar begint uit te betalen. Belangrijk hierbij is dat je de ontwikkelingen juist meet. In die zin verschilt het dus niet zoveel van een goede SEO aanpak.

Tips om je SEM campagnes een superboost te geven

De derde sessie werd verzorgd door Michael Motner, Founder Wpromote Inc. en Michael Stone Vice President Sales & Strategy.

Tijdens deze sessie kregen we een cocktail van de diensten die Wpromote aanbiedt en hoe hiermee om te gaan, waarbij de zaken concreet werden gemaakt en je er gelijk mee aan de slag kunt:

  • SEA: Bij het opzetten van je campagnestructuur dien je te denken zoals Google. Google denkt vervolgens zoals de gebruiker. Dus denk als de eindgebruiker om de juiste structuur neer te zetten
  • Linkbuilding is in eerste instantie minder ingewikkeld dan het lijkt. Gebruik de bestaande relaties om links te verzamelen. Denk hierbij aan leveranciers en klanten en help hen op weg met hoe ze dit moeten doen.
  • Lever interessante content aan bloggers, maak het voor hen gemakkelijk om jouw stuk te plaatsen.
  • Wees je bewust van de tijd van het jaar. Pas je website bijvoorbeeld aan wanneer het Sinterklaas wordt of kerst. Breng mensen in de juiste sfeer om ze de gewenste actie te laten doen.
  • Houd goed voor ogen wat de gewenste actie is en leid de bezoeker hier niet te veel van af (bijvoorbeeld door grote Facebook, Twitter buttons).
  • Wanneer je niet actief met social media bezig bent, zorg er dan voor dat je in ieder gaval weet wat er over je gezegd wordt op internet. Hier zijn veel handige gratis tools voor.
  • Verdeel je bezoekers in buckets. Op deze manier kun je je boodschap zo consistent mogelijk houden, geef je de informatie toegesneden op de vraag van je bezoeker en is de kans op conversie het grootst.
André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!