Nieuw donatieplatform moet jongere doelgroep bij SOS Kinderdorpen betrekken

19 augustus 2010, 05:44

SOS Kinderdorpen lanceerde vorige week een nieuw social media platform voor het werven van nieuwe donateurs. Op SOSR kunnen gebruikers uiteenlopende gunsten aanbieden en kopen tegen een vast bedrag van vijf euro. Het nieuwe platform moet een jongere doelgroep bereiken en genoeg geld opbrengen voor de bouw van een nieuw kinderdorp. Ik sprak met Nils Vleugels van DPPLR, het bureau dat het platform bedacht en ontwikkelde.

Hoe verdient SOS Kinderdorpen precies geld aan het platform?

“Gebruikers bedenken een gunst en plaatsen deze op de website. Zo’n gunst kan praktisch zijn, maar ook ludiek of gewoon leuk. De gunst kost altijd vijf euro, en de aanbieder bepaalt of hiervan 10% of 100% naar SOS Kinderdorpen gaat. We geven de aanbieder vervolgens de mogelijkheid om zijn gunst onder de aandacht te brengen via Facebook, Hyves of Twitter. We hopen dat er op die manier een leuke online interactie ontstaat tussen vrienden, met als gevolg natuurlijk zo veel mogelijk donaties voor SOS Kinderdorpen.”

Waarom hebben jullie precies voor deze formule gekozen?

“SOS Kinderdorpen wil graag de doelgroep van 18 tot 35 jaar meer bij de zaak betrekken, en wij denken dat je die mensen op het moment het best bereikt via de sociale netwerken. Met het plaatsen van de gunsten op Facebook of Hyves betrek je als aanbieder al je vrienden bij je actie, en valt er als het goed is nog wat te lachen ook. Juist omdat het over het algemeen vrienden zijn die elkaars gunsten afnemen, kunnen de gunsten zo ludiek of persoonlijk zijn.”

Jullie zijn net live, hoe gaat het tot nu toe?

“Het is duidelijk dat de site aanslaat. Mensen plaatsen de meest uiteenlopende gunsten, het is heel leuk om te zien hoe creatief ze kunnen zijn. Sommige aanbieders zijn ook nu al succesvol en hebben al meerdere gunsten verkocht. Een leuk voorbeeld is Kim, die bijvoorbeeld aanbiedt een liedje naar keuze op de saxofoon te spelen via YouTube. Ze heeft ook een lijst met 100 films gemaakt die je gezien moet hebben, dat is tot nu toe haar meest succesvolle gunst.”

Jullie gaan ook hulp krijgen van bekende ambassadeurs van SOS Kinderdorpen.

“Ja, dat klopt. Ik mag er nog niet heel veel over zeggen, maar we gaan de hulp inschakelen van een aantal bekende Nederlanders die ambassadeur zijn van SOS Kinderdorpen en zich dus al eerder voor het doel hebben ingezet. Zij zullen af en toe ook gunsten aanbieden op de website, waar ze dan een speciale vermelding krijgen. Ook die gunsten gaan vijf euro kosten, dus die zullen wel snel kopers vinden. Ik mag al wel verklappen dat Jan Smit binnenkort met een paar gunsten op de website zal verschijnen.”

Hoeveel moet de actie uiteindelijk opbrengen?

“Met anderhalf miljoen euro kan er een nieuw SOS Kinderdorp gebouwd worden, dus daar gaan we voor. Als we dat bedrag eenmaal binnen hebben, zullen we gaan beslissen of de website in de lucht blijft of niet. Voorlopig gaan we ons in ieder geval keihard inzetten om die anderhalf miljoen te bereiken!”

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!